Nypytys kytkinpolkimessa!?!

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Nypytys kytkinpolkimessa!?!

Viesti Kirjoittaja himmee »

On jo kumma...kuupan kytkin nypyttää aivan ihmeellisesti.

Painelaakeri, paineasetelma, levy...on kaikki uusia. Laatikon puoleinen akselinlaakeri on ehjä. Kampiakselin holkki timmi. Kampiakselin laakerit on uudet ajettu ehkä 4000. Kun vauhtipyörästä ottaa kiinni tuntuu aivan pieni klappi, joka on tietysti aika ihmeellinen uusille laakereille.

Nyt rupee loppumaan pää vian löytämiseen. Toista vloottaa oon nyt kokeilemassa. Voiko vapaakytkin aiheuttaa tuollaista? Vapaakytkin tuli aika hienosti mukana kun otti kopan auki! Eli tuntu olevan aika pahasti irti.

Alkaa jo vituttamaan kun käyttöautoa ei saa kuntoon.
VW transporter 2.5tdi vm.99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8145
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

onpa

Viesti Kirjoittaja mestari »

tosiaan paha vika jos vapaakytkin tulee mukana kun ottaa kytkinkopan pois kerrotko tarkemmin mitä tapahtui?
mittasitko muuten kampiakselin päittäisvälyksen heittokellolla niinkuin kuuluu
ohjearvot löydät manuaaleista.
itsellä kerran vaihdoin laakerit ja päittäisvälystä oli yli sallitun. tapahtui kyllä v 1990.
mitä tarkoitat nypyttämisellä? siinä vaiheessa kun nostat kytkintä niin rupeaa
nytkyttään vai? onko oire sama peruuttaessa vai ykkösellä vain?
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 805
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Itsellä kytkin nypyttää myös polkimelle kun yrittää vaihdetta päälle. Uusi Saschin kytkin, mutta kampiakselin neulalaakeria en pöljä mennyt vaihtamaan. Ja ei saanut vaihdetta päälle vanhoilla säädöillä. Säädin kytkintä + lisäsin prikkoja työsylinterin taakse, jolloin kytkinpolkimessa tuntuu "vapinaa" kun polkaisee pohjaan ja silti ei mene vaihde päälle. Lisäksi ääni kytkimestä kertoo, että joku ottaa kiinni metalli vastaan metalli. Työsylinterin kumit vaihdettu. Pääsylinterin kanssa onkin sitten eri asia, sillä tuo Sonett:n pääsylinteri on erityyppinen.
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, La Tammi 07, 2006 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: onpa

Viesti Kirjoittaja himmee »

mestari kirjoitti:tosiaan paha vika jos vapaakytkin tulee mukana kun ottaa kytkinkopan pois kerrotko tarkemmin mitä tapahtui?
mittasitko muuten kampiakselin päittäisvälyksen heittokellolla niinkuin kuuluu
ohjearvot löydät manuaaleista.
itsellä kerran vaihdoin laakerit ja päittäisvälystä oli yli sallitun. tapahtui kyllä v 1990.
mitä tarkoitat nypyttämisellä? siinä vaiheessa kun nostat kytkintä niin rupeaa
nytkyttään vai? onko oire sama peruuttaessa vai ykkösellä vain?
Siis kun halkaisin vloodan niin se vapaakytkimen laakerijousisyysteemipakka tuli puolittain mukana. Kampiakseli on tietääkseni mitattu hiomolla.

Vaihteet toimi hienosti, meni päälle niinkuin pitikin. Siis nypytys on kokoaikaista eli kun painan poljinta pohjaan niin nypyttää ja suurinpiirtein irrotus kohdassa se on suurimillaan. Oli veto päällä tai ei.
VW transporter 2.5tdi vm.99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8145
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

no

Viesti Kirjoittaja mestari »

kerroppa ensiksi paljonko olet säätänyt kytkinhaarukan välykseksi sieltä säätöruuvista?
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Noo milli kaks...sama välys siellä on ollut ennen vikaa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8145
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

tot noin

Viesti Kirjoittaja mestari »

mistä vaihdelootan laakerista puhuit? kytkinkopassa olevasta vai ?
oliko neulalaakeri vapaakytkimen reiässä kun kasasit kytkinkopan?
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Joo olihan siellä neulis. Nyt päästiin kokeilemaan toisella laatikolla ja vanhoilla kytkimen vermeillä ja nypytys on edelleen. Kun kytkintä painelee kuuluu samalla semmonen kahina! Nyt on oikeestaan enää vaihtoehtoina kampiakseli, sen laakerit, sen päässä oleva holkki. Toisaalta painelaakeri voi olla syynä tuohon kahinaan, mutta kun niitäkin on koitettu 2 erillaasta uutta ja vanhaa.

Pitää vissiin ruveta harkitsemaan toista autoa. Ei riitä aika tommosen räpeltämiseen.
VW transporter 2.5tdi vm.99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8145
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

no et

Viesti Kirjoittaja mestari »

viitinyt heittokellolla stekata paljonko vauhtipyörä heittää kun kone oli irti?
luulis ettei se sun kampiakselin päittäisvälys vaikuttaisi kun painetaan kytkintä niin silloinhan löysät painetaan kasaan ja sen ei pitäs vaikuttaa.
katsoitko laatikon kytkinkopan ollessa auki että vapaakytkinakseli takana olevan laakerin väljyys ei ylitä indexiä?
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Muistaakseni vauhtipyörä on mitattu hiomolla tuosta en aivan varma ole. Vapaakytkimen laakeri oli omasta mielestä hyvä, jos puhumme siitä pakasta jossa on niitä pieniä tappeja/hauleja ja jousia?

Tuosta tulikin mieleen että kun painetaan kamat kasaan polkimella niin eikö ainooksi vaihtoehdoksi jää painelaakeri, vapaakytkimen laakeri ja mitä vielä? Se holkki kampiakselin päässä on kyllä timmi, mutta vaihtoehto sekin.
VW transporter 2.5tdi vm.99
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Juu elikkä vauhtipyörää ei oo mitattu :oops:

Toivottavasti vika löytyis tuosta.
VW transporter 2.5tdi vm.99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8145
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

juu

Viesti Kirjoittaja mestari »

ei puhuttu samasta asiasta tarkoitin silmille näkymätöntä laakeria vapaakytkimen rungon takana piilossa pitää käsin kokeilla välys
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Joo tällä hetkellä tuntuu siltä että painelaakeri on niin kulunut että jokin ottaa haarukkaan kiinni..
VW transporter 2.5tdi vm.99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8145
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

etkös ole

Viesti Kirjoittaja mestari »

jo koekeillut jopa uudella painelaakerilla ja nypytti?
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Joo kyllähän tuolla uudella kokeilin, mutta siitä jostain syystä lähti sokka irti :(
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin