900 -89 jarrusatulanvaihto
900 -89 jarrusatulanvaihto
Tuossa irrottelin takajarrusatulaa kulkineestani. olisko jotain kätevää kikkakolmosta, jolla käsijarruvaijerin sais ehjänä irti satulasta?
Viisaista neuvoista jo etukäteen kiitollinen
Viisaista neuvoista jo etukäteen kiitollinen
Muistaakseni omasta satkusta kun vaihdoin takasatulat, niin hajotin kyllä ne vaijerien kumit, mut mulla olikin uudet vaijerit takaluukussa. Uudet vaijerit pujotinkin muistaakseni satulasta päin autoon sisälle, mut en kyllä muista, et pujotinko läpi siitä satulan läpiviennistäkin silloin, vai menikö paikalleen ihan kivuttomasti. Hiukan kikkailultahan toi kuulostaa, jos pitäis irrottaa kahvan päästä koko vaijeri ja pujottaa uudelleen..
9-3SC 2.0t Aut. -08
vaihdoin vaijerit viime kesänä, panin poikki ja oli kyllä ne jämät tiukassa lyödä ulos.
jos sulla on orkkisvaijerit niin ( niinkuin läpiviennin jumista voi päätellä), niin panisin kyllä sovinnolla samalla tosiaan uudet. Keljua niiden kaa on pulata.
Lähinnä tulee mieleen jousisokka , jos sillä pääsis sitä holkkia kolkuttaan auki. senkin haava lie vaijerille liian ahdas
Ne alkaa kohta kuitenkin jumimaan. ja eiks oo kumitkin jo aika haperoo.
uudet meni väljästi paikoilleen.
jos sulla on orkkisvaijerit niin ( niinkuin läpiviennin jumista voi päätellä), niin panisin kyllä sovinnolla samalla tosiaan uudet. Keljua niiden kaa on pulata.
Lähinnä tulee mieleen jousisokka , jos sillä pääsis sitä holkkia kolkuttaan auki. senkin haava lie vaijerille liian ahdas
Ne alkaa kohta kuitenkin jumimaan. ja eiks oo kumitkin jo aika haperoo.
uudet meni väljästi paikoilleen.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Kyllä se vaijerinpää osaa istua hyvinkin tiukassa siinä satulan korvakkeessa, jos sille päälle sattuu. Omasta tontusta yritin irrotella vaijeria, kun palojen vaihdon yhteydessä rautalankajousi katkesi reikäänsä, ja vaijerin irrottamisella olisi saanut paremman työasennon katkenneen nysän uloskaivamiseen.
Ei auttanut irrotusöljyt, lämmitys, eikä lievää rankempi väkivalta. Kun vaijeri ja satula olivat muuten ihan toimivat, jätin sitten karskeimmat voimakeinot käyttämättä, vaijerin kuori on edeleenkin tukevasti satulan korvakkeessa.
Pitäisi varmaan yrittää rakentaa sopiva holkki, jolla vaijerinpään saisi painettua ulos. Vaijerinvaihtoon en nimittäin halua ryhtyä. Satulan voisi kyllä vaihtaa.
Ei auttanut irrotusöljyt, lämmitys, eikä lievää rankempi väkivalta. Kun vaijeri ja satula olivat muuten ihan toimivat, jätin sitten karskeimmat voimakeinot käyttämättä, vaijerin kuori on edeleenkin tukevasti satulan korvakkeessa.
Pitäisi varmaan yrittää rakentaa sopiva holkki, jolla vaijerinpään saisi painettua ulos. Vaijerinvaihtoon en nimittäin halua ryhtyä. Satulan voisi kyllä vaihtaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Soppishan halusi vaihtaa satulan, ja vaijeri oli tiukasti kiinni satulassa.900i kirjoitti:Tarviiko muka paloja vaihtaessa ottaa vaijeri pois . Rautalankaakaaan ei tarvi ottaa pois ettei tarvi porailla, taittaa sen sivulle vaan.
Rautalankajousen voi varmaan palanvaihdossa jättää reikiinsä, jos on käyttökelpoisessa kunnossa, minulla oli kovin ohueksi syöpynyt ja satula muutenkin yltäpäältä paksussa ruostekarstassa, halusin putsailla vähän paremmin ennen uusien palojen asentamista. Tämäkin satula olisi jo tuolloin ollut valmis vaihdettavaksi. Enpähän ole vielä vaihtanut, kun on niin hyvin kiinni vaijerissa ja toimii. Tuosta palojenvaihdostani on jo neljä vuotta. Vuosi-pari sitten huomasin, että ylemmän liukutapin korvakkeesta satulasta on murtunut pala pois. Viimeistään tämän takia satulan voisi vaihtaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Niin tosiaan satulaa olin vaihtamassa, koka siinä se käsijarrunsäätö rikki. Vaijeri irtosi tosihelposti, kun sen ensin katkaisi. Tosin senverran sitte vastusti että vaihtosatula oli vääränpuoleinen kampe, siis molemmat vaihtosellaiset. Tiiä sitte onnistuisko ranettaa nurinpäin paikalleen. Ilmauksessa taitaa tulla ropleemi
Voihan sen ilmata irtaallaan, joten laittaa ilmanipan ylöspäin. Sitten kun on ilmattu, niin laitat vasta paikalleen. Tota voi kyllä sanoa jo hyvällä syyllä "Ranetukseksi", jos on vääränkätinen satula siellä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01