Alatukivarsi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Jussi kirjoitti:Vaativin homma on järjestää mittauspaikka missä auto on varmasti joka suuntaan vaaterissa (30x30 lattialaatoilla on hyvä shimmata auto vaateriin).
Ihan kuin olisin maininnut montusta jotain...

Auton nostamisesta pukeille ei kyllä ollut puhetta :roll:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Miten minulle tuli sellainen tuntuma että siellä alatukivarren alla on
säätölevyjä...ja käsittääkseni ne saattaa olla erilaisia eri autoissa.

*hitsi nythän mä hokasin....ne onkin siellä ylimmäisen kolmiotuen alapuolella.. :oops: *

Mutta taitaa ne kuitenkin vaikuttaa tuohon pyörän asentoon.. :o
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Näin on näreet ja tässä taulukkokin teille:

Pyöräkulmataulukko
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

rr kirjoitti:Ihan kuin olisin maininnut montusta jotain...

Auton nostamisesta pukeille ei kyllä ollut puhetta :roll:
Varmaan ymmärsin sitten ihan väärin 8O
rr kirjoitti:Tärkeintä on asennella auto niin, että se ei missään tapauksessa tule mittaajan päälle
...mutta miten ihmeessä auto voi montussa tulla mittaajan päälle? Tai siis tuleehan se, sehän on tarkoituskin, mutta ei siitä kait vaaraa ole.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Turbonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 20:54
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Turbonen »

Mutta taitaa ne kuitenkin vaikuttaa tuohon pyörän asentoon..
Ne levyt siellä ylätukivaren kiinnityksen alla ovat juuri caster-kulman eli olkavarren takakallistuman säätöä varten.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Turbonen kirjoitti:
Mutta taitaa ne kuitenkin vaikuttaa tuohon pyörän asentoon..
Ne levyt siellä ylätukivaren kiinnityksen alla ovat juuri caster-kulman eli olkavarren takakallistuman säätöä varten.
.. ja camber-kulman, eli sivukallistuksen säätöön.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Jussi kirjoitti:...mutta miten ihmeessä auto voi montussa tulla mittaajan päälle? Tai siis tuleehan se, sehän on tarkoituskin, mutta ei siitä kait vaaraa ole.
No, kun asentajia ja aurauksen säätöpaikkoja on niin monenlaisia...

Autonhan pitäisi olla vapaalla ja rullata hieman eteenpäin juuri ennen mittaamista. Tasaisella alustalla tai tallissa ongelmia tuskin on, MUTTA onhan tuota tullut pihallakin mittailtua aurausta joskus muinoin :wink:

Päälle valuva auto ei niin kivalta tunnu.

Eräässä tapauksessa ex-työkaveri korjasi (olikohan vuonna -95) diesel-audistaan starttia ja testasi sitä auton edessä/alla maatessaan tökkäämällä ruuvarin solenoidin napjen väliin. Sattui olemaan ykkönen päällä, jolloin asentaja jäi autonsa alle ja kuoli vammoihinsa. Jäi kaipaamaan raskaana oleva vaimo ja 1v. lapsi.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

rr kirjoitti:Eräässä tapauksessa ex-työkaveri korjasi (olikohan vuonna -95) diesel-audistaan starttia ja testasi sitä auton edessä/alla maatessaan tökkäämällä ruuvarin solenoidin napjen väliin. Sattui olemaan ykkönen päällä, jolloin asentaja jäi autonsa alle ja kuoli vammoihinsa. Jäi kaipaamaan raskaana oleva vaimo ja 1v. lapsi.
En muista paikkakuntaa (oliskohan ollu Roissa) mutta Sisu-huollossa asentaja oli kokeillu samaa. Sisu käyntiin ja liikkeelle. Asentaja oli saanut sen sammumaan metri ennen seinää. Ei siinä muuten mitään olis ollu mutta asentaja makas etupuskurin päällä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin