900 -89 jarrusatulanvaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
soppis
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 23:59

900 -89 jarrusatulanvaihto

Viesti Kirjoittaja soppis »

Tuossa irrottelin takajarrusatulaa kulkineestani. olisko jotain kätevää kikkakolmosta, jolla käsijarruvaijerin sais ehjänä irti satulasta?

Viisaista neuvoista jo etukäteen kiitollinen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24670
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

käsijarru taakse?

eihän se ole kiinni mitenkään siinä! eli paina käkkärin vipua pikkasen vaijerin suuntaan ja ota irti!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
soppis
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 23:59

Viesti Kirjoittaja soppis »

joo tokihan se siitä vivusta on irti se vaijeri, mutta tarkotin semmottista läåivientiä minkäläpi tämä vaijeri menee ja ssinä jonninsortin muoviholkkia tai jotain. En epäile etteikö se siitä irtoa, mutta mukaca jos ehjänä.
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Muistaakseni omasta satkusta kun vaihdoin takasatulat, niin hajotin kyllä ne vaijerien kumit, mut mulla olikin uudet vaijerit takaluukussa. Uudet vaijerit pujotinkin muistaakseni satulasta päin autoon sisälle, mut en kyllä muista, et pujotinko läpi siitä satulan läpiviennistäkin silloin, vai menikö paikalleen ihan kivuttomasti. Hiukan kikkailultahan toi kuulostaa, jos pitäis irrottaa kahvan päästä koko vaijeri ja pujottaa uudelleen..
9-3SC 2.0t Aut. -08
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Eipä tuo haitaksi ois vaikka samalla vaihtaisit uudet käsijarruvaijeritkin.
Tarvikkeena n.15e/kpl ja on helpohko vaihtaa.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

vaihdoin vaijerit viime kesänä, panin poikki ja oli kyllä ne jämät tiukassa lyödä ulos.
jos sulla on orkkisvaijerit niin ( niinkuin läpiviennin jumista voi päätellä), niin panisin kyllä sovinnolla samalla tosiaan uudet. Keljua niiden kaa on pulata.
Lähinnä tulee mieleen jousisokka , jos sillä pääsis sitä holkkia kolkuttaan auki. senkin haava lie vaijerille liian ahdas
Ne alkaa kohta kuitenkin jumimaan. ja eiks oo kumitkin jo aika haperoo.
uudet meni väljästi paikoilleen.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ruiskutat ruosteenirroitusöljyllä ja monitoimipihdeillä kiinni muoviholkista läpiviennin edestä, varovasti pyörittelet/vedät sitä ulos.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllä se vaijerinpää osaa istua hyvinkin tiukassa siinä satulan korvakkeessa, jos sille päälle sattuu. Omasta tontusta yritin irrotella vaijeria, kun palojen vaihdon yhteydessä rautalankajousi katkesi reikäänsä, ja vaijerin irrottamisella olisi saanut paremman työasennon katkenneen nysän uloskaivamiseen.

Ei auttanut irrotusöljyt, lämmitys, eikä lievää rankempi väkivalta. Kun vaijeri ja satula olivat muuten ihan toimivat, jätin sitten karskeimmat voimakeinot käyttämättä, vaijerin kuori on edeleenkin tukevasti satulan korvakkeessa.

Pitäisi varmaan yrittää rakentaa sopiva holkki, jolla vaijerinpään saisi painettua ulos. Vaijerinvaihtoon en nimittäin halua ryhtyä. Satulan voisi kyllä vaihtaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Eilen vaihdettiin jarrupalat taakse tohon 2,1:seen ja hyvin lähti vaijeri irti pienen kikkailun jälkeen. Malttia ja kärsivällisyyttä. 8O
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

eipä oo 91 niin jumissa vielä ja saattaapi olla muuten eri kontruktio siinä helassa 89 mallissa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tarviiko muka paloja vaihtaessa ottaa vaijeri pois . Rautalankaakaaan ei tarvi ottaa pois ettei tarvi porailla, taittaa sen sivulle vaan.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

900i kirjoitti:Tarviiko muka paloja vaihtaessa ottaa vaijeri pois . Rautalankaakaaan ei tarvi ottaa pois ettei tarvi porailla, taittaa sen sivulle vaan.
Soppishan halusi vaihtaa satulan, ja vaijeri oli tiukasti kiinni satulassa.

Rautalankajousen voi varmaan palanvaihdossa jättää reikiinsä, jos on käyttökelpoisessa kunnossa, minulla oli kovin ohueksi syöpynyt ja satula muutenkin yltäpäältä paksussa ruostekarstassa, halusin putsailla vähän paremmin ennen uusien palojen asentamista. Tämäkin satula olisi jo tuolloin ollut valmis vaihdettavaksi. Enpähän ole vielä vaihtanut, kun on niin hyvin kiinni vaijerissa ja toimii. Tuosta palojenvaihdostani on jo neljä vuotta. Vuosi-pari sitten huomasin, että ylemmän liukutapin korvakkeesta satulasta on murtunut pala pois. Viimeistään tämän takia satulan voisi vaihtaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Noh, otettiin satula irti niin sai putsailla ja "helpommin" palat vaihdettua. 8O Olis kai voinu vaihtaa irroittamattakin, mutta tulipahan siinä samalla sit. :lol:
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
soppis
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 23:59

Viesti Kirjoittaja soppis »

Niin tosiaan satulaa olin vaihtamassa, koka siinä se käsijarrunsäätö rikki. Vaijeri irtosi tosihelposti, kun sen ensin katkaisi. Tosin senverran sitte vastusti että vaihtosatula oli vääränpuoleinen kampe, siis molemmat vaihtosellaiset. Tiiä sitte onnistuisko ranettaa nurinpäin paikalleen. Ilmauksessa taitaa tulla ropleemi
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voihan sen ilmata irtaallaan, joten laittaa ilmanipan ylöspäin. Sitten kun on ilmattu, niin laitat vasta paikalleen. Tota voi kyllä sanoa jo hyvällä syyllä "Ranetukseksi", jos on vääränkätinen satula siellä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin