90 ei käynnisty (taas toimii)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
aon
"Ruisku"

90 ei käynnisty (taas toimii)

Viesti Kirjoittaja aon »

Lähdin tuossa käymään projekti-90:lläni kylillä. Matkalla lakkasivat kierros-, bensa- ja lämpömittari näyttämästä sekä kaikki merkkivalot palamasta, saattaa olla, että eilisen nopeusmittarinvaihdon jäljiltä ovat liittimet löysällä. Mielestäni laitoin ne kyllä ihan kunnolla ja oikein.

Jätin auton käymään tyhjäkäyntiä, ja menin pankkiautomaatille (auto oli näkö- mutta ei kuuloetäisyydellä). Palatessani oli kone sammunut, ja nyt ei enää lähde millään käymään. Tulpat ja virranjakajan olen kuivannut, tulpat kyllä näyttivät melko märiltä, joten ohjekirjan mukaan pyöräytin pari kertaa ilman tulppia. Bensaa on haettu lisää 10l, ja masinolia kaadettu sekaan 0.5l.

Mikä neuvoksi? Etsinkö vain jostain hinausapua, haen raadon pois, ja ryhdyn joulunviettoon? :?
Viimeksi muokannut aon, Ma Tammi 02, 2006 20:04. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
okaalto
"Aero"

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Varmaan löytyy monia muitakin vikakombinaatioita, mutta ainoat kerrat kun olen itse saanut kaasarisaabin sellaiseen tilaan, että lyhyen ajon jälkeen on tullut käyntiongelmia eikä tahdo käynnistyä, on syynä ollut aina liika bensa. Yhdellä kertaa kaasarin rikastusventtiili ei sulkeutunut alipaineletkun irtoamisen vuoksi ja kone kastui tyhjäkäynnillä liiasta bensasta ryypyn avustuksella vaikka takana oli jo reilut 5 min maantietä. Toisella kertaa vesi kaasarissa aiheutti käyntiongelmia kylmällä koneella, ja liika ryypytys (kun ei tajunnut heti syy-yhteyttä) kasteli koneen. Jos se vika tästä johtuisi, niin pitäisihän se käyntiin lähteä kuivattelun tms. jälkeen, jos liian bensan saannin syy on tiedossa/korjattu.
aon
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja aon »

okaalto kirjoitti:Varmaan löytyy monia muitakin vikakombinaatioita, mutta ainoat kerrat kun olen itse saanut kaasarisaabin sellaiseen tilaan, että lyhyen ajon jälkeen on tullut käyntiongelmia eikä tahdo käynnistyä, on syynä ollut aina liika bensa. Yhdellä kertaa kaasarin rikastusventtiili ei sulkeutunut alipaineletkun irtoamisen vuoksi ja kone kastui tyhjäkäynnillä liiasta bensasta ryypyn avustuksella vaikka takana oli jo reilut 5 min maantietä. Toisella kertaa vesi kaasarissa aiheutti käyntiongelmia kylmällä koneella, ja liika ryypytys (kun ei tajunnut heti syy-yhteyttä) kasteli koneen. Jos se vika tästä johtuisi, niin pitäisihän se käyntiin lähteä kuivattelun tms. jälkeen, jos liian bensan saannin syy on tiedossa/korjattu.
Joo, kyllä ainakin melkoisesti bensa haisi kun pelti auki käynnisteli.

Entinen naapuri lupautui hinaamaan pois kaupan pihamaalta, täytynee pyhinä perehtyä tuohon. Nyt alkaa olla jo vähän pimeää tehdä mitään.

Olisipa mukavaa saada tuokin ajokuntoon, aina kun koittaa johonkin lähteä on joko takana olevasta pitkästä seisonnasta johtuvaa vikaa tai sitten muuten vaan joku hajoaa :(
lucaf
"kukkahattu"

Re: 90 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja lucaf »

aon kirjoitti:Lähdin tuossa käymään projekti-90:lläni kylillä. Matkalla lakkasivat kierros-, bensa- ja lämpömittari näyttämästä sekä kaikki merkkivalot palamasta
mulla kävi noin (auto 99 -84), lisäksi latausvalo syttyi palamaan ja pyyhkijät lakkasivat toimimasta. syynä oli hapettunut nelossulake. mut käynnistyvyyteen se ei tosin vaikuttanut.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
aon
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja aon »

lucaf kirjoitti:
aon kirjoitti:Lähdin tuossa käymään projekti-90:lläni kylillä. Matkalla lakkasivat kierros-, bensa- ja lämpömittari näyttämästä sekä kaikki merkkivalot palamasta
mulla kävi noin (auto 99 -84), lisäksi latausvalo syttyi palamaan ja pyyhkijät lakkasivat toimimasta. syynä oli hapettunut nelossulake. mut käynnistyvyyteen se ei tosin vaikuttanut.
Latausvalo kyllä paloi ajaessa, pelkät virrat päällä ei. Voisi olla todennäköisempikin syy kuin liittimet, olivat ne sen verran tiukassa.
Aaviita
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

aon kirjoitti:Lähdin tuossa käymään projekti-90:lläni kylillä. Matkalla lakkasivat kierros-, bensa- ja lämpömittari näyttämästä sekä kaikki merkkivalot palamasta, saattaa olla, että eilisen nopeusmittarinvaihdon jäljiltä ovat liittimet löysällä. Mielestäni laitoin ne kyllä ihan kunnolla ja oikein.

Jätin auton käymään tyhjäkäyntiä, ja menin pankkiautomaatille (auto oli näkö- mutta ei kuuloetäisyydellä). Palatessani oli kone sammunut, ja nyt ei enää lähde millään käymään. Tulpat ja virranjakajan olen kuivannut, tulpat kyllä näyttivät melko märiltä, joten ohjekirjan mukaan pyöräytin pari kertaa ilman tulppia. Bensaa on haettu lisää 10l, ja masinolia kaadettu sekaan 0.5l.

Mikä neuvoksi? Etsinkö vain jostain hinausapua, haen raadon pois, ja ryhdyn joulunviettoon? :?
Hiukan ot, mut mun mielestä tota Masinolia ei pitäis käyttää noin paljon, desilitra tankilliseen riittää. Ja jos auto on jatkuvassa ulkoruokinnassa eli säilytetä lämpimässä tallissa välillä, niin ei tarvi Masinolia lainkaan.
tevisu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Niin, ja Nesteen bensoilla ei ainakaan tarvitse koskaan, koska lisäaineistus on kohdillaan. Tieto peräisin Porvoon jalostamon moottorilaboratoriosta.
aon
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja aon »

Aaviita kirjoitti:Hiukan ot, mut mun mielestä tota Masinolia ei pitäis käyttää noin paljon, desilitra tankilliseen riittää. Ja jos auto on jatkuvassa ulkoruokinnassa eli säilytetä lämpimässä tallissa välillä, niin ei tarvi Masinolia lainkaan.
Onkos siitä jotain haittaa sitten äärimmäisen harvoin käytettynä?
aon
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja aon »

aon kirjoitti:
lucaf kirjoitti:
Latausvalo kyllä paloi ajaessa, pelkät virrat päällä ei. Voisi olla todennäköisempikin syy kuin liittimet, olivat ne sen verran tiukassa.
No näinhän se oli. Ainakin pyyhkijät lähtivät päälle, latauksen ja öljynpaineen merkkivalot syttyivät ja bensamittari heilahti sulakkeen vaihdon jälkeen. Kuuluisiko muuten tuon öljyvalon palaa pelkät virrat päällä?
V.J.S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

aon kirjoitti:
Aaviita kirjoitti:Hiukan ot, mut mun mielestä tota Masinolia ei pitäis käyttää noin paljon, desilitra tankilliseen riittää. Ja jos auto on jatkuvassa ulkoruokinnassa eli säilytetä lämpimässä tallissa välillä, niin ei tarvi Masinolia lainkaan.
Onkos siitä jotain haittaa sitten äärimmäisen harvoin käytettynä?
Niin, ja annostusohje Masinol-purkissa 1litra/40litraa bensiiniä... Täyden burtilon olen noin pari-kolme kertaa talvessa heittänyt likimain täyteen tankkiin kaasarisaabiin, ei siitä ainakaan haittaa ole ollut. Auto on yöt ulkona, talvisin ammukäynnistys roikan nokasta ja pakkaspäivät suht. lämpimässä hallissa emännän duunissa.
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Aaviita
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Eipä kai siitä haittaa ole, mut en näe siinä mitään hyötyäkään käyttää mitään lisäaineita.
ttauriai
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja ttauriai »

99:ssä kävi noin kun hajosi virtalukonpohja.Oli yhdessä johdossa ollut huono
kosketus/liitos ja se oli sulattanut liittimen johon johto laitetaan. Vika iski vielä kaiken lisäksi silloin kun autoa oltiin viemässä katsastukseen... :oops:

Auto kävi hyvin mutta kaikki valot oli pois pelistä.Tuulilasin pyyhkimet ei toiminu jne.
TVS
"Tuplakaasari"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVS »

Tossa just oli "pieni" tappelu kun joku kerpele pölli aina sytkältä 12V, viikon väännön ja etsintöjen jälkee tuli kokeiltua lainata toisesta autosta virtalukonpohjaa, ja kas, sehän pelaa. Vaan kahtena aamuna jäin sen kanssa pihaan, molempina kävi viitisen minuuttia ok ja yhtäkkiä loppu, ekana aamuna kävi hetken räyskien ja röpöttäen kun uusiks yritti, tokana aamuna ei edes luvannu eli ajelin sitten startilla talliin. Avasin virtalukonpohjan ja sytkäpuolen lähdön kärjet ihan kypsät, tarttee rakentaa niihin jotaki...
Patarauta on påp.
aon
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja aon »

ttauriai kirjoitti:
99:ssä kävi noin kun hajosi virtalukonpohja.Oli yhdessä johdossa ollut huono
kosketus/liitos ja se oli sulattanut liittimen johon johto laitetaan. Vika iski vielä kaiken lisäksi silloin kun autoa oltiin viemässä katsastukseen... :oops:

Auto kävi hyvin mutta kaikki valot oli pois pelistä.Tuulilasin pyyhkimet ei toiminu jne.
Tämä kyllä korjaantui tuolla lucaf:n neuvolla, eli nelossulakkeen vaihdolla.
aon
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja aon »

Lisädiagnosointia nyt, kun joulurasitteet ovat ohi:

Ryypyn vaijeri on kahvapäästä irti. Kääntelin moottoritilasta pois päältä ja pyörittelin ilman tulppia muutaman kierroksen. Kuivasin tulpat ja testasin, että kipinää tulee.

Sitten, kun yritin uudestaan käynnistellä, imusarjan päällä (ohjaamon puoleisessa päässä) oleva letku räjähti irti 8O. Mitäköhän tämä nyt on? En uskaltanut tuon enempää jauhaa, kun siitä tiivisteestäkin taisi osa tipahtaa sisälle..

Niin, tuosta reiästä kurkisteltuna näyttäisi, että imusarja on muutenkin melko bensainen. Pitääkö nyt sitten ruveta sitäkin irrottamaan :?

EDIT: Foorumia selaillessani löysin tapauksen, jossa seonneiden tulpanjohtojen takia olisi kipinä päässyt imusarjaan. Tuossa oli kyllä ensin johdot väärässä järjestyksessä, vaihdoin, ja nyt olen kyllä monta kertaa tarkistanut, että ovat ohjekirjan mukaiset. Ei kai tuo sytytysjärjestys missään toimenpiteessä voi muuttua?
Vastaa Viestiin