Tasapainoketjusta (taas)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Eli se siitä vm 1995 eteenpäin olevien rattaiden paremmasta karkaisusta
Joo, hiukan ihmetyttää tuo akselien rattaiden hampaiden katoaminen. Tuossahan selkeästi on ketjunkiristin pettänyt ja sen takia ketju ruvennut hyppimään. Mitä ei aikaisemmin tullut kirjoitettua on että ketjun kampiakselilla oleva käyttöpyörä sekä pakopuolen rattaan päällä oleva ohjauspyörä olivat kuin uusia.

Ihan kuin tuossa olisi veltto ketju sitten listinyt pelkästään nuo akselien pyörät, olisikohan syynä se että noissa ketjuun kohdistuu jonkin verran kuormaa kun muissa rattaissa sitä ei ole. Varsinainen mysteeri.

Mitäs muuten olette tehneet tuolle ketjunkiristäjälle kun ketju on otettu pois? Jos se tuollai hajoaa niin tuostahan tulee ylimääräinen kiristäjä jakopään ketjulle (se oli jonkinverran tiukemmalla tuon takia). Tai jos tuo kiristäjän päätylevy ja jousi joutuvat jakopään rousketeltaviksi niin eipä tuostakaan välttämättä mitään hyvää synny...

Noita kejunkiristäjiä on kuulemma paikallinen tunnettu huoltoliike bongannut hajoamispisteessä jo muutamia...

Tuli myös tutkittua tarkemmin tuota tasapainoakselin sisempää laakeriholkkia ja sehän näyttää siltä että siellä on neljä reikää 90 asteen välein joista öljyä pääsee laakeripinnalle. Se akselissa oleva ura sitten pyöriessään hörppää kustakin hieman öljyä matkaan. Elikkä se akseli saa käytännössä maata missä tahansa asennossa ketjun poistamisen jälkeen, ei pitäisi olla siis voitelun kannalta tuolla ainakaan mitään merkitystä.

Ja saappi sitten muutoskatsastukseen ketjun poiston jälkeen. Ruåttalaisten mukaan sillä saa kolme heppaa lisää tehoa koneeseen... :P
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Omaani jätin kiristimen paikoilleen, oli ehjä ja muutenkin tukevan tuntuinen niin eiköhän se siellä kestä ihan hyvin.
Sen kiristimen laahaimen leikkelin poikki niin että siitä tuli vain "holkki", eli tuota kiristintä ei mikään enää rasita, jousi on niin paljon ulkona kuin pääsee tulemaan, ja pieni öljynpaine on sen sisällä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Liityn ketjunpoistaneiden joukkoon :!:

Ketju piti pientä ääntä, mutta onneksi ei olleet rattaat vielä kuluneet pahasti.
Pientä koukkumaisuutta oli toisen hampaissa, mutta ei muuta. Ilmeisesti oikein ajoitettu poistoaika :D Öljypohjakin oli puhdas, eikä siivilässä ollut mitään ylimääräistä.
Kone hiljeni jonkin verran, uudet hydraulityynyt on myös vaihdettu, jäljellä on vielä hienoinen jakoketjun rapina ja yksi venttiilinnostin vähän napsuu välillä, mutta tänään parinsadan kilsan "koeajolenkin" aikana ei millään kierrosalueella noita pelättyjä hampaat irrottavia tärinöitä esiintynyt.

Itse asiassa oli vähän niin kuin junalla olisi ajellut tuolla pyry-suola-loska-paskakelissä :D :P
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

dartsiartsi kirjoitti:Liityn ketjunpoistaneiden joukkoon :!:

Ketju piti pientä ääntä, mutta onneksi ei olleet rattaat vielä kuluneet pahasti.

Itse asiassa oli vähän niin kuin junalla olisi ajellut tuolla pyry-suola-loska-paskakelissä :D :P
Joo eipä sitä ketjua kannata poistaa ennenkuin alkaa ääntämään, omassa 140tkm ajetussa cs:ssä ei pidä vielä minkäänmoista ääntä, tosin kone on muutenkin priimakunnossa ;)

Olen samaa mieltä tontun ajo-ominaisuuksista, menee aivan kuin kesällä tuolla lumisohjossa, jopa nätimmin kuin 9-5:set 8) Ei tartte pahemmin tyyräillä, on tonttu vaan lyömätön talviauto ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Mulla pitää melkoista rohinaa tuolla koneen vasemmassa laidassa. Siksi kysynkin, että jos ketjun poistaa, niin pitääkö jotain muutakin ottaa huomioo/vaihtaa/korjata? Onko paska ketju voinut rikkoa tuolta jotain oleellista, mitä pitää ottaa huomioon ketjua poistaessa tai sitten kun ketju on poistettu? Vai eikö muuta tarvitse tehdä kuin nyppästä ketju pois ja lähteä kahville? =)

2vk päästä olis tarkoitus avata ja kurkata, missä kunnossa oikeasti on. Samalla sit mahdollisesti poistaa koko ketju.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

jpjk kirjoitti:2vk päästä olis tarkoitus avata ja kurkata, missä kunnossa oikeasti on. Samalla sit mahdollisesti poistaa koko ketju.
Kyllä se kannattaa poistaa jokatapauksessa. Ja kaupan päälle saa niin nätit äänet että! :D
Viimeksi muokannut AP, Pe Tammi 06, 2006 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

AP kirjoitti:Kyllä se kannattaa poistaa jokatapauksessa. Ja kaupan päälle saa niin nätit äänet että :D
Vielä tässä itseäni toistaen: eli mitään muuta ei tarvitse korjata/vaihtaa, kuin senkus vain nappasee ketjun poikki?
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

Itse ainakin nappasin vaan ketjun pois, vaihdoin öljypumpun o-renkaan ja motti kasaan. Laahaimet saa jäädä paikalleen.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Multa ketju poistettiin 180t kilometrin kohdalla ja rattaassa ei todellakaan ollut yhtään hammasta jäljellä. Mistä moinen kuluminen voisi tämänkin verran alle tuon legendaarisen 200tkm rajan alla johtua?
hma
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

Vanhaan ketjuun/viestiin .. :)
ng900aero kirjoitti: Edit: kuinkas muka 4-sylinterinen rivikone voisi edes täristä? On nuo koneet kuitenkin aika hyvin tasapainossa osien suhteen ettei isompaa heittoa pitäisi olla.
Se taitaa olla niin, että nimenomaan nelisylinterinen rivikone tärisee väistämättä.

Aiheesta: http://en.wikipedia.org/wiki/Balance_shaft
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Tänään lähti ketju mäelle.

Tuskin turhaan ovat Saabilla sitä sinne laittaneet, hieman nimittäin tuli värinää. No, ääntähän tuo jo minullakin piti (186tkm) joten otatin pois jottei ehdi muhjoa metallisilppua öljyn sekaan.
Öljypumppu ei ainakaan ollut naarmuinen ja muutenkin kone näytti erittäin puhtaalta.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

tevisu kirjoitti:Tänään lähti ketju mäelle.

Tuskin turhaan ovat Saabilla sitä sinne laittaneet, hieman nimittäin tuli värinää.
Mielenkiinnosta utelen, miten tuo tärinä ilmenee? Nimenomaan joku paikka värisee, vai onko pelkkä ääni? Koska itsellä juuri otettiin ketju pois viikko sitten ja ainoa ero on muuttunut ääni 2800rpm paikkeilla. Mitään ei tunne missään eikä näe päällepäin jos katsoo koneen käyntiä tyhjäkäynnillä tai kaasuttaessa. Kaikki tuet on timmissä kunnossa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Juu ääni muuttui "möreämmäksi" ehkä tuossa 3000-4000 kierroksen tietämillä.
Värinä on ihan pientä ja huomaa normaalisti kiihdytettäessä. Tasakaasulla matka-ajossa ei huomaa yhtään.

Niin, ja samalla vaihdettiin nuo moottorin yläpuslat (siinä alumiinihässäkässä) uusiin orkkispusliin. Kepin eteen-taakse-liike kiihdyteltäessä aavistuksen väheni. En halunnut PU-puslia tuohon paikkaan.
Pika
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 21:11
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Pika »

http://www.kotinet.com/pika/saab/kauhugalleria

Tuossa taas itsekoettu varoittava esimerkki 2.3:n tasapainoakselin ketjusta. Tällaista jälkeä löytyi tuoreeltaan merkkiliikkeestä ostetusta autosta: ketju oli todennäköisesti jo aiemmin poikki mutta öljykiertoon päässyt roina oli varmistanut alakerralle viimeisen kuivan voitelun. Liike toimi kuitenkin hyvin ja tuli moottorinvaihtokuluissa vastaan. Vaihtokoneesta ketju poistettiinkin heti kättelyssä.

Ai niin, auto oli M92 ja kilometrejä kilahdushetkellä n. 265000 km. Viimeistä 500 metriä lukuunottamatta kävi ja kukkui aivan moitteettomasti.

- Pika
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pika kirjoitti:http://www.kotinet.com/pika/saab/kauhugalleria

Tuossa taas itsekoettu varoittava esimerkki 2.3:n tasapainoakselin ketjusta. Tällaista jälkeä löytyi tuoreeltaan merkkiliikkeestä ostetusta autosta: ketju oli todennäköisesti jo aiemmin poikki mutta öljykiertoon päässyt roina oli varmistanut alakerralle viimeisen kuivan voitelun. Liike toimi kuitenkin hyvin ja tuli moottorinvaihtokuluissa vastaan. Vaihtokoneesta ketju poistettiinkin heti kättelyssä.

Ai niin, auto oli M92 ja kilometrejä kilahdushetkellä n. 265000 km. Viimeistä 500 metriä lukuunottamatta kävi ja kukkui aivan moitteettomasti.

- Pika
Nuo sinun kuvasi ovat kyllä aika hurjia, jännä juttu ettei ketju halunnut mennä jakoketjun väliin, silloin olisikin selvinnyt ehkä pienemmällä remontilla, tai ehkä lohko ainakin olisi säästynyt reiättömänä :D

Koskahan ymmärtävät poistaa uusista Saabeista tuon jonninjoutavan ja vaarallisen tasapainohomman? Kajakin pakeliittirattaatkin olivat luotettavammat :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin