BeastPWR kirjoitti:Saikos topikin aloittaja bimmerin vai ei?
Oma huomioni on että noita tuontiautoja kannattaa varoa noissa häkkikaupoissa.

Omien kokemuksien mukaan tuo eräs liike mikä tässäkin on mainittu,
Ja varmasti tuntuu turbon jälkeen että potku ei riitä koska onhan se vähän "kuminauhamainen" kiihtyminen tuollaisessa esim. 540:ssä.
Ei saanut vielä bimmeriä autohalliin pölyttymään, eihei. Aeroakin yritin syksyllä kaupitella, mutta 5,5k€ oli ilmeisesti liikaa. Tätä bemari-haikailuprosessia on tullut jotenkin raportoitua, mutta kyllä se pieni kaipaus jäi tuohon E34 (BMW 518-540 1987-1995) bimmeriin. Ei sen takia että jokin merkki olisi parempi kuin jokin toinen merkki, vaan siksi että jotain uutta haluaisi kokeilla.
Raha. Sitä ei ole liikaa, mutta jos nyt saisi säästettyä tuollaiseen V8-Baijerilaiseen, niin totta vieköön ei kaipaisi mitään uusia ja/tai kalliita vikoja, joita ei osaisi eikä viitsisi itse edes yrittää korjata. Tuon 9satkun tuntee nyt jollain teoreettisella tasolla, mutta tuollainen bemu olisi aivan uusi tuttavuus - kaikki pitäisi opetella alusta. Tuossa haluamassani E34 540iA:ssa lisäksi se laatikko on nettikirjoittelun mukaan potentiaalinen vikapommi; hajoaa varmasti ja jos ajaa rikkoutuneella laatikolla, se on 3k€:n vaihto-operaatio. Kohtuullinen E34 540iA maksaa n. 12-15k€, M5:nen sen 15k€; jälkimmäisen tekniikka EI ole halpaa ja 200tkm:n jälkeen remontti on tarpeen. Korkeaviritteinen vapaastihengittävä kutvonen ei voi olla hoitovapaa etenkin kun M5:ia ei ole ostettu sokealle papinrouvalle saareen sälilöttäväksi..
Luotettavuus. Niin kauan kuin tuo Aero on ollut, se on ollut huoltovastuun alaisista luotettavin. Sähköä on käyty antamassa useammankin kerran, kerran jopa hinattu; ainoa kerta kun jätti tielle tuli takarenkaisiin ilmestyneistä nauloista. Jokainen uusi käytetty auto on vieras, vioista ei tietoa jne. Jos kaiken rahan työntää autoon, niin sitten pitäisi olla vielä "toimintatonni", jolla saa pahimmat pikkuviat vaihdaTETTUA, esim. jarrukilvet, puslat jne.
Käyttö. Auton käyttö on vähäistä. Aeroon on tullut 174tkm -> 175tkm loppuvuoden -05 aikana, miksi ihmeessä sitten pitäisi ostaa uusi ja kalliimpi malmikasa pölyyntymään autohalliin? Kun pitää, piste

Tämä nyt on ainoa "järkisyy", mikä antaa ajattelun aihetta kun tulee muita pikahankintoja. Lisäksi, kun tekee mieli omaa OKT-asumisympäristöä, niin sillä lainalla ei välttämättä enää kustanneta "hupiautoilua" vaan tarvetta olisi järkevälle & luotettavalle käyttöautolle, eli tuolle Aerolle. Kuitenkin, ikää (ja mahaa, kuulemma) on tainnut tulla sen verran, että haluaisi mukavaa & jouhevaa ajamista on se sitten kaahaamista Turuntien alussa tai tuskaantumista Kehä I-III:en ruuhkissa. Hyvin toimiva automaatti (tuo ZF:n 5-vaihteinen on tietokoneohjattu), iso V8 sekä mukavat & hiljaiset sisätilat houkuttelevat. 9tonnari tarjoaa kaikkea tätä, mutta kun haluaisi jotain uutta (=lisää sylintereitä, tilavuutta ja TEHOA).
Tuo M5:nen on tullut uudestaan mieleen. Vaikka budjetti sallisi vain paljon ajetut & huoltokirjattomat, niin M5:nen on kuitenkin E34-vaiheessa käsintehty ja alusta alkaen suunniteltu vaativaan Autobbahn-kruisailuun keskinopeuden alkaessa kakkosella. 540iA on sitten eri vaunu, mutta voi hyvinkin olla järkevämpi vaihtoehto päivittäiskäyttöön. Olisi varmasti ainakin mukavampi vehje käydä kesän cruisingeissa ja muissakin autotapahtumissa - talvella ei niin näytä tarvetta olevan muulle kuin YTV:n tarjoamille liikennöintivaihtoehdoille.
Lopuksi. Hyvää & vähänajettua E34 540iA:ta tai jopa M5:sta 3.8 moottorilla saa tulla tarjoamaan, jos haluaa vaihdossa hyvän & vähänajetun T16 Aeron

Eikä sitten "haukuta" muita merkkejä, kaikilla on ansionsa & vähemmän hyvät puolensa; keskenkasvuista ja tylsää. Totta kai on aina mielenkiintoista kuulla kokemuksia Saabista ja ei-Saabeista, se on vain tekee asioita mielenkiintoisimmiksi!
P.S. Saabin sulakeboksi on siinä mielessä hyvässä paikassa, että kuskin paikalta pääsee nopeasti käsiksi etsimään potentiaalisia vikalähteitä. Se laatikkoahan on eristetty kohtuullisen hyvin ja palaneita sulakkeita on tullut tasan yksi eteen - se itse polttamani ..
