runsas öljyvuoto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
MikKap83
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 17:06
Paikkakunta: Ylämaa

runsas öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja MikKap83 »

Syttyi sitten tuo check panelin öljyn varotus... tutkimuksien jälkeen huomasin että apukuskin puolelta moottorin etukulmasta vesipumpun paikkeilta tulee reilusti öljyä ulos. ideoita että mikä mahd. vuotaa ja onko vaikea/kallis korjata??
9000 2.0t 96, 9-5 vector wagon 2.3tA 04
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Öljypumpun kannnen O-rengas? Sisälokasuoja irti, hihna pois, hihnapyörän pultti auki, hihnapyörä pois, pumpun kansi auki, uusi O-rengas ja stefa paikalleen, kokoaminen käänteisessä järjestyksessä.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... nyetu1.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/oljypumppu.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/116_1637_a.jpg
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 4421#24421

Öljynjäähdyttimeltä tuleva putki hikoilee minulla jonkun verran.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kannattaa _tietysti_ laskea öljyt astiaan propusta ennen tuota operaatiota :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

peinu kirjoitti:Kannattaa _tietysti_ laskea öljyt astiaan propusta ennen tuota operaatiota :)
Minä en laskenut, enkä tainnut edes jälkeenpäin heti samantien edes vaihtaa öljyjä. Kyllä ne öljyt öljypohjassa hyvin pysyi operaation ajan. Hyvähän ne öljyt aina olisi vaihtaa kun auotaan paikkoja...

Täällä on muuten hyvä selostus aiheesta, tosin satkua kuvaileva, mutta sovellettavissa tonttuunkin http://townsendimports.com/Web/engine_f ... eal900.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Noi englanninkieliset on siitä vaa huonoja, että jos ei tiedä suomeksikaan kaikkia termejä, niin vaikea tuota on lähteä seuraamaan =) Itse huomasin tän kun aloittelin auton remonttia ja eteen vaihdoin takapuslat. Muutama vaihe piti skipata, kun ei tienny mitä tarkoitettiin. Puslat kuitenkin sain vaihdettua =)

Samalla kun sitä öljypumpun rengasta vaihtaa, niin kannattaa tarkistaa vuotaako vesipumppu ja öljypohja. Itselläni ainakin öljypohja vuotaa, vesipumppua en uskaltanut edes vilkaista =)
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
MikKap83
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 17:06
Paikkakunta: Ylämaa

Viesti Kirjoittaja MikKap83 »

Pitää huomenna aloittaa tarkemmat tutkimukset. vesipumppu tuskin vuotaa se on uusittu n.2000km sitten.. taitaa olla monta muutakin vuotopaikkaa kun koko moottori on ympäriinsä öljyssä.. ja näkyy tuo tehostinkin vähän vuotaa..
9000 2.0t 96, 9-5 vector wagon 2.3tA 04
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Mulla vuotaa jostain kans öljyä ja aika huolella 8O Öljypohjan tiiviste se ei ole koska se on tarkistettu jo moneen kertaan ja tiivistekin on kolmesti vaihdettu. Saabin huoltoon erikoistuneessa liikkeessäkään eivät osanneet sanoa mistä sitä öljyä tulee, kun oli joka paikan sotkenut. Näyttäisi kuitenkin siltä että turbon öljynlähtö tai paluu putki vuotaisi tiivisteen kohdalta. Koneremontin yhteydessä niihinkin vaihdettiin uudet tiivisteet, mutta olisiko sittenkin pitänyt laittaa tiivisteliimaa vielä varmuudeksi? Miten olette omanne tiivistäneet?
Mikko 1976
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 22:52
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Mikko 1976 »

Mulla vastavasti jakopäänpuoleinen stefa vuoti niin, että koko koneen vasen reuna oli öljyssä.

Paikallaan kun käytti autoa niin vuotoa ei ollut, eikä näkynyt.

Ajossa öljyä hävisi 2l/5km.
#2005,
9000 CD -97
9000 CSE -93
9000 Turbo S -91 CAN-739
9000 Turbo S -91 CAN-740
99 GL -83
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa yhdessä moottorissa se stefa oli pyörinyt pesässään hihnapyörän mukana. Oli kyllä konekin sen näköinen, että alustan ruostesuojausta ainaskin oli tuo moottori hoitanut menestyksekkäästi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Mulla on kans alusta koneen kohdalta ruosteeton =) Öljypinta ei laske, mutta sen verran kuitenkin että koneen pohja kastuu. Kannattaa käydä kone pesemässä ja sen jälkee lähteä öljyvuotoa metsästämään. Muistaakseni jotai 25e maksaa ja ei se hukkaan mene missään tapaukses, hyvä se on silloin tällöin pestä =)
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Vastaa Viestiin