alustan parantelusta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

alustan parantelusta

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Niin, aeron alustasarja kävi mielessä viime kesänä. Vaan onko joku vaihtanut pelkkiä puslia (uretaalipusliin esim. powerflex) ja jättänyt alustan muuten ennalleen?

Miten vaikutti / vaikuttaa? Tulis ainakin hiukan halvemmaksi, vaan kannattaako säästää tuossa kohtaa :?:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8101
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tonnari on jo VÄHINTÄÄN seitsemän vuotias auto, eli vaihtamalla orkkisosat uusiin, ajonautinto nousee, eikä todellakaan voi mennä pahasti pieleen alustan osia uusimalla. Itselläni oli alla jonkun germaanin vaihdattamat -40mm jouset (-50mm vaparissa) ja orkkisiskarit & puslat. Koska olen saanut jonkin fiksaation tuohon "low-rider" lookkiin, olen vaihtanut ainoastaan iskarit uusiin VAKIOiskareihin (Motonet Sachs SuperTouring), uusittu on myös etutukivarren takapään puslat (PowerFlex uretaanipuslat), etukallistuksenvakaajan puslat (Motonet Scantech "orkkis"-kumipusla ja linkkitanko) ja takavakaajaan Powerflexit. Tällä set-upilla on tonnarilla uskomattoman herkkä tunto kulloinkin vallitseviin tieolosuhteisiin, liukkaalla (sora tai talvi) on jopa yliohjaava. Loppupeleissä erittäin turvallinen ja hauska yhdistelmä, sillä varoittaa todellakin hyvissä ajoin pidon menetyksestä pienellä peräluistolla, joka on tehokkaalla (220-230hv) etuvedolla helppo oikaista. Ainut moite nykysetupille tulee ajomukavuudesta, on melkoinen kivireki etenkin isolla kuormalla, samoin "isoissa" töyssyissä ulosjoustot tuntuu vähän turhan holtittomalta, eli ilmeisesti orkkisiskari ei ole ihan optimitoiminta-alueellaan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

V.J.S kirjoitti:liukkaalla (sora tai talvi) on jopa yliohjaava.
Ei tuohon uusia alustanosia tarvi, vaimon iA:ssa on kaikki alustan palikat vähintään 250t ajettuja ja yliohjaa kyllä..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Niin no, se mitä "tarvii" ja "haluaa" on tietty eri asioita.. :)
Miten siis noitten puslien vaihtaminen vaikuttaa?

"Parantaa ajettavuutta" joo - mutta miten?!
Haza kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:liukkaalla (sora tai talvi) on jopa yliohjaava.
Ei tuohon uusia alustanosia tarvi, vaimon iA:ssa on kaikki alustan palikat vähintään 250t ajettuja ja yliohjaa kyllä..
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Aiheeseen liittyen.. Onkos kellään kokemusta lesjöforsin alustasarjan jousista 9000cs:n alla. Elikäs vakio vaimennus ja -20mm ilmoituksen mukaan pudottavat jouset. Muuttuiko ajettavuus parempaan/huonompaan suuntaan? Täällä Kajaanissa lupasivat sarjan 165€:n ja tallipaikkakin alkais olla tiedossa.Ja onkos muualla mahdollisesti edukkaammin saatavissa? Eli rakentelu alkais pikkuhiljaa pääsemään käyntiin ennen kesää.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tasapaino akseli kirjoitti:Aiheeseen liittyen.. Onkos kellään kokemusta lesjöforsin alustasarjan jousista 9000cs:n alla. Elikäs vakio vaimennus ja -20mm ilmoituksen mukaan pudottavat jouset. Muuttuiko ajettavuus parempaan/huonompaan suuntaan? Täällä Kajaanissa lupasivat sarjan 165€:n ja tallipaikkakin alkais olla tiedossa.Ja onkos muualla mahdollisesti edukkaammin saatavissa? Eli rakentelu alkais pikkuhiljaa pääsemään käyntiin ennen kesää.
Mull on nuo lesjöpötinät (-40mm) ja vakio iskareilla on tuo ikävä ulosjousto harmina (uusillakin sasseilla). Ajettavuus parani muilta osin vielä lisää kun laitoin nuo uudet (vakio) tukivarsien kumit uusiksi. Ohjaus tarkkeni ja tien urien vetely väheni noilla kesä ympyröillä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Joo sehän se on yleinen ongelma vakio vaimennuksella.. Kokemusta on ku on emännän civicistä alustaa madallettu maltillisesti et jäänyt katsastusmiehen mittaankin just 80mm maavaraa.. :lol: Antoiko jouset muuten jämäkkyyttä noin kuormituksen lisääntyessä?
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Vastaa Viestiin