Silloin minua hymyilytti :)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Haza
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Haza »

Svc kirjoitti:20 v takaperin eräs kaveri ajeli V6 koneisella GT Taunuksella. Olihan se olevinaan voimakas ja kulkeva peli.
20v sitten kaiketi, kaverilla moinen on kesäautona ja i16 satkullakin siitä meni ohi.. puhumattakaan siitä kun tuhnuksessa oli alkuperäinen 1.6 voimanpesä, nauroin ihan vääränä kun ajelin i16:lla tanarin perseessä kiinni kaupungissa pyöriessä kohtuullisen reippasta vauhtia, kaukana vielä kunnon poljennasta ja perillä sitten kaveri kertoi polkeneensa koko ajan niin paljon kuin irti sai. :D
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
jaarli
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja jaarli »

Pinenä toiveena: älkää hyvät ihmiset ruikkiko liikennevaloissa pissapojalla takana olevan motoristin päälle. Itse avokypärällä & aurinkolaseilla ajavana voin käytännön kokemuksesta sanoa, että lasinpesunesteestä saa varsin vittumaisen silmätulehduksen.

Ja: vaikka pyörä kiihtyy nopeammin & tulee rinnalle, niin sitä ei saa kiilata! Peltikuori suojaa paremmin kuin pelkkä ajoviima: pikku kosketus on naarmu autoon, mutta pahimmassa tapauksessa hengenlähtö mopokuskille.
Aja millä ajat, ja Saabilla loput.
(Ajaa dieselillä on kuin panna kortsulla: turvallista ja halpaa, mutta ei kuitenkaan luonnollista)
qaw
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja qaw »

Pidempää matkaa maantiellä ajaessa on kiva pelata pelejä. Yksi peli on "kuka ohittaa kenet". Se menee näin:
1. Edessäsi ei ole ketään, ajelet reipasta rajoitus 100km/h+10km/h vauhtia. Takapuskuriisi liimaantuu auto, se voi olla vaihtoehtoisesti esim. Volvo V70 tai BMW X3. Ajelet kaveri takapuskurissa useita minuutteja.
2. Tulee vähintään maailman paras ohituspaikka, pitkä täysin tyhjä suora, roikkuja menee ohi ja pikkuhiljaa alkaa kadota näkyvistä.
3. Ennen kuin se ihan kerkee kadota, sen edessä häämöttää rekka. Roikkuja saavuttaa rekan ja jää ajamaan sen taakse.
4. Näet että mutkan jälkeen rekan edessä aukeaa ihan kelpo ohituspaikka. Sovitat nopeutesi oikein (edelleen 100+) ja paikan tullessa menet heittämällä, cruise päällä, kaasuun koskematta, ohi molemmista. Ajelet rauhassa useita minuutteja.
5. Tulee vähintään maailman toiseksi paras ohituspaikka, pitkä täysin tyhjä suora, roikkuja pääsee rekasta ohi ja pikkuhiljaa alkaa saavuttaa sinua.
6. Palaa kohtaan 1.

Tätä tullut harrastettua useammallakin Hki-Oulu reissulla, hilpeintä tuossa on se että yleensä vastapelurilla alla joku uusi & kohtalaisen kallis olevinaan suorituskykyinen ja sporttinen menopeli. Meikäläisen pelinappulana ollut isäukon Mondeo (1,8 110hp 1400+kg) joka on oikeasti selvästi laiskempi mitä esim i16-satku ;)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Zandmann
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

jaarli kirjoitti:Pinenä toiveena: älkää hyvät ihmiset ruikkiko liikennevaloissa pissapojalla takana olevan motoristin päälle. Itse avokypärällä & aurinkolaseilla ajavana voin käytännön kokemuksesta sanoa, että lasinpesunesteestä saa varsin vittumaisen silmätulehduksen.

Ja: vaikka pyörä kiihtyy nopeammin & tulee rinnalle, niin sitä ei saa kiilata! Peltikuori suojaa paremmin kuin pelkkä ajoviima: pikku kosketus on naarmu autoon, mutta pahimmassa tapauksessa hengenlähtö mopokuskille.
Motoristina allekirjoitan molemmat kohdat.
Tuo lasinpesuneste silmille/kypärän sisään avoimesta visiiristä aiheuttaa jokseenkin mielenkiintoisia hetkiä liikenteessä.

Ja tuo kiilaaminen... Otin itse kolmisen vuotta sitten ihan selkeän kampanjan. Kun minua kiilataan - vaihdan pari pykälää pienemmälle vaihteelle ja oikaisen jomman kumman jalkani auton sivupeilin korkeudelle ja väännän kahvasta. Tähän mennessä saldo: 4 peiliä.
Ihan uteliaana: Onko motoristi vaarallinen tai vaikea nähdä? On nimittäin useita tilanteita kun on autoilija katsonut suoraan silmiin, laittanut vilkun päälle ja yhä silmiin katsoen kiilannut kohti. Pelottavaa...

Ja noihin hymyillyttäviin tilanteisiin: Keväisin se on AINA nautittavaa huomata etteivät nuoret ns. "teinitu(u)narit" muista että se pyörä oikeasti kiihtyy. Onhan se toki hieman epäreilua kyykyttää tuollaisella vakio-Suzukillakin mutta ei voi mitään...
Pomon olen kerran kyykyttänyt KehäIII:lla. Audi S6 ei kulje mihinkään. Joutuu tosin katteiden takana jo itse lojumaan mutta silti. 8)

Lopuksi pyyntö Saabisteille: Älkää ruiskiko sitä pesunestettä takana tulevalle motoristille, se voi olla HYVINKIN vaarallista.

Zand
Saab 9-3 TiD '99
Psychocowboy
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

qaw kirjoitti:Pidempää matkaa maantiellä ajaessa on kiva pelata pelejä. Yksi peli on "kuka ohittaa kenet". Se menee näin:
1. Edessäsi ei ole ketään, ajelet reipasta rajoitus 100km/h+10km/h vauhtia. Takapuskuriisi liimaantuu auto, se voi olla vaihtoehtoisesti esim. Volvo V70 tai BMW X3. Ajelet kaveri takapuskurissa useita minuutteja.
2. Tulee vähintään maailman paras ohituspaikka, pitkä täysin tyhjä suora, roikkuja menee ohi ja pikkuhiljaa alkaa kadota näkyvistä.
3. Ennen kuin se ihan kerkee kadota, sen edessä häämöttää rekka. Roikkuja saavuttaa rekan ja jää ajamaan sen taakse.
4. Näet että mutkan jälkeen rekan edessä aukeaa ihan kelpo ohituspaikka. Sovitat nopeutesi oikein (edelleen 100+) ja paikan tullessa menet heittämällä, cruise päällä, kaasuun koskematta, ohi molemmista. Ajelet rauhassa useita minuutteja.
5. Tulee vähintään maailman toiseksi paras ohituspaikka, pitkä täysin tyhjä suora, roikkuja pääsee rekasta ohi ja pikkuhiljaa alkaa saavuttaa sinua.
6. Palaa kohtaan 1.

Tätä tullut harrastettua useammallakin Hki-Oulu reissulla, hilpeintä tuossa on se että yleensä vastapelurilla alla joku uusi & kohtalaisen kallis olevinaan suorituskykyinen ja sporttinen menopeli. Meikäläisen pelinappulana ollut isäukon Mondeo (1,8 110hp 1400+kg) joka on oikeasti selvästi laiskempi mitä esim i16-satku ;)
Tuo kuulostaa niin kovin tutulta jokaisella mökkimatkalla. Useasti ohi samasta autosta 8O . Ja tuohon motoristien näkyvyyteen: pitäkää immeiset valoja päällä niissä pyörissä! Varsinkin keväisin, kun motoristit kiitävät teillä kuin varsat laitumella, näkee tai siis on näkemättä pyöriä joissa ei ole valoja. Ei millään tahdo erottaa sivupeileistä kaveria joka liikkuu ja kiihtyy huomattavasti nopeammin kuin oma auto. Tämä ei siis ole moite motoristeja kohtaan vaan harras pyyntö ettei tarvitsisi tahattomasti teloa ketään.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
tevisu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Jos maantieajossa (ei ruuhkassa tai kaupungissa) saa motoristi annoksen lasinpesunestettä silmiinsä on vika:

a) Motoristissa, joka ajaa liian lähellä.
b) Motoristissa, jolla ei ole kypärässä visiiriä.
matti sallinen
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

Pinenä toiveena: älkää hyvät ihmiset ruikkiko liikennevaloissa pissapojalla takana olevan motoristin päälle. Itse avokypärällä & aurinkolaseilla ajavana voin käytännön kokemuksesta sanoa, että lasinpesunesteestä saa varsin vittumaisen silmätulehduksen.
en mä liikennevaloissa ruikikkaan, mieluummin ajossa, leviää katsos paremmin... :wink:
toikin ihan totta, en sitä teekään
Motoristina allekirjoitan molemmat kohdat.
Tuo lasinpesuneste silmille/kypärän sisään avoimesta visiiristä aiheuttaa jokseenkin mielenkiintoisia hetkiä liikenteessä.
epäilemättä
Ihan uteliaana: Onko motoristi vaarallinen tai vaikea nähdä? On nimittäin useita tilanteita kun on autoilija katsonut suoraan silmiin, laittanut vilkun päälle ja yhä silmiin katsoen kiilannut kohti. Pelottavaa...
No toi on jo törkeetä...(edit) siis autoilijalta) Täytyy kyllä tunnustaa, että pieniä havainnoimisvaikeuksia on ollu muutaman kerran, kun motoristi hujahtaa 2*nopeudella musta ohi, pari kertaa kyllä ollu itessä vikaa, meinannu vaihtaa kaistaa motoristin päälle. Onneks ei sattunu kuiten mitään muuta ku että molemmilta tais lurahtaa lusikallinen tai 2 pöksyihin
Lopuksi pyyntö Saabisteille: Älkää ruiskiko sitä pesunestettä takana tulevalle motoristille, se voi olla HYVINKIN vaarallista.
Okei...jos Te arvon motoristit lopetatte sen mun takapuskurissa roikkumisen...mä oon reilu jätkä jos mullekin ollaan..pätee vapaalla ja duunissa

-Matti

P.S. Motoristit huomio!
nyt voitte roikkua mun takapuskurissa kiinni, mulla on lasinpesunestesäiliö jäässä, ei tule vaikka kuinka vetelen vipstaakista :D
saab 99 -83 GL"S"
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kävin koeajamassa Saab 9000CDE 2,3 turboa ja odotin vuoroani liittyä ohitustien liikenteeseen. Ohi puhalsi lava-auto ja tuning-Golf. Lähdin heidän perään ja tuning-golfin mentyä lava-auton ohi pyyhkäisin Saabilla perään. Itse ohitus meni erittäin nopeasti ja pidin nopeuden saavutetussa 150km/h:ssa. Tuning-riekale tuli puskuriin tovin päästä jolloin päätin kokeilla tonnarin ahtoja 5. vaihteella. Olihan niitä, ja lähdötkin sen mukaiset kun 200 kappaletta ruotsalaista oria päästetään valloilleen. Tuli liikenneympyrä ja tuning-romu oli taas puskurissa ja matalilta kierroksilta armoton kiihdytys 80km/h ja käännyin seuraavasta liittymästä takaisin kaupunkiin. Volkkarissa olleiden päät seurasi tarkkaan Saabia, kun ajoivat liittymän kohdalle ohi :lol:

Seuraava on lyhyt. XC90 (siis se sellainen junttiauto) yritti Turbosta ohi. Ei päässyt vaikka oli tie jäässä :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
wesku
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja wesku »

qaw kirjoitti:4. Näet että mutkan jälkeen rekan edessä aukeaa ihan kelpo ohituspaikka. Sovitat nopeutesi oikein (edelleen 100+) ja paikan tullessa menet heittämällä, cruise päällä, kaasuun koskematta, ohi molemmista. Ajelet rauhassa useita minuutteja.
Ei vaan rekan perään tunkemaan jämähtänyt joko kiilaa eteesi vastaantulijan kaistalle juuri kun olet autonmitan päässä vierellä, tai lähtee ohittamaan tunkien perääsi 5 m takapuskuristasi valoja vilkutellen ja torvea soitellen.
marvi
"Aero"

Viesti Kirjoittaja marvi »

Jos joku on joskus taakse jäänyt, ei se ole tiennyt olevansa mukana pelissä :P
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Max
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Max »

Sattuipa tuossa viime kesän lopulla seuraavaa.....

Olimme tulossa muijan kanssa mökiltä Ouluun päin tuota uutta moottoritietä pitkin. Ilma oli viileähkö ja pimeäkin alkoi jo olla. Ajelin normaalia matka vauhtiani (n. 110km/h), kunnes alkoi tulemaan autoja perävalot edellä vastaan. No vakkari päällä menin heittämällä ohi, ja samalla huomasin, että yksi niistä autoista oli punainen Ferrari (sama Ferrari joka pyöri täällä Oulussa ainakin viimekesänä). Ferrarin mallista minulla ei ole mitään hajua, mutta suht tuore kampe se kait oli.....Noh enivei, matka kuitenkin jatkui ja autot hävisivät taustapeiliin.

Hieman ennen Pohjan siltaa (se missä oli se remontti ja nopeusrajoitus muistaakseni 40km/h) se sama ferrari ilmestyi taakseni ja siirtyi viereiselle kaistalle. Siinä sitten ajettiin rintarinnan neljää kymppiä sillan yli.

Minähän heti kirkaisin muijalle, että sehän lähtee kisaamaan. Heti, kun 40 rajoitus loppu, niin kiihdytin normaalia rivakammin n. 80km/h. No eihän se ferrari heti lähtenyt kiihdyttämään vaan ajoi rinnalle.

Molemmat mulkaistiin toisiamme, ja sitten mentiin.....
Minä myöhästyin hieman siinä "lähdössä" ja jäin jo noin vajaan auton mitan verran taakse. Vauhtia oli hetkessä jo n. 150km/h, muija vieressä naama punaisena kirkuen mulle jotain nopeusrajoituksesta ja ferrari yhä reilun auton mitan edessä 8O

Loppujen lopuksi kelasimme vauhtia noin 180km/h, kunnes hölläsin ja liityin pois motarilta.

Siinä me sitte muijan kanssa kahdestaan naureskelimme, että eikö se tosiaan päässyt meistä karkuun kuin noin 2 auton verran, vaikka me ajettiin "perhe" autolla.

Väkisinkin tulee mieleen, että se ferrari kuski ei kiihdyttänyt täysiä. Olisihan sen nyt pitänyt mennä menojaan jos olisi vaan halunnut (eikö?).
Mutta silti oli hauskaa kisata Ferrarin kanssa, vaikka toiseksi jäinkin.

Huom.
Yllä oleva teksti on sitten täyttä sontaa....Tuo kisahan tapahtui tietysti suljetulla radalla eikä missään yleisellä tiellä :wink:
vilpertti
"Aero"

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Vuosia sitten ajelin katsastetulla tuplaysillä suljettua hyväkuntoista tieosuutta pohjoiseen päin tuolla Pyhäjoen suunnalla. Kutsuttakoon tässä tätä suljettua tieosuutta vaikka leikkisästi Valtatie 8:ksi.

8-tie oli ikävästi paikoitellen remontissa siten, että aina sieltä täältä oli pinta revitty irti ja tilalle kärrätty mursketta, jonka raekoko oli tennispallon luokkaa. Yhdellä murskeosuudella ohi karauttaa Mitsubishi Galant ja nakkaa puoli kuutiota mursketta Saabin keulaan. Siitä suivaantuneena polkaisin kaasun pohjaan. Peräkanaa mentiin ripeää tahtia pitkän matkaa kunnes Galantin perä alkaa lähestyä. Galantin rinnalla nopeusmittari näytti lukemaa, jota on turha kertoa, sillä en usko sitä itsekään.

Mitsukuskin ilme oli ikimuistoinen.
Juho80
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Kaverin kanssa olin muutama vuosi takaperin Helsingissä Sörnäisten rantatiellä liikennevaloissa oikealla kaistalla ja vasemmalle puolelle tuli Fiesta Xr2i. Taisin Fiesta-kuskin mielestä ilmeisen provosoivasti painaa kaasua, kun lähti kumit ulvoen.. No pitihan haaste ottaa vastaan ;) Rinnakkain mentiin ja Fiestan kyytiläinen katsoi meihin päin hymyillen.. Sitten katse siirtyi eturenkaaseen.. kaveri kyydissäni repesi nauramaan, oli hymy Fiesta-kyytiläisellä kuulemma hyytynyt, "sehän sutii". 8O Sinne se Fiesta jäi taakse, kun löytyi vaihde jolla pitoa oli jo riittävästi :lol:
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
joukolainen
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Täytyy itsekkin kertoa tuolta Saksan maalta autonhaku reissulta: Pitihän sitä saabia kokeilla, miten se kulkee ja motarilla yks uuskoppanen bemari liimautui takapuskuriin, kun ensin ajoin siitä ohi n 220. Katseli että mikä kumma saabi, sitten se ajo ohi n 240 ja sitten laitoin itse kaikki peliin mittariin 260 ohi vaan, ja sen jälkeen ei näkynyt. Mentiin n 60 km jälkeen mäkkäriin ja kas kummaa sama bemari tuli parkkipaikalla ja katsoivat tosi tarkkaan aeroa. Naureskeltiin ikkunan takana, mahtoi olla sakemanneilla ihmettelemistä. Oli muuten 530 bemari.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

Max kirjoitti:Sattuipa tuossa viime kesän lopulla seuraavaa.....

Olimme tulossa muijan kanssa mökiltä Ouluun päin tuota uutta moottoritietä pitkin. Ilma oli viileähkö ja pimeäkin alkoi jo olla. Ajelin normaalia matka vauhtiani (n. 110km/h), kunnes alkoi tulemaan autoja perävalot edellä vastaan. No vakkari päällä menin heittämällä ohi, ja samalla huomasin, että yksi niistä autoista oli punainen Ferrari (sama Ferrari joka pyöri täällä Oulussa ainakin viimekesänä). Ferrarin mallista minulla ei ole mitään hajua, mutta suht tuore kampe se kait oli.....Noh enivei, matka kuitenkin jatkui ja autot hävisivät taustapeiliin.

Hieman ennen Pohjan siltaa (se missä oli se remontti ja nopeusrajoitus muistaakseni 40km/h) se sama ferrari ilmestyi taakseni ja siirtyi viereiselle kaistalle. Siinä sitten ajettiin rintarinnan neljää kymppiä sillan yli.

Minähän heti kirkaisin muijalle, että sehän lähtee kisaamaan. Heti, kun 40 rajoitus loppu, niin kiihdytin normaalia rivakammin n. 80km/h. No eihän se ferrari heti lähtenyt kiihdyttämään vaan ajoi rinnalle.

Molemmat mulkaistiin toisiamme, ja sitten mentiin.....
Minä myöhästyin hieman siinä "lähdössä" ja jäin jo noin vajaan auton mitan verran taakse. Vauhtia oli hetkessä jo n. 150km/h, muija vieressä naama punaisena kirkuen mulle jotain nopeusrajoituksesta ja ferrari yhä reilun auton mitan edessä 8O

Loppujen lopuksi kelasimme vauhtia noin 180km/h, kunnes hölläsin ja liityin pois motarilta.

Siinä me sitte muijan kanssa kahdestaan naureskelimme, että eikö se tosiaan päässyt meistä karkuun kuin noin 2 auton verran, vaikka me ajettiin "perhe" autolla.

Väkisinkin tulee mieleen, että se ferrari kuski ei kiihdyttänyt täysiä. Olisihan sen nyt pitänyt mennä menojaan jos olisi vaan halunnut (eikö?).
Mutta silti oli hauskaa kisata Ferrarin kanssa, vaikka toiseksi jäinkin.

Huom.
Yllä oleva teksti on sitten täyttä sontaa....Tuo kisahan tapahtui tietysti suljetulla radalla eikä missään yleisellä tiellä :wink:
Se ei osaa käskee sitä punaista koteroaan!!! Se on niin hieano! Rahalla saa kulkineen mutta ei osaamista. :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin