Alkoi tekemään mieli E34 M5:sta..

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

jblgti1200 kirjoitti:Kyllä muakin jo sylettää tämä etuvetoisuus...mieluummin ajaisin sillä tutulla ja turvallisella takapotkulla tai jopa nelikolla.

*Kesää odotellessa*
Tässä tontussa on ainoa kunnollinen huonopuoli tuo vetoisuus :( Nelikkoa kaipaisin... Onhan sisusta hieman karu, mutta eipä noita vastaavan vuosimallisia ole kovin montaa jotka on yhtä käytännöllisiä yms käyttää.

Ja itsekin siis 540, n vm 97 pitäny hienona (serkulla on ja tykkään).. Mutta osien puolesta ei kiitos... Tonnaria pystyy sentää korjata itsekin aika pitkälle... Jännä juttu, mutta miksi tässä asiassa on miltei kokoajan verrattu 500 e34 bimmeriä satkuun?!?!? eihän ne ny kuitenkaa samassa sarjassa paini :)
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Boiga kirjoitti: Jännä juttu, mutta miksi tässä asiassa on miltei kokoajan verrattu 500 e34 bimmeriä satkuun?!?!? eihän ne ny kuitenkaa samassa sarjassa paini :)
Sisätilojen puolesta ainakin, paitsi että combisatkussa on parempi tavarankuljetuskyky :wink:

Mutta joo, eiköhän se ois luonnollisemmin tonnari vs. 500-sarja-
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

RAHA! Peehanan köyhyys. *VAROITUS-PITKÄÄ JORINAA*

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

BeastPWR kirjoitti:Saikos topikin aloittaja bimmerin vai ei? 8O

Oma huomioni on että noita tuontiautoja kannattaa varoa noissa häkkikaupoissa. :wink: Omien kokemuksien mukaan tuo eräs liike mikä tässäkin on mainittu, :evil:

Ja varmasti tuntuu turbon jälkeen että potku ei riitä koska onhan se vähän "kuminauhamainen" kiihtyminen tuollaisessa esim. 540:ssä.
Ei saanut vielä bimmeriä autohalliin pölyttymään, eihei. Aeroakin yritin syksyllä kaupitella, mutta 5,5k€ oli ilmeisesti liikaa. Tätä bemari-haikailuprosessia on tullut jotenkin raportoitua, mutta kyllä se pieni kaipaus jäi tuohon E34 (BMW 518-540 1987-1995) bimmeriin. Ei sen takia että jokin merkki olisi parempi kuin jokin toinen merkki, vaan siksi että jotain uutta haluaisi kokeilla.

Raha. Sitä ei ole liikaa, mutta jos nyt saisi säästettyä tuollaiseen V8-Baijerilaiseen, niin totta vieköön ei kaipaisi mitään uusia ja/tai kalliita vikoja, joita ei osaisi eikä viitsisi itse edes yrittää korjata. Tuon 9satkun tuntee nyt jollain teoreettisella tasolla, mutta tuollainen bemu olisi aivan uusi tuttavuus - kaikki pitäisi opetella alusta. Tuossa haluamassani E34 540iA:ssa lisäksi se laatikko on nettikirjoittelun mukaan potentiaalinen vikapommi; hajoaa varmasti ja jos ajaa rikkoutuneella laatikolla, se on 3k€:n vaihto-operaatio. Kohtuullinen E34 540iA maksaa n. 12-15k€, M5:nen sen 15k€; jälkimmäisen tekniikka EI ole halpaa ja 200tkm:n jälkeen remontti on tarpeen. Korkeaviritteinen vapaastihengittävä kutvonen ei voi olla hoitovapaa etenkin kun M5:ia ei ole ostettu sokealle papinrouvalle saareen sälilöttäväksi..

Luotettavuus. Niin kauan kuin tuo Aero on ollut, se on ollut huoltovastuun alaisista luotettavin. Sähköä on käyty antamassa useammankin kerran, kerran jopa hinattu; ainoa kerta kun jätti tielle tuli takarenkaisiin ilmestyneistä nauloista. Jokainen uusi käytetty auto on vieras, vioista ei tietoa jne. Jos kaiken rahan työntää autoon, niin sitten pitäisi olla vielä "toimintatonni", jolla saa pahimmat pikkuviat vaihdaTETTUA, esim. jarrukilvet, puslat jne.

Käyttö. Auton käyttö on vähäistä. Aeroon on tullut 174tkm -> 175tkm loppuvuoden -05 aikana, miksi ihmeessä sitten pitäisi ostaa uusi ja kalliimpi malmikasa pölyyntymään autohalliin? Kun pitää, piste :) Tämä nyt on ainoa "järkisyy", mikä antaa ajattelun aihetta kun tulee muita pikahankintoja. Lisäksi, kun tekee mieli omaa OKT-asumisympäristöä, niin sillä lainalla ei välttämättä enää kustanneta "hupiautoilua" vaan tarvetta olisi järkevälle & luotettavalle käyttöautolle, eli tuolle Aerolle. Kuitenkin, ikää (ja mahaa, kuulemma) on tainnut tulla sen verran, että haluaisi mukavaa & jouhevaa ajamista on se sitten kaahaamista Turuntien alussa tai tuskaantumista Kehä I-III:en ruuhkissa. Hyvin toimiva automaatti (tuo ZF:n 5-vaihteinen on tietokoneohjattu), iso V8 sekä mukavat & hiljaiset sisätilat houkuttelevat. 9tonnari tarjoaa kaikkea tätä, mutta kun haluaisi jotain uutta (=lisää sylintereitä, tilavuutta ja TEHOA).

Tuo M5:nen on tullut uudestaan mieleen. Vaikka budjetti sallisi vain paljon ajetut & huoltokirjattomat, niin M5:nen on kuitenkin E34-vaiheessa käsintehty ja alusta alkaen suunniteltu vaativaan Autobbahn-kruisailuun keskinopeuden alkaessa kakkosella. 540iA on sitten eri vaunu, mutta voi hyvinkin olla järkevämpi vaihtoehto päivittäiskäyttöön. Olisi varmasti ainakin mukavampi vehje käydä kesän cruisingeissa ja muissakin autotapahtumissa - talvella ei niin näytä tarvetta olevan muulle kuin YTV:n tarjoamille liikennöintivaihtoehdoille.

Lopuksi. Hyvää & vähänajettua E34 540iA:ta tai jopa M5:sta 3.8 moottorilla saa tulla tarjoamaan, jos haluaa vaihdossa hyvän & vähänajetun T16 Aeron :) Eikä sitten "haukuta" muita merkkejä, kaikilla on ansionsa & vähemmän hyvät puolensa; keskenkasvuista ja tylsää. Totta kai on aina mielenkiintoista kuulla kokemuksia Saabista ja ei-Saabeista, se on vain tekee asioita mielenkiintoisimmiksi!

P.S. Saabin sulakeboksi on siinä mielessä hyvässä paikassa, että kuskin paikalta pääsee nopeasti käsiksi etsimään potentiaalisia vikalähteitä. Se laatikkoahan on eristetty kohtuullisen hyvin ja palaneita sulakkeita on tullut tasan yksi eteen - se itse polttamani .. :oops:
BeastPWR
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2005 22:26

Viesti Kirjoittaja BeastPWR »

Pakko sen verran vielä kertoa että tuon M5:n tekniikka EI ole niin kallista kuin yleisesti luullaan. Ja esim. alustan osat ovat melkolailla samoja kuin muissa E34 malleissa, poislukien tietenkin EDC:llä varustetut M5:set. Tietysti jos osia vertaa esim. Toyota Corollan osiin, voi hintaeroa tulla.. ja kuitenkin osien saatavuus molempiin on aikalailla ihan samanlainen! (molempia omistaneena)

Ja käyttöautoksi.. sitten kuppi ehkä kallistuu kuitenkin siihen 540- malliin. On huoleton ja mukava ajaa. Ja mitä tuohon laattikko-ongelmaan tulee, se on tuon mallin "heikko" kohta. En halua sillä pelotella mutta sen kanssa tulee olla tarkkana - koska kuten sanoit, vanha auto, vikaherkkyys kasvaa aina ajan myötä. Mutta jos yhtään tykkää "kepitellä" tai joskus ottaa hieman reippaammin mutkatietä, valinta on ehdottomasti M5. Ja usko tai älä, jos auto on säädöissään se vie varmasti vähemmän bensaa kuin tuo 540.

Ja jos löydät jostain huolletun yksilön tuo "200tkm:n jälkeen remontti on tarpeen" käsittää ehkä vain alustan osia (painava auto). Konehan oikein käytettynä ja huollettuna on miljoonan kilometrin kone. Oikein käyttö lähinnä tarkoittaa sitä että se ajetaan AINA riittävän lämpöiseksi ennen kuin siitä ruetaan repimään kierroksia. Ja riittävä lämpö on vähintään 70C.

Ja lopuksi. Löytyisi todella hyvä M5 3.8 mutta ei ole valitettavasti kaupan. :wink:
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

ite ainakin puhun asiasta sen oikealla nimellä.... bmw Mxxx ei ole jatke... se on proteesi...

"saabistin mielipide..."

:lol: :lol: :lol:
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
iita
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 19:25
Paikkakunta: lapinlahti

Viesti Kirjoittaja iita »

Ronska kirjoitti:Lisätään vielä omana mielipiteenäni, että juuri tuo E34 on rumin koskaan valmistettu BMW, vaikka ne muutkaan niin kauniitakaan ole.

E34 kilpailee jopa tämän uusimman 5-sarjalaisen kanssa tuosta kyseenalaisesta tittelistä :lol:

Nuo varaosat tosiaan ovat kalliita ja niiden saatavuus saattaa paikoin olla aika heikko ja jos vikoja ilmaantuu niin saa olla aika erkki, että sen korjaa (pätee myös korjaamohenkilökuntaa).
Toki riippuu viastakin.....
itse olen katsellut vaimolle juuri 34:sta.tosin mopon koneella :cry:
mielestäni auto on ajaton,hyvännäköinen.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

onko vaimolla rallikuskin vikaa...

ite en ainakaan emännälle tohtis ostaa bemaria... ei se, että peltitöihin joutuu, mutta kun saattaa tappaa ittensä sillä... ...vitsi vitsi :lol: :lol:
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Nyyrikki
"Ruisku"
Viestit: 149
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 12:15

Viesti Kirjoittaja Nyyrikki »

Ei, kyllä minua alkaisi sylettämään kovastikkin, jos joutuisin ajamaan vakituisesti takavedolla..
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

iita kirjoitti:
Ronska kirjoitti:Lisätään vielä omana mielipiteenäni, että juuri tuo E34 on rumin koskaan valmistettu BMW, vaikka ne muutkaan niin kauniitakaan ole.

E34 kilpailee jopa tämän uusimman 5-sarjalaisen kanssa tuosta kyseenalaisesta tittelistä :lol:

Nuo varaosat tosiaan ovat kalliita ja niiden saatavuus saattaa paikoin olla aika heikko ja jos vikoja ilmaantuu niin saa olla aika erkki, että sen korjaa (pätee myös korjaamohenkilökuntaa).
Toki riippuu viastakin.....
itse olen katsellut vaimolle juuri 34:sta.tosin mopon koneella :cry:
mielestäni auto on ajaton,hyvännäköinen.
-Itsekkin olen suunnitellut tonnarin vaihtoa mopokoneiseen E34 bemariin,mutta onneksi se on jäänyt vain suunnitteluasteelle.
Tuo avopuolisokin on aika jyrkästi vastaan bemuja että pitänee haudata koko idea jo alkuunsa ja syvälle...kyllä tonttu tarjoaa vaan hintaansa nähden loistavat varusteet,ajettavuuden ja ennenkaikkea piristettynä "riittävän" suorituskyvyn.Siitä ei pääse mihinkään,eikä siinä vaiheessa enää etuvetoisuuskaan haittaa paljoa.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Päivitystä

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Aero myyty, M5:en etsintä alkanut. Kyllä 540iA:kin on vielä mahdollinen, mutta nyt ei oikeasti ole kovinkaan hyvin valikoimaa. M5:ia on tarjolla kohtuullisen paljon, mutta vähänkään paremmat (93-95 -vuosimalliset) ja alle 170tkm ajetut ovat kalliita ja eipä niissäkään ole esim. täysnahkasisustusta. V8-540iA -yksilöitä löytyy Nettiautosta lähes järjestään yli 200tkm ajettuina, ja ilman nahkapenkkejäkin haluttaisiin yli 14k€ - pöh.

Mitään koeajokokemuksia ei ole raportoitavana. Tai no, viikonloppuna tuli tehtyä yli 500km:n lenkki Citroën C3:lla (aj. 27tkm). Ihan kiva vekotin, 1.4i, neljä ovea, ilmastointi, CC jne. Tukeva, pinnan epämukavuudet eivät liiemmin tulleet läpi. Mutta ohjaustunto ei mielestäni pärjännyt edes 337tkm ajetulle 900i16V -89:lle. Totta kai auto on ketterämpi kaupunkiliikenteessä (uusi on aina uusi), mutta vekotin oli kovin kovin muovinen mitä og900 ei koskaan ollut ainakaan allekirjoittaneelle. Itse asiassa se E34 M5 joka tuli nähtyä, oli myöskin kovin..muovinen sisältä. Hiukan vaikea kuvailla tarkemmin.

Hassua todeta kuinka saabismit tulivat läpi citikan kanssa. Käsi meni vaistonvaraisesti kohti keskikonsolia kun piti käynnistää ja vakionopeudensäädintä rukatessa pari kertaa ihmetteli, miksi vilkukytkimessä ei ollutkaan tuttuja nappeja. Kaksoispoljentakin näyttää jääneen päälle, vaikka käytössä olikin jouhevammin toimiva laatikko kuin og900:en 5-vaihteinen.

M5-haku jatkuu.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kattelin ja kuuntelin tuossa parkki paikalla 850 biimeriä, ihan kivat suhinat ja ei se ruman näköinenkään ole. Kunhan kesä koittaa niin eiköhän sitä joku kerta peräkanaa päästä lähtemään työmaalta :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Onhan tuo uljas kilpuri tuo e34 m5, mutta mistä sellaisen nykyään kukaan löytää hyväkuntoisena? E500 mersuja taas voi löytää parempina, mutta hinta ainakin Suomessa on aika reilun tuntuinen.

Mutta kaunein bmw e34 on kautta-aikain. Mutta toisaalta kauneus on katsojan pers..... eikun silmässä.

W124 E500 on muuten mersun pääjohtajan mielestä edelleen paras mersu mitä on tehty, näin ainakin olen lukenut mersu foorumeilta. Mutta sehän onkin Porschen tekemä, ainakin osittain.

Ps. koettakaa joskus ajaa e30 bmw:tä yli 42 numeron kengillä. On polkimet lähempänä toisiaan mitä minä olen milloinkaan törmännyt. Kai siihenkin tottuu?
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

georges kirjoitti:
Ps. koettakaa joskus ajaa e30 bmw:tä yli 42 numeron kengillä. On polkimet lähempänä toisiaan mitä minä olen milloinkaan törmännyt. Kai siihenkin tottuu?
Heh, mulla oli viime viikonloppuna koeajossa E30 318i -88, halusin kokeilla miltä tuollainen amislelu tuntuu. Oli kyllä tosiaan ongelmia niiden polkimien kanssa (kengännumero 45)... Ei muutenkaan millään lailla ihmeellinen auto, takapenkin tilat todella onnettomat (tämä oli vielä neliovinen malli). Eipä tämä kokemus ainakaan muuttanut mielipiteitäni noista vanhoista kolmesatasista :)
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Mulle tyrkytettiin just eilen CS:ään vaihdossa tuollaista E34 M5. Tyrmäsin ehdotuksen ;)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Muutenkaan ei kannata sekaantua 88-91 e30 nelosmoottorilla, niiden m40 moottorin jakohihnan vaihtoväli on käytännössä 30 000km, eikä ne ainakaan vähemmän vuoda öljyä kuin vanhat saabit.

Erona tietysti se että muissa pienet vuodot ovat vikoja, saabissa ominaisuuksia 8)

Vanha m10 moottori, mikä oli 87/88 asti onkin sitten eri asia; alkeellinen maamoottori, jolla on kuitenkin taipumuksena kestää, myös turbotettuna. Tai sehän riippuu tietysti ahdoista, ei saabbikaan EHKÄ yli 3:n barin ahtoja kestä. Täytyykin koettaa :twisted:
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
Vastaa Viestiin