auton osto!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

auton osto!

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

ajattelin ruotsista ostaa tonnarin, ja viritys&harrastus käyttöön autohan tulisi joten pari kysymystä heräsi mielessä.. kumpikohan on viritys ystävällisempi 2,0 vai 2,3? 2,3 tasapainoakselien ketju ongelmista olemmekin jo saanut täältä luke joten ei niistä sen enempää..vaihtuiko tuo 2,3kone ns.lyhyeen 94- jälkeen? mitä eroa "pitempään" ja nyt olisi kiva ainakin tuon virityksen osalta tietää mahdollisuuksista ts.kumpikone antaa enemmän mahdollisuuksia virittää..vai onko pahemmin eroa? entäs itse autot. onko niissä paljon eroa? esim acc2 tuli mihin vuosimalliin?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: auton osto!

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

TURBOapc kirjoitti:kumpikohan on viritys ystävällisempi 2,0 vai 2,3?
Kyllähän se 2.3T on viritysystävällisin, stagea vaan maptunilta, speedpartsilta tms. toimittajalta, "isolohko" jyrää. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

mitenkäs nuo mallit jossa on di, ajattelin että mitenkähän tuo onnistuisi jos asentaisin esim megasquirtin ohjaamaan polttoaine puolta mutta onko noissa tuo sytytyksen ohjaus kytketty trionicin boxiin. ts. onnistuuko ottaa alkuperäinen ruiskutusjärjestelmä pois käytöstä sytytksen ohjauksen siitä häiriintymättä. käsittääkseni ainakin niissä malleissa joissa on lh jetti boxit ovat erillisiä mutta entäs ne missä on tuo trionic...vieläkin parempi olisi jos joku osaisi valaista että miten tuo di oikein toimii kokonaisuudessaan eli jos yhdistäisin megasquirtiin myös tuon sytytksen ohjauksen...
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

En näe itse ainakaan syytä miks pitäis trionic vaihtaa säädettävään ruiskuun.. On itsessään jo niin monipuolinen järjestelmä ja toimiva korkeammallakin viritysasteella. Jos jollakin tuohon eriävä mielipide niin niin korjatkoon?
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Tnicci on hyvä laite. :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

2.3:sta saa helpommin vääntöä, mutta 2.0 kiertää paremmin. Riippuu omista tarpeista sitten kumpaa haluaa alkaa virittää. 2.0:lla saa paremmin huipputehoa ääripäässä mutta 2.3 on ehkä käyttöominaisuuksiltaan mukavampi.

"Lyhytlohko" on varustettu huomattavasti paremmin virtaavalla kannella, joten se on viritysnäkökulmasta ehdoton, ko. kannen voi kyllä myös asentaa jälkikäteen pitkälohkoiseen pienellä sovittamisella.

Trionic ohjaa kyseisellä järjestelmällä varustetuissa autoissa kaikkea, sytytystä, ahtopaineita sekä bensansyöttöä. Hyvä järjestelmä, mutta sen viritys on kallista, ja jos ei halua tyytyä valmiisiin virisetteihin niin joutuu teettämään dynossa räätälöidyn ohjelman Ruotsin puolella. Megasquirtin saa ohjaamaan myös DI-kasettia, ja jopa tunnistamaan nakutuksen ionisaatiomittauksella, mutta se vaatii asiantuntemusta, aikaa sekä paljon tutkimus- ja kehittelytyötä. Ei mahdotonta, mutta haastavaa. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Hintavuus Trionicin viritykselle suhteellista tehon lisäyksen määrään ajatellen vapareihin. Toki Di/apc järjestelmään halvempia pienet tehon lisät.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Tasapaino akseli kirjoitti:En näe itse ainakaan syytä miks pitäis trionic vaihtaa säädettävään ruiskuun.. On itsessään jo niin monipuolinen järjestelmä ja toimiva korkeammallakin viritysasteella. Jos jollakin tuohon eriävä mielipide niin niin korjatkoon?
Ja kerrotko vielä paikat Suomessa, jossa Trionic:ia osataan säätää rautaa vastaavaksi.
#2172
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

95power kirjoitti:Ja kerrotko vielä paikat Suomessa, jossa Trionic:ia osataan säätää rautaa vastaavaksi.
No eikö se käy tuosta jcarlsonin tekstistä selväksi, että kustomoidun softan perään pitää lähteä ruotsiin...

jcarlson kirjoitti: Trionic ohjaa kyseisellä järjestelmällä varustetuissa autoissa kaikkea, sytytystä, ahtopaineita sekä bensansyöttöä. Hyvä järjestelmä, mutta sen viritys on kallista, ja jos ei halua tyytyä valmiisiin virisetteihin niin joutuu teettämään dynossa räätälöidyn ohjelman Ruotsin puolella.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jysväskylässa Karala kehuu muokkaavansa uudempienkin Saabien karttoja dynon vieressä. En tiedä tietääkö mistä puhuu, kun ei ole referenssiä sattunut vastaan.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

peinu kirjoitti:Jysväskylässa Karala kehuu muokkaavansa uudempienkin Saabien karttoja dynon vieressä. En tiedä tietääkö mistä puhuu, kun ei ole referenssiä sattunut vastaan.
Olis mielenkiinstoista tietää Karalan toiminnasta enemmän. Jos jollakin olis kokemusta.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Googlesta löytyy aika paljon kokemuksia hakusanoilla "viritys karala"

Kotisivutkin näyttäisi olevan.
http://www.turbotec.com

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

V.J.S kirjoitti: No eikö se käy tuosta jcarlsonin tekstistä selväksi, että kustomoidun softan perään pitää lähteä ruotsiin...
Ja juuri tämän vuoksi Trionic tulee todelliseksi pullonkaulaksi jos autosta meinataan ottaa paljon voimaa. Trionicin suurin haittapuoli on juuri se, ettei sitä saada toimimaan kunnolla suurien rautamuutosten yhteydessä. Itse näen tämän suht vakavana puutteena. :D
#2172
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Kuitenkin ongelmista ja hinnaltaan aika pieni kuluerä käydä ruotsin maalla pistämässä auto tarvittaviin säätöihin.. jos oikeasti tarvitaan paljon tehoa.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Tasapaino akseli kirjoitti:Kuitenkin ongelmista ja hinnaltaan aika pieni kuluerä käydä ruotsin maalla pistämässä auto tarvittaviin säätöihin.. jos oikeasti tarvitaan paljon tehoa.
Jos oikeasti tarvitaan paljon tehoa, tulee myös paljon ongelmia. Näitä ongelmia on sitten kiva ratkoa sähköpostitse/puhelimitse hurrien kanssa ja odotella epämääräisiä softapäivityksiä. Kielimuuri on lisäksi aina oma ongelmansa.
#2172
Vastaa Viestiin