Paikkamaalaus

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuuppaa kun tuossa taskulampun valossa taas ihmettelin niin tulin siihen tulokseen että on nuo kyljet vaan maalattava kokonaan. pahoittelen kirjoitusteni sekavuutta mutta tämä on tälläistä "ääneen" ajattelua :oops:

Siis ajatuksena olisi lähteä tekemään tuota niin että ensin poistaisin kaikki ruosteet nailonlaikalla/raspiroopella, sitten jostain täytyy koettaa etsiä ehjä vasen takalokari ja tehdä siihen pohjatyöt. Sitten napata ovet irti ja avata alasaumat ja joko hiekkapuhalluttaa ne tai sitten upottaa sitruunahappoon alareunastaan kuukaudeksi
(EDIT: tai siis aikapulan vuoksi hoitaa ne elektrolyysillä ruosteettomiksi) toki virheettämiä ovia saa tarjota allekirjoittaneelle ;)
Etupelti on ehjä ja ruosteeton, samoin takaluukku, katto ja tuulilasin ympärystä.
Puskurit, listat ja merkit pois ja maalia päälle.
Siis tarkoitus ei ole tehdä mitään museoautoa muttei toisaalta täysin pilatakaan kuuppaa, eli lopullinen päätös koko auton ylimaalaustarpeesta syntyy vasta kunnes olen myllyttänyt korin yläosan ja testannut syntyvää värisävyeroa versus uusi maali.
Kuupassa olisi vaan hyvä maalirajan paikka siinä ikkunalinjan alla. Muutama (tuhat) valumaa tai roskaa maalissa ei haittaisi ainakaan meikäläistä koska tarkoitus olisi tosiaan tehdä vaan ihan käyttöharrastepeli.
Aihio on sinällään ihan kiitollinen lähtökohdaksi että ei käsittääkseni vaadi täydellistä purkamista, etuloksut ovat ehjät, samoin toinen takalokasuoja (myöskin korisaumastaan, eikä toinenkaan ole mätä kuin ainoastaan sieltä alakumin tienoilta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vielä tuosta etukilvestä: onko nuo yksi- ja kaksiraitaiset kumipuskurit samankokoisia, eli sopisiko tuohon yksiraitapuskuriseen se uudemman mallinen etukilven muovikehikko?
On tuo kilpi nyt aika pöljän näköinen tuossa puskurin päällä ja sen alapuolella menee turhan helposti lommoille ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

ng900aero kirjoitti:Vielä tuosta etukilvestä: onko nuo yksi- ja kaksiraitaiset kumipuskurit samankokoisia, eli sopisiko tuohon yksiraitapuskuriseen se uudemman mallinen etukilven muovikehikko?
On tuo kilpi nyt aika pöljän näköinen tuossa puskurin päällä ja sen alapuolella menee turhan helposti lommoille ;)

Kyllähän tuo muovikehikko on paljon siistimpi, kuin kallellaan vinksottava
rekisterikilpi.
Mun mielestä muovikehikko sopii myös vanhempaan kumihuuleen.
Tai ainakin pienellä vaivalla sen saa siihen sopimaan.
Takavuosina näin yhdessä 76:ssa kilven ruuvattuna suoraan puskuriin
ilman muovikehikkoa - eipä näyttänyt pahalta sekään.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Isolohko kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Vielä tuosta etukilvestä: onko nuo yksi- ja kaksiraitaiset kumipuskurit samankokoisia, eli sopisiko tuohon yksiraitapuskuriseen se uudemman mallinen etukilven muovikehikko?
On tuo kilpi nyt aika pöljän näköinen tuossa puskurin päällä ja sen alapuolella menee turhan helposti lommoille ;)

Kyllähän tuo muovikehikko on paljon siistimpi, kuin kallellaan vinksottava
rekisterikilpi.
Mun mielestä muovikehikko sopii myös vanhempaan kumihuuleen.
Tai ainakin pienellä vaivalla sen saa siihen sopimaan.
Takavuosina näin yhdessä 76:ssa kilven ruuvattuna suoraan puskuriin
ilman muovikehikkoa - eipä näyttänyt pahalta sekään.
Tattis neuvoista, eli kehikkoa etsimään, tuo puskuri on matalampi kuin kilpi joten kilven reunat jäävät vaaravyöhykkeelle ;) Sikäli mikäli itseäni jotenkin tunnen niin tuolla tulee hetikohta valmistumisensa jälkeen porhallettua jonnekin jääradalle tms, ralliautosi kun on tehty :wink: :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

dq kirjoitti:Kynäruiskulla maalaamisesta isojen pintojen kohdalla ei ole kokemusta, paha mennä sanomaan. Kokeilemalla selviää. :roll: Jotenkin kyllä on sellainen kutina että tulee hoppu saada tarpeeksi nopeasti märäksi pinta kauttaaltaan. Tämmöisessä projektissa saa Biltemankin ruiskulla varmasti ihan kelvollisen pinnan, detaljien söhertämisessä kalliit ruiskut itsensä varmaankin kustantavat sitten.
Kun vetää kunnon automaalia mohairtelalla, niin jää suojaamiset ja sumun leviämiset vähemmälle ja tulee ihan yhtä hyvä , ellei parempikin pinta, kuin ensikertalaisella ruiskuttajalla, jostain sähköruutasta puhumattakaan.

...siis en minä tiedä, mutta isot pojat kertoo...
96 V4 -75
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Rekisterikilvistä vielä... :arrow: Eikös ne ollu ennen näitä kaksraitapuskureita kiinni alunperin siellä puskurin alla (ei kuitenkaan kromipuskureissa)? Ja niitä sitten siirrettiin yläpuolelle erinäisten ongelmien vuoksi :arrow: Se pakkasi ottamaan kiinni esim kinoksiin, vaikka 96 aika lowrider onkin :lol: ja sitten juuri tämä jo mainittu ruostuminen. :roll:

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jukka T kirjoitti:
dq kirjoitti:Kynäruiskulla maalaamisesta isojen pintojen kohdalla ei ole kokemusta, paha mennä sanomaan. Kokeilemalla selviää. :roll: Jotenkin kyllä on sellainen kutina että tulee hoppu saada tarpeeksi nopeasti märäksi pinta kauttaaltaan. Tämmöisessä projektissa saa Biltemankin ruiskulla varmasti ihan kelvollisen pinnan, detaljien söhertämisessä kalliit ruiskut itsensä varmaankin kustantavat sitten.
Kun vetää kunnon automaalia mohairtelalla, niin jää suojaamiset ja sumun leviämiset vähemmälle ja tulee ihan yhtä hyvä , ellei parempikin pinta, kuin ensikertalaisella ruiskuttajalla, jostain sähköruutasta puhumattakaan.

...siis en minä tiedä, mutta isot pojat kertoo...
Siis saako tosiaan telalla vedettyä kelvollisen maalipinnan? :D Vai tuleeko enemmän harmia vaan sitten myöhemmin tehtävää ruiskumaalausta varten?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

No ei siitä automaalilla maalaamisesta tule sen enempää harmia, teki sen appelsiinipinnan ruiskulla tai telalla...
Ja kyllä, olen nähnyt parempaa maalipintaa, jota väitetään telalla maalatuksi, kuin mitä tulee Daewoon autotehtaalta, millä lie maalaavatkaan :mrgreen:
Sitten jos lähdetään värittämään jollain halvalla peltikattomaalilla tai (en tiedä onko edes halpaa) Sadolux:illa, niin sitten voi tulla harmia.
96 V4 -75
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jukka T kirjoitti:No ei siitä automaalilla maalaamisesta tule sen enempää harmia, teki sen appelsiinipinnan ruiskulla tai telalla...
Ja kyllä, olen nähnyt parempaa maalipintaa, jota väitetään telalla maalatuksi, kuin mitä tulee Daewoon autotehtaalta, millä lie maalaavatkaan :mrgreen:
Sitten jos lähdetään värittämään jollain halvalla peltikattomaalilla tai (en tiedä onko edes halpaa) Sadolux:illa, niin sitten voi tulla harmia.
Mainiota, täytyypä kokeilla telalla sutimista, juurikin työtavan vähäsotkuisuus kiehtoo ;) ELi mahdollisimman hieno mohairtela, eli sellainen pikkutela lienee ihan passeli, olikohan vajaa 10cm:n levyinen?

Tuo maalin kuivuminen on aika ongelmallista näin talvella, tallissa on kyllä 9KW:n puhallin jolla tallin saisi reiluun 30 asteen lämpötilaan, olisiko siitä juurikaan hyötyä jos antaisi muutaman vuorokauden puhaltaa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jos sulla kerran on aikapula, muttet siltikään kehtaa ajaa pisamaisella kuupalla, niin mikset nyt tähän hätään käytä spraymaalia (kuivumisaika nimellinen), ja sitten kesällä teet ruiskulla paremmin?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Kannattaa kysellä noista kuivumisajoista ja -olosuhteista maalikauppiaalta. Ne kun on vähän erilaisia joka maalissa ja sopivilla lisäaineannostuksilla niihin voi vaikuttaa aika paljonkin.
Puhallin tuppaa nostamaan pölyä, eli ei ainakaan maalauksen aikana, eikä ennenkuin maali on kunnolla kosketuskuivaa.
96 V4 -75
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lucaf kirjoitti:jos sulla kerran on aikapula, muttet siltikään kehtaa ajaa pisamaisella kuupalla, niin mikset nyt tähän hätään käytä spraymaalia (kuivumisaika nimellinen), ja sitten kesällä teet ruiskulla paremmin?
No tuota kun tutkin tarkemmin niin kyljet olisi maalattava kokonaan, eli sprayta menisi ihan liian paljon, eikä silläkään saa oikein kelvollista pintaa, ja kallistahan sekin on.
Jos vaan telahomma onnistusi edes jotenkin niin tiedä sitten viitsiikö tuota lähteä kesällä ylipäätään maalailemaankaan uudestaan ;) Siis mitään museopeliä ei ole tarkoitus tehdä vaan sellainen että näyttäisi ihan siistiltä pimeällä 10m päästä ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Aika kummalliselta kuulostaa äkkiseltään tuo että telalla sais kunnollista jälkeä. 8O Mutta paha sanoa kokeilematta. Entäs telalla maalatun pinnan kuivumisaika sitten?
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Olen nähnyt kanssa osittain telalla maalatun auton ja kyllä se ihmeen "hyvä" oli. Jos sen nyt telalla päädyt maalaamaan niin tarkkoja kuvia sitten kehiin.
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Pitääpä muuten joskus koittaa tuota telaa..kun ei ruisku oikeen käteen istu.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin