Automaattilaatikko ei vaihda ylöspäin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Automaattilaatikko ei vaihda ylöspäin

Viesti Kirjoittaja peinu »

o-ou,

Nyt on tonnari vihdoin kokonaan kasassa täydellisen konehuoneen purun jälkeen, mutta laatikko ei suostu vaihtamaan ylöspäin ollenkaan. Ykkösellä ajaminen on aika puuduttavaa noin pitkän päälle, eikä sisään ajoa viitisisi suorittaa kierrokset rajoittajalla.

Ennen joulua kävin tekemässä koeajolenkin ja silloin kaikki vaihteet löytyivät. Silloin Kick Down vaijeri oli vielä jätetty löysälle ja parin kilsan lenkki pintakaasulla onnistui hyvin. Tasauspyörästöstä lähtevä parijohtokin oli silloin näköjään kytkemättä. Mitähän virkaa tuolla johdola muuten on?

Nyt on tuo tasauspyörästöstä lähtevä parijohto kytketty ja erilaisia Kick Down vaijerisäätöjä löysästä kireään koitettu ilman vaikutusta (eilen illalla kello yhteen asti). Kyllä harmitti jättää auto vielä tallille. Kovasti olisi tehnyt mieli ottaa auto mukaan. :evil: :cry:

Ennen koneremonttia laatikon toiminnassa ei ollut toivomisen varaa. Konetta nostaessa pois meni KD-vaijeri poikki ja piti hankkia uusi edullinen orkkisosa (110e PCS) tilalle. Aiemminkin jo ennen koneen nostoa sisään kirjoittelin, että tuo vaijeri ei taida oikein palauttaa kunnolla. Silloin ajattelin, että ehkäpä vaatii öljynpaineet että alkaisi palauttamaan. Noh, vaikea tuota on sanoa.

Öljyn taso on pari miliä vaille max ja autossa on TCS ja KD-vaijerin moottorisäädin näyttäisi toimivan OK. Säädin nousee pystyasentoon kun käynnistää koneen ja painuu vaakaan kun painaa kaasua.

Missähän tuo vika mahtaa piillä? Onko kokemuksia tai arvauksia?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Voihan kehveli, kuten tietänet niin minulla ei pahemmin noista ole tietoa, omaanikin koeajoin kd-vaijeri irti ja vaihto tapahtui ihan asiallisesti niin ylös- kuin alaspäinkin, joskaan en tietenkään kokeillut kd-asentoa ja muutenkin ajoin varovaisesti.
Oletko tarkistanut sen öljymäärän oikeaoppisesti? Ettei jokin laatikon tiiviste (tms) olisi tykännyt huonoa öljyjen ollessa pois laatikosta?

Onneksi niitä uusia laatikoita kaiketi vielä löytyy edulliseen hintaan Ruotsista, mutta toivotaan että siihen ei ole tarvetta.

Siis löytyykö pakki ja vapaa? Entä onko vaikutusta jos koetat lähteä esim. kakkosella liikkeelle?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

No sen öljyn määrän tarkistin vielä koeajolenkin jälkeenkin 10 sekuntia jokaisella vaihteella seisten, joten lämpötila oli varmastikin riittävä. Vaikea olisi uskoa, että matolaatikkoa syvemmältä tarttisi ongelmia kuitenkaan etsiä.

En kokeillut erikseen kakkosella liikkeelle lähtöä. Tosin tuntui siltä, en varmaksi osaa nyt sanoa, että ekalla omalla vaihdolaan saattoi kakkosella käyttää, mutta ei sen jälkeen enää lenkillä.

P, R,N ja D löytyvät mallikkaasti joten siirrin tuntuu olevan kohdallaan.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

peinu kirjoitti:No sen öljyn määrän tarkistin vielä koeajolenkin jälkeenkin 10 sekuntia jokaisella vaihteella seisten, joten lämpötila oli varmastikin riittävä. Vaikea olisi uskoa, että matolaatikkoa syvemmältä tarttisi ongelmia kuitenkaan etsiä.

En kokeillut erikseen kakkosella liikkeelle lähtöä. Tosin tuntui siltä, en varmaksi osaa nyt sanoa, että ekalla omalla vaihdolaan saattoi kakkosella käyttää, mutta ei sen jälkeen enää lenkillä.

P, R,N ja D löytyvät mallikkaasti joten siirrin tuntuu olevan kohdallaan.
Mites olis niiden keskipakosäätäjässä olevien O-renkaiden tarkistus, että onko jokin ollut vähän huonosti ja mennyt poikki ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
morc
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 09:20
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja morc »

anteeksi tyhmyyteni mutta miten 9000:n laatikolla voi lähteä 2:lla liikenteeseen ? eikös toi feature ole sähkösissä laatikoissa winter.
9000 CSE 2.3T A -96
#2344
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Missä kohtaa tuollainen keskipakoissäätäjä ja sen o-rengas on?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

morc kirjoitti:anteeksi tyhmyyteni mutta miten 9000:n laatikolla voi lähteä 2:lla liikenteeseen ? eikös toi feature ole sähkösissä laatikoissa winter.
Ei mitenkään, ainakaan jos laatikko toimii, tarkoitin vaan että oliko kokeillut muillakin asennoilla ajoa kuin D:llä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

No tuli vauhdissa vaihdettua kepistä, mutta paikaltaa lähtöä en ole muilla vaihteilla kokeillut. Ei apua.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

peinu kirjoitti:Missä kohtaa tuollainen keskipakoissäätäjä ja sen o-rengas on?
kuppanen juttu että se tolleen pykii...

kuralokari irti, ja laatikon kyljestä torx-ruuvit auki ja kansi veke. keskipakosäädin on oikeanpuoleisen ison rattaan alla. jos pultti on lukittu vekittämällä lieriö, se pitää naputtaa auki. sitten vaan hakkaamaan pulttia auki, mulla se ainakin lähti kiltisti parkkilukkoa vasten hakkaamalla. omalla vastuulla ja muutenkin hommassa ei kannata paljoa sotkea.

sikäli kun edellisistä vaiheista pääsee, niin koukkii laakerivastimen, pieni lämmitys auttaa jos on tiukassa. siinä se säädin sitten on, sen ulkokehä on parkkilukittimen hammaskehä ja "ne tiivisteet" ovat siinä varressa laatikkon sisälle päin.

mutta luulis ettei se tosta ole kiinni, jotenkin epäilyttää, et probleema ois matolaatikossa, jossa joku piiri ei saa painetta ja vaihtaminen jää vaiheeseen. lähinnä joku ruuvi löysällä tms.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Tuskin on apua mutta mulla oli juuri kuvailemiasi ongelmia edellisessä tomaatilla varustetussa omegassa,oli KD-kytkin jäänyt pohjaan.
Ei vaihtanut ykköstä isommalle mitenkään,kun sulatti auton ja vähän rasvaili paikkoja niin pelasi hyvin.
Tontuissa taitaa tuo KD pelata täysin vaijerin välityksellä,ja sitähän olet jo yrittänyt säätää,joten ympäri mennään yhteen tullaan. :(
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

jblgti1200 kirjoitti:Tuskin on apua mutta mulla oli juuri kuvailemiasi ongelmia edellisessä tomaatilla varustetussa omegassa,oli KD-kytkin jäänyt pohjaan.
Ei vaihtanut ykköstä isommalle mitenkään,kun sulatti auton ja vähän rasvaili paikkoja niin pelasi hyvin.
Tontuissa taitaa tuo KD pelata täysin vaijerin välityksellä,ja sitähän olet jo yrittänyt säätää,joten ympäri mennään yhteen tullaan. :(
No joo tuo kuulostais kaikkein todennäköisimmältä, nimittäin sitä konetta nostaessa kun oli se vaijeri kiinni, niin sehän aika voimalla veti vaijeria, mikä taas painoi KD-kytkintä (kuormitusventtiiliä) sisään. Vaijeri ei myöskään palaudu ääriasennosta kuin ihan pikkasen ilman apuja kun vaijerin toinen pää ei ole kiinni.

Jatkokysymys kuuluukin, että miten tuo KD-kytkin pitäisi olla normaalitilanteessa ilman siihen kiekolla kohdistettavaa painetta? Miltä tuon liikkeen kuului käsivaralla tuntua?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Henkka #2283 kirjoitti:
peinu kirjoitti:Missä kohtaa tuollainen keskipakoissäätäjä ja sen o-rengas on?
kuppanen juttu että se tolleen pykii...

kuralokari irti, ja laatikon kyljestä torx-ruuvit auki ja kansi veke. keskipakosäädin on oikeanpuoleisen ison rattaan alla. jos pultti on lukittu vekittämällä lieriö, se pitää naputtaa auki. sitten vaan hakkaamaan pulttia auki, mulla se ainakin lähti kiltisti parkkilukkoa vasten hakkaamalla. omalla vastuulla ja muutenkin hommassa ei kannata paljoa sotkea.

sikäli kun edellisistä vaiheista pääsee, niin koukkii laakerivastimen, pieni lämmitys auttaa jos on tiukassa. siinä se säädin sitten on, sen ulkokehä on parkkilukittimen hammaskehä ja "ne tiivisteet" ovat siinä varressa laatikkon sisälle päin.

mutta luulis ettei se tosta ole kiinni, jotenkin epäilyttää, et probleema ois matolaatikossa, jossa joku piiri ei saa painetta ja vaihtaminen jää vaiheeseen. lähinnä joku ruuvi löysällä tms.
Juuri näin. Suosittelen silti tarkastamaan O-renkaat, koska se ei kumminkaan ole iso homma tehdä (en ole itse tehnyt,mutta vierestä seurannut). Jos O-rengas on poikki niin ei matolaatikko saa silloin painettakaan oikeaan paikkaan.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

peinu kirjoitti:
jblgti1200 kirjoitti:Tuskin on apua mutta mulla oli juuri kuvailemiasi ongelmia edellisessä tomaatilla varustetussa omegassa,oli KD-kytkin jäänyt pohjaan.
Ei vaihtanut ykköstä isommalle mitenkään,kun sulatti auton ja vähän rasvaili paikkoja niin pelasi hyvin.
Tontuissa taitaa tuo KD pelata täysin vaijerin välityksellä,ja sitähän olet jo yrittänyt säätää,joten ympäri mennään yhteen tullaan. :(
No joo tuo kuulostais kaikkein todennäköisimmältä, nimittäin sitä konetta nostaessa kun oli se vaijeri kiinni, niin sehän aika voimalla veti vaijeria, mikä taas painoi KD-kytkintä (kuormitusventtiiliä) sisään. Vaijeri ei myöskään palaudu ääriasennosta kuin ihan pikkasen ilman apuja kun vaijerin toinen pää ei ole kiinni.

Jatkokysymys kuuluukin, että miten tuo KD-kytkin pitäisi olla normaalitilanteessa ilman siihen kiekolla kohdistettavaa painetta? Miltä tuon liikkeen kuului käsivaralla tuntua?
Liikkeen pitäisi olla melko reilu...ainakin tuo 38.5 mm pitäisi toteutua helposti.
Omassa tontussa tuo kokonaisliikkeen mitta liikkui siellä
74 - 78 mm luokassa.
*siis mitattuna siitä vaijerin päästä kun vaijeri oli autossa kiinni*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Siis et nähnyt ao..kuvaa ja mainintaa O-renkaasta. ( osassa 26.882 )
Jos tämä O-rengas on rikki, niin vaihtamiset ylöspäin ei onnistu.
( iivarissahan tällaista O-rengasta ei ole ) ja jos vuoto on vähäistä niin
kyllä sen vaihtamisessa huomaa ( ei meinaa toimia oikein )
Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

peinu kirjoitti:mistäköhän noita o-renkaita JKL:ssä saa ja muistatkos mitenkän sujuvasti tuo vaijeri palautui sisälle itsestään kun sen vedon jälkeen päästi irti, siis irti ollessaan?
O-renkaita myy mm.. Toivola Team.

Palautuu välittömästi. *tarkoitan vaijeria*
Viimeksi muokannut 9000CD23T, To Joulu 29, 2005 12:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin