Pakokaasupäästöistä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Pakokaasupäästöistä

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kävin kuukausi sitten yrittämässä leimaa sedansatkuuni, mutta CO oli 6%, kun yläraja olisi ollut 4,5%. Lisäksi vasen käsijarru oli täysin tehoton. Käsijarruvaijeri oli irronnut renkaan päästä, joten sen kiinnittäminen korjasi tuon vian. Mutta mutta, se toinen hylkäyksen syy...

Ajoin juuri Mapen huoltoon mittaukseen, niin päästöt olivatkin kohillaan, CO 2,19%. Edellisen mittauksen jälkeen ei ole tehty mitään muutoksia, tuskin konepeltiä aukaistu. Tämäkös herätti ihmetystä, että mistä moinen voisi johtua. Tässä hieman pohdintaa...

Edellisen kerran lienee ollut noin nollakeli, nyt 20 astetta pakkasta. Kyllä kone oli lämmin viimeksikin eikä ryyppy ollut päällä. Nyt ajoin vain sen verran, että lämpömittari nousi vaakatasoon. Voisiko päästömittarit sittenkään olla kovin luotettavia? Samanlaiset ne näyttivät olevan sekä huollossa, että konttorilla. Mutta, olisiko jollain selitystä tähän ja miten jatkossa näihin heilahteluihin voisi varautua?

Joka tapauksessa sen verran viisaampi olen, että aina ajan ensin autohuollon kautta, koska ei tuo sen enempää veloittanut, kuin konttorillakaan (näin olisin tehnyt silloin kuukausi sittenkin, mutta huollon päästömittari oli mennyt mykäksi edellisenä päivänä).

No, joka tapauksessa leima tuli :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Baas900
"Viggen"
Viestit: 642
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Kävipä kerran itsellenikin niin, että vein auton katsastustarkastukseen paikalliselle korjaamolle. Muuten hyvä, mutta katalysaattoriautolle liian isot päästöt estävät katsastuksen läpimenon: CO = 0.6 ja HC 150

Autoon vaihdettiin korjaamon kehoituksesta tulpat ja johdot, sekä tehtiin täydellinen fortepesu moottorille. Hintaa tuli remontille n.150€, mutta pakokaasupäästöt olivat edelleen korkealla.

Piruuksillani kävin testauttamassa pakokaasut eräällä toisella korjaamolla, ja siellä meni pakokaasutestistä läpi puhtain paperein. 8O

Että kyllä niissä eroja tosiaan on, en olisi itsekään uskonut jos en olisi omin silmin nähnyt.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Olisin itse kyllä käynyt konttorilla kysymässä että mistä moinen ero mittaus tuloksissa ja/kun mihinkään säätö ruuviin ei oltu koskettu ihmettelen vaan
tietysti ne ovat teknisiä laitteita ja vikaa voi tulla.
Ari 1622
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Jossain nyrkkipajoilla on saattanut kalibrointi unohtua pitkäksikin aikaa.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

tomaatti kirjoitti:Jossain nyrkkipajoilla on saattanut kalibrointi unohtua pitkäksikin aikaa.
Joo, ja niitä suodattimiakin on hyvä vaihtaa välillä, muuten näyttää mittarit omiaan.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Sen ainoan kerran, kun omani ei meinannut mennä päästöistä läpi, oli vika just ryypyssä. Ei ollut päällä kuin hitusen, mutta nosti heti arvot rajan yli pari prosenttiyksikköä.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

okaalto kirjoitti:Sen ainoan kerran, kun omani ei meinannut mennä päästöistä läpi, oli vika just ryypyssä. Ei ollut päällä kuin hitusen, mutta nosti heti arvot rajan yli pari prosenttiyksikköä.
Katsari kysyi silloin, että eihän ole ryyppy päällä, mutta minä katsoin vain mittaritauluun ja sanoin, ettei ole. Olisi kai pitänyt vielä käydä painamassa ihan pohjaan, vaikken nyt kyllä usko, että se olisi ollut hitustakaan päällä, mutta kun noin sen sanoit, niin aloin epäilemään.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

kyllä se voi olla ihan mittarin kalibroinnistakin kiinni.
Itse käytin 99 näytillä lopputalvesta, siis kohta vuos takaperin, ja ajokieltotarra tuulilasiin, kiitos!
Ajoin seuraavana päivänä Helsingistä Launosiin (70-80 km?) koskematta mihinkään, ja siellä mittari näytti ihan sallittuja lukuja...kaasareiden säätäjä totes, että taitaa olla katsastusasemalla säädöt v*turallaan...
no säädettiin sitten niin pieneksi, että varmasti menee läpi...hassuinta hommassa oli se, että nyt kaverin ja konttorin mittarit näytti suunnilleen samoja lukuja..
Ja molemmilla kerroilla kone oli käyntilämpöinen, eikä huikka maannut päällä.
saab 99 -83 GL"S"
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kaikista helpoimmalla kyllä pääsee, kun menee suoraan korjaamoon seossäätöön ja pyytää printin arvoista. Sitten vasta katsastukseen sen lapun kera, eikä pakokaasuista voi saada hylättyä. Korjaamoissa tuo seossäätö maksaa samanverran, kuin katsarilla pakokaasumittaus... ;)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

tästälähtien teen kyllä itsekin juuri noin...
saab 99 -83 GL"S"
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Mertmi kirjoitti:Kaikista helpoimmalla kyllä pääsee, kun menee suoraan korjaamoon seossäätöön ja pyytää printin arvoista. Sitten vasta katsastukseen sen lapun kera, eikä pakokaasuista voi saada hylättyä. Korjaamoissa tuo seossäätö maksaa samanverran, kuin katsarilla pakokaasumittaus... ;)

Mitenkähän kävisi, jos sattuisivat katsastuksessa tekemään pistokokeen,
ja mittari näyttäisikin siellä liikaa, vaikka korjaamon todistus olisi OK? :idea:
Kumman mittarin mukaan silloin mentäisiin?

Itse olen myös pyrkinyt hankkimaan todistuksen etukäteen - eipähän sitten tarvitse jännätä päästöjä konttorilla.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Isolohko kirjoitti: Mitenkähän kävisi, jos sattuisivat katsastuksessa tekemään pistokokeen,
ja mittari näyttäisikin siellä liikaa, vaikka korjaamon todistus olisi OK? :idea:
Kumman mittarin mukaan silloin mentäisiin?

Itse olen myös pyrkinyt hankkimaan todistuksen etukäteen - eipähän sitten tarvitse jännätä päästöjä konttorilla.
Ei niillä ole mitään syytä pistokokeelle, jos ei auto katsastuksessa savuta aivan järkyttävän älyttömästi. Korjaamolta saatu lappu on 3kk voimassa ja sillä hyvä.

Minä olen myös pruukannut ainakin kaasarisatkun kanssa käydä hakemassa totistuksen ennen katsastukseen menoa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kaverille kävi näin:

katsastuksessa päästöjen mittaus ei onnistunut koska tyhjäkäynti oli liian suuri (en tähän ala nyt selittämään miksei tyhjäkäyntiä heti säädetty paikalla), päästömittauksen hintaa ei kuitenkaan hyvitetty, uusintanäytöllä piti uudestaan maksaa päästömittauksesta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin