seossuhde mittari

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24619
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

seossuhde mittari

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tuollaisesta fmi 1.4 tai mikä onkin onko järkeä laittaa perus rusiku vehkeeseen? onnistuuko asennus helposti og900i16 ?
kuvia tarinoita, mistä löytyy ja mihin asentaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onko tarkoitus piristää vai mihin tarkoitukseen tuota aattelit käyttää?

Asennus nyt ei ole ihmeellinen reikä pakoputken alkupäähän ja hitsillä mutteri kiinni, helpompi tietty hitsata ympäri putki irtonaisena.

Tuon liitin mahtuu läpi hanttarin puolen isosta läpiviennistä.

Ja sellanen huomio että jos on lambda vehje niin toi näyttö seilaa koko ajan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24619
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

on lampda eli ei taida olla mitään hyötyä......
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Siis seilaa toki silloin kun lambdasäätö on päällä mutta kun kiihdytetään näyttää seossuhteen ihan oikein. Hyöty on sitten jokaisen itse mietittävissä, näkee ainakin että lambda toimii...
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24619
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli hintaansa nähden aika turha lelu! vapareissa!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Muin mielestä hintaansa nähden turha lelu kaikissa lambda ohjatuissa ;)
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

+ kapeakaistalambdalla ei muutenkaan näe oikeastaan mitään
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Juuri näin.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No kyllä tuo ahdetussa paikkansa puolustaa.Onhan se varmempi tunne kengittää kun näkee että seos on varmasti riittävän rikas.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

f-19 kirjoitti:+ kapeakaistalambdalla ei muutenkaan näe oikeastaan mitään
Tuo oli aika jyrkästi sanottu. Kilpurissa säädetty ja ajettu FMI:n mittarin mukaan 6 vuotta. Penkissäkin pitkässä vedossa erot dynon mittareihin marginaalisia. Ihan hyvä mittari lukea moottorin toimintaa sen reistaillessakin.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Eikös se ole niin että kapeakaistalla nähdään vain onko seos rikkaalla tai laihalla kun taas laajakaistalla pystytään näkemään myöskin kuinka paljon mennään rikkaalla/laihalla? Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä...
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

TeePee kirjoitti:Eikös se ole niin että kapeakaistalla nähdään vain onko seos rikkaalla tai laihalla kun taas laajakaistalla pystytään näkemään myöskin kuinka paljon mennään rikkaalla/laihalla? Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä...
Olet oikeassa.

Laajakaistalla moottorin toiminnan saa periaatteessa säädettyä optimiin läpi koko käytettävissä olevan kierrosalueen, jos muut rahkeet riittää.

Normaali kapeakaistainen lambda kytkettynä seossuhdemittariin antaa huomattavasti enemmän informaatiota, kuin ei mitään. Vaikka toisin ketjussa aikaisemmin väitettiin.

Hajoaa vapari liian laihalla seoksella ihan samalla tavalla kuin ahdettukin. Eikä se myöskään kulje liian rikkaallakaan mihinkään.
900C -86
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

e0000333 kirjoitti:
f-19 kirjoitti:+ kapeakaistalambdalla ei muutenkaan näe oikeastaan mitään
Tuo oli aika jyrkästi sanottu. Kilpurissa säädetty ja ajettu FMI:n mittarin mukaan 6 vuotta. Penkissäkin pitkässä vedossa erot dynon mittareihin marginaalisia. Ihan hyvä mittari lukea moottorin toimintaa sen reistaillessakin.
Totta kyllä. Ja kyllähän tuolla näkee juuri sen ettei laihalle mene, mutta mutta kummalisia säätöjä ei tavallisella lambdalla tehdä ilman kokemusta ja hyvää tuntumaa koneesta. Eikä se "tarpeeksi rikas" tehoa ainakaan lisää :) WB-lambda antaa säätämiseen paremmat lähtökohdat. Mutta jos tavallisen seosmittarin laittaa, onpahan yksi mittari mitä seurata ja mikä ilmoittaa aika selkeästi ongelmista.

Tuo oma kommenttini oli kirjoitettu lähinnä säätämisen näkökulmasta. Itse en tällä vuoden kokemuksella moottoreista saanut tavallisella lambdalla ruiskua säätöihin (mutta taidan hakkua väärää puuta, mahtoiko lambdakaan enää olla toimiva :D ) Katsotaan mitä saan kesällä aikaiseksi megalla hitusen vielä dynossa säätäen, laajakaistaa apuna käyttäen.

EDIT: tulipa toistoa ASTechin kanssa, no mites sitä armeijassa sanottiinkaan...
Vastaa Viestiin