Heh..Miika79 kirjoitti:SID NÄYTTI 34KM. Vartin noitumisen jälkeen ei kun soitteleen isäukolle. Noh... kolme litraa bensaa tankkiin ja äkkiä huoltoasemalle.


m&m kirjoitti:Nonni... Saabeja olen omistanut useampia vm 79 lähtien, mutta tämä GM:n tekele on ensimmäinen joka on jättänyt tielle bensan loppumisen takia...
...kokeilin useampaan otteeseen takuuaikana ajaa DTE:n lähes nollille, ja aina oli tankissa jokunen litra marginaalia, joten softapäivitys vaikutti pätevältä.
...Eilen laiskotti sen verran, etten viitsinyt poiketa tankkaamaan kotimatkalla vaan ajoin suoraan kotiin, DTE:n näyttäessä 18km. No, tänään tuo lupaili pari kertaa, mutta eipähän ilman bensaa käynnisty... käynnistysyritykset tosin laskivat DTE:n näyttämään 13km...
Itseasiassa kyllä!Bob kirjoitti:
Oletko sitä mieltä, että DTE-toiminto on muuttunut epätarkemmaksi sitten vuoden 1979 versiosta? Sori - oli ihan pakko.
Juu, kyllä C900:ssa useimmiten litra pari pohjalle jäi jos tutussa ympäristössä ajelin (jolloin etäisyys lähimpään tankkauspisteeseen oli tunnettu), eli kilometreissä sellaiset 12-24, mutta silloin oli jo polttoainemittarikin Seinfeldmäisesti pakkasen puolella. Ensimmäisen bensakanisterini ostin SS:n jälkeen.Bob kirjoitti:Jos nykyisinkin ajettaisiin pelkästään polttoainemittarin lukemaa tihrustaen, niin veikkaan, että vain kovimmat kanisterihemmot vetäisivät 13 kilsan päähän totaalisesta bensan loppumisesta.
Kuten myös. Moni on kertonut päivityksen yksinkertaisesti rajanneen pois ne viimeiset kilometrit näytöltä, mutta kyllä tuo minun edelleen nollille laskee (kuitenkin paremmalla tarkkuudella kuin ennen).Bob kirjoitti: Omassani tuo DTE-päivitys ei vaikuttanut mihinkään (pienoinen epäilys mielessä, että päivitys ei ehkä edes mennyt perille) - nimittäin omani voi edelleen ajaa "nollille" ilman mitään "refill"-ilmoitusta.
Voisin kuvitella, että tuota järjestelmää mitoitettaessa/kalibroitaessa on huomioitu pienet kallistukset tankin muotoilussa, ja kalibroitu hässäkkä niin, että se näyttää varman päälle luotettavia lukemia auton ollessa vaakatasossa. Oma auto oli autotallissa jonka lattia on riittävän vaakatasossa. Eikä se, että SID väittää jäljellä olevaksi ajomatkaksi 18km eli noin 1,6 litraa tarkoita sitä, että tankissa on 1,6 litraa vaan sitä, että tankista saadaan vielä imettyä 1,6 litraa jos auto on kutakuinkin vaakatasossa. Tankissa saattaa hyvinkin olla vaikka tuplat.miSa kirjoitti:Tuskinpa niissä originaaleissa saabin tekelissä tuo SID/DTE sen tarkempi on. Tankissa oleva pieni polttoaineen tippa kun tahtoo mennä puolelta toiselle ajaessa josta johtuen DTE ei mitenkään voi näyttää täysin oikeaa kilometrimäärää. Itse olen ajanut SS:ni 18km näyttämiin ja päivitystä ei ole tehty. Jos oletettaisiin tilanne että SID näyttäisi keskikulutukseksi 8,0 litraa niin tuo 18km tarkoittaisi noin 1,6 litraa bensiiniä tankissa. Vaikka SS/SC:ssä onkin pieni tankki (57-58L) niin varsin pieni tippa on 1,6 litraa bensapumpun imeä järjestelmään.
Löytynee varmaan tarkkakin luku, jos kaivelisi (kaivelen myöhemmin), mutta sen olen huomannut omassani, että pitää olla lähemmäs 10 litran lisäys (siis lähes tyhjään tankkiin), jotta DTE-laskenta tehtäisiin uudelleen.m&m kirjoitti:Paljonko tuohon muuten pitää tankata jotta DTE tajuaa polttoainetason nousseen? Täyteenkö?
Onko varmaa tietoa? Yhden SS:n tankin kuvan, joka oli aukaistu olen nähnyt netissä (kun vielä muistaisi osoitteen. Oli jokin rataauto projekti) ja kuva antatoi ymmärtää että polttoaineella on täysi mahdollisuus liikkua niin, että sitä ei pumppu pysty imemään.
No joka tapauksessa on että on hienoa kun tällaisia lisätoimintoja on autoihin keksitty autoilua helpottamaan. Tekniikan lisääntyminen tuo valitettavasti vaan myös "virheiden" lisääntymisen riskiä.
Ei ole mitenkään varmaa tietoa, mutta tuntuisi puustapudonneelta ainoalta järkevältä tavalta toteuttaa tuo. Myös se, että tuo polttoainemittarin varoitusvalo harvemmin vilkkuu kuopissa ja kurveissa kuten vanhemmissa autoissa viittaisi siihen, että jotain kehitystä polttoainesyötön ja -mittauksen tarkkuudessa olisi tapahtunut.miSa kirjoitti: Onko varmaa tietoa? Yhden SS:n tankin kuvan, joka oli aukaistu olen nähnyt netissä (kun vielä muistaisi osoitteen. Oli jokin rataauto projekti) ja kuva antatoi ymmärtää että polttoaineella on täysi mahdollisuus liikkua niin, että sitä ei pumppu pysty imemään.
No tässä tapauksessa tämä lisätoiminto on toistamiseen jättänyt meikäläisen tielle. Mielestäni olisi parempi tehdä homma kunnolla tai jättää se kokonaan tekemättä. Moni autovalmistaja on päätynyt ratkaisuun, jossa DTE ei näytä mitään tietyn raja-arvon (esim. 50km) jälkeen, mutta käytännössähän päästään vähintään yhtä tarkkaan arvioon polttoaine- ja trippimittaria seuraamalla jos auto on kuskille tuttu. Kiva jekku sekin, että ajotietokone väittää ajomatkaa olevan vielä yli 60km, mutta kymmenen kilsan kuluttua se hälyttääkin tankkaustarpeesta.miSa kirjoitti: No joka tapauksessa on että on hienoa kun tällaisia lisätoimintoja on autoihin keksitty autoilua helpottamaan. Tekniikan lisääntyminen tuo valitettavasti vaan myös "virheiden" lisääntymisen riskiä.