Heh..Miika79 kirjoitti:SID NÄYTTI 34KM. Vartin noitumisen jälkeen ei kun soitteleen isäukolle. Noh... kolme litraa bensaa tankkiin ja äkkiä huoltoasemalle.
DTE ja SID
- 
				Aero04
 
Tässä viestiketjussa esitetyssä huoltokutsussa mainittiin, että DTE päivitys tehdään 04-05 mallin pirsseille. Onko jollakulla 03 malli johon on tämä päivitys tehty? Itelläni nimittäin tuollainen on ja tänään auto päätti sammua liikennevaloihin kun DTE lukema oli 27km. Onneksi kylmäasemalle oli vain 100m.   
			
			
									
									-Mscrnt-
						Mun kaaralle tehtiin tuo päivitys. Sen jälkeen bensamittari on näyttänyt mitä sattuu. Tankkaat tankin täyteen, niin mittari on ihan pohjassa ja DTE 0km.
Epäilen, että tuo asennettiin päin p:tä tai tuo päivitys ei passaa tuohon autoon. En vaan jotenkin jaksa uskoa, että tuo anturi olisi sattunut menemään juuri silloin rikki kun tuo päivitys tehtiin.
			
			
									
									Epäilen, että tuo asennettiin päin p:tä tai tuo päivitys ei passaa tuohon autoon. En vaan jotenkin jaksa uskoa, että tuo anturi olisi sattunut menemään juuri silloin rikki kun tuo päivitys tehtiin.
#2465  VW Polo BlueGT -15, 99T -80
						- 
				pasijalmari
 - "Viggen"
 - Viestit: 555
 - Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
 - Paikkakunta: Lemi
 
Näyttelee tuo DTE 120km, yli puol tankkia. Tippuu sit suoraviivaisesti ainakin 28km, jolloin suunnilleen valo syttyy. Eli DTE-lukema tippuu yhellä ja ajomatka saattaa olla esim. 25km. Missä mättää, bensmittari näyttää oikein??? Eihän tuo hirweesti haittaa, mutta jos voi helpolla/halvalla korjata, niin vinkit ovat tervetulleita...on kampanjapäivitetty jossain vaiheessa
			
			
									
									9000 CSE 2.3 Turbo S -98
						Nonni... Saabeja olen omistanut useampia vm 79 lähtien, mutta tämä GM:n tekele on ensimmäinen joka on jättänyt tielle bensan loppumisen takia... vieläpä kaksi kertaa vuoden sisällä.  
 
Kun SS vm 04 jätti ensimmäisen kerran tielle (ironisesti kylläkin kotipihaan) valitin tästä merkkiliikeeseen, joka vastasi etteivät he sille mitään mahda ettei edellinen omistaja ole reagoinut kampanjakirjeeseen jossa kehotetaan tuomaan auto softapäivitykseen DTE-virhenäyttämän takia... menivät kuitenkin hiljaiseksi kun totesin kyseisen merkkiliikkeen olleen se edellinen omistaja...
No, softa päivitettiin, ja siinä ohessa hyödytön SID1->SID2 päivitys ilmeisesti vahingossa. Tämän jälkeen kokeilin useampaan otteeseen takuuaikana ajaa DTE:n lähes nollille, ja aina oli tankissa jokunen litra marginaalia, joten softapäivitys vaikutti pätevältä.
Eilen laiskotti sen verran, etten viitsinyt poiketa tankkaamaan kotimatkalla vaan ajoin suoraan kotiin, DTE:n näyttäessä 18km. No, tänään tuo lupaili pari kertaa, mutta eipähän ilman bensaa käynnisty... käynnistysyritykset tosin laskivat DTE:n näyttämään 13km.
No, onneksi tuossa 800m:n päässä on se sama kylmä-asema josta edelliselläkin kerralla hain kanisterilla bensaa, mutta mahtaakohan tämän Sport Sedanin urheilullisuus viitata samaan kuin aikoinaan Tunturi Supersportin "urheilumopo"-käsite? (Tuntsan kohdalla se tarkoitti sitä, että mitä kauemmas kotoa ajoit, sitä pidempi oli kävelymatka takaisin.)
			
			
									
									
						Kun SS vm 04 jätti ensimmäisen kerran tielle (ironisesti kylläkin kotipihaan) valitin tästä merkkiliikeeseen, joka vastasi etteivät he sille mitään mahda ettei edellinen omistaja ole reagoinut kampanjakirjeeseen jossa kehotetaan tuomaan auto softapäivitykseen DTE-virhenäyttämän takia... menivät kuitenkin hiljaiseksi kun totesin kyseisen merkkiliikkeen olleen se edellinen omistaja...
No, softa päivitettiin, ja siinä ohessa hyödytön SID1->SID2 päivitys ilmeisesti vahingossa. Tämän jälkeen kokeilin useampaan otteeseen takuuaikana ajaa DTE:n lähes nollille, ja aina oli tankissa jokunen litra marginaalia, joten softapäivitys vaikutti pätevältä.
Eilen laiskotti sen verran, etten viitsinyt poiketa tankkaamaan kotimatkalla vaan ajoin suoraan kotiin, DTE:n näyttäessä 18km. No, tänään tuo lupaili pari kertaa, mutta eipähän ilman bensaa käynnisty... käynnistysyritykset tosin laskivat DTE:n näyttämään 13km.
No, onneksi tuossa 800m:n päässä on se sama kylmä-asema josta edelliselläkin kerralla hain kanisterilla bensaa, mutta mahtaakohan tämän Sport Sedanin urheilullisuus viitata samaan kuin aikoinaan Tunturi Supersportin "urheilumopo"-käsite? (Tuntsan kohdalla se tarkoitti sitä, että mitä kauemmas kotoa ajoit, sitä pidempi oli kävelymatka takaisin.)
m&m kirjoitti:Nonni... Saabeja olen omistanut useampia vm 79 lähtien, mutta tämä GM:n tekele on ensimmäinen joka on jättänyt tielle bensan loppumisen takia...
...kokeilin useampaan otteeseen takuuaikana ajaa DTE:n lähes nollille, ja aina oli tankissa jokunen litra marginaalia, joten softapäivitys vaikutti pätevältä.
...Eilen laiskotti sen verran, etten viitsinyt poiketa tankkaamaan kotimatkalla vaan ajoin suoraan kotiin, DTE:n näyttäessä 18km. No, tänään tuo lupaili pari kertaa, mutta eipähän ilman bensaa käynnisty... käynnistysyritykset tosin laskivat DTE:n näyttämään 13km...
Oletko sitä mieltä, että DTE-toiminto on muuttunut epätarkemmaksi sitten vuoden 1979 versiosta? Sori - oli ihan pakko
Jos nykyisinkin ajettaisiin pelkästään polttoainemittarin lukemaa tihrustaen, niin veikkaan, että vain kovimmat kanisterihemmot vetäisivät 13 kilsan päähän totaalisesta bensan loppumisesta
Omassani tuo DTE-päivitys ei vaikuttanut mihinkään (pienoinen epäilys mielessä, että päivitys ei ehkä edes mennyt perille) - nimittäin omani voi edelleen ajaa "nollille" ilman mitään "refill"-ilmoitusta.
Tuskinpa niissä originaaleissa saabin tekelissä tuo SID/DTE sen tarkempi on. Tankissa oleva pieni polttoaineen tippa kun tahtoo mennä puolelta toiselle ajaessa josta johtuen DTE ei mitenkään voi näyttää täysin oikeaa kilometrimäärää. Itse olen ajanut SS:ni 18km näyttämiin ja päivitystä ei ole tehty. Jos oletettaisiin tilanne että SID näyttäisi keskikulutukseksi 8,0 litraa niin tuo 18km tarkoittaisi noin 1,6 litraa bensiiniä tankissa. Vaikka SS/SC:ssä onkin pieni tankki (57-58L) niin varsin pieni tippa on 1,6 litraa bensapumpun imeä järjestelmään.  
			
			
									
									
						Itseasiassa kyllä!Bob kirjoitti:
Oletko sitä mieltä, että DTE-toiminto on muuttunut epätarkemmaksi sitten vuoden 1979 versiosta? Sori - oli ihan pakko.
Koska toimintoa ei ollut, ei se myöskään antanut virheellistä tietoa.
Juu, kyllä C900:ssa useimmiten litra pari pohjalle jäi jos tutussa ympäristössä ajelin (jolloin etäisyys lähimpään tankkauspisteeseen oli tunnettu), eli kilometreissä sellaiset 12-24, mutta silloin oli jo polttoainemittarikin Seinfeldmäisesti pakkasen puolella. Ensimmäisen bensakanisterini ostin SS:n jälkeen.Bob kirjoitti:Jos nykyisinkin ajettaisiin pelkästään polttoainemittarin lukemaa tihrustaen, niin veikkaan, että vain kovimmat kanisterihemmot vetäisivät 13 kilsan päähän totaalisesta bensan loppumisesta.
En tuossa aikaisemmin tullut maininneeksi, että SS:n mittaristossa oleva polttoainemittari ei sekään ollut vielä aivan nollilla vaan näytti vielä reilua yhtä pykälää punaisella skaalalla (ja valo toki paloi). C900:lla ajellessani olen kuitenkin tottunut siihen, että kun bensa loppuu niin viimeistään silloin myös mittari näyttää tyhjää tankkia.
Kuten myös. Moni on kertonut päivityksen yksinkertaisesti rajanneen pois ne viimeiset kilometrit näytöltä, mutta kyllä tuo minun edelleen nollille laskee (kuitenkin paremmalla tarkkuudella kuin ennen).Bob kirjoitti: Omassani tuo DTE-päivitys ei vaikuttanut mihinkään (pienoinen epäilys mielessä, että päivitys ei ehkä edes mennyt perille) - nimittäin omani voi edelleen ajaa "nollille" ilman mitään "refill"-ilmoitusta.
Olen tuon SS:n aikaisemmin täysin nollille ajanut ilman polttoaineen loppumista, mutta toisaalta se on myös joskus laskenut kilometrit lämpimällä moottorilla maantieajossa jostain reilusta kolmestakymmenestä nollaan alle kymmenen kilometrin matkalla. Eli täysin omaa tyhmyyttäni tuohon tekeleeseen luotan.
Paljonko tuohon muuten pitää tankata jotta DTE tajuaa polttoainetason nousseen? Täyteenkö?
Voisin kuvitella, että tuota järjestelmää mitoitettaessa/kalibroitaessa on huomioitu pienet kallistukset tankin muotoilussa, ja kalibroitu hässäkkä niin, että se näyttää varman päälle luotettavia lukemia auton ollessa vaakatasossa. Oma auto oli autotallissa jonka lattia on riittävän vaakatasossa. Eikä se, että SID väittää jäljellä olevaksi ajomatkaksi 18km eli noin 1,6 litraa tarkoita sitä, että tankissa on 1,6 litraa vaan sitä, että tankista saadaan vielä imettyä 1,6 litraa jos auto on kutakuinkin vaakatasossa. Tankissa saattaa hyvinkin olla vaikka tuplat.miSa kirjoitti:Tuskinpa niissä originaaleissa saabin tekelissä tuo SID/DTE sen tarkempi on. Tankissa oleva pieni polttoaineen tippa kun tahtoo mennä puolelta toiselle ajaessa josta johtuen DTE ei mitenkään voi näyttää täysin oikeaa kilometrimäärää. Itse olen ajanut SS:ni 18km näyttämiin ja päivitystä ei ole tehty. Jos oletettaisiin tilanne että SID näyttäisi keskikulutukseksi 8,0 litraa niin tuo 18km tarkoittaisi noin 1,6 litraa bensiiniä tankissa. Vaikka SS/SC:ssä onkin pieni tankki (57-58L) niin varsin pieni tippa on 1,6 litraa bensapumpun imeä järjestelmään.
Eli käytännössä kuten tuossa ostamassani bensakanisterissa: Ilmoitettu tilavuus on 5 litraa, siihen saa lorotettua 5,5 litraa, mutta muotoilun takia sitä viimeistä litran puolikasta ei saa valutettua kanisterista auton tankkiin.
Löytynee varmaan tarkkakin luku, jos kaivelisi (kaivelen myöhemmin), mutta sen olen huomannut omassani, että pitää olla lähemmäs 10 litran lisäys (siis lähes tyhjään tankkiin), jotta DTE-laskenta tehtäisiin uudelleen.m&m kirjoitti:Paljonko tuohon muuten pitää tankata jotta DTE tajuaa polttoainetason nousseen? Täyteenkö?
Niin, miksi en tankkaisi täyteen kerralla - lähellä olevilla huoltoasemilla on jonkin sorttiset "harmonisoidut hinnat", jotka ovat esim. Espoota n. 10 senttiä litralta kalliimpia, joten jos vähäksi menee, niin tankkaan vain 5-10 litraa, jotta pääsee Espooseen täyttämään tankin.
Eli muutaman kokeilun olen tehnyt: 10 litralla ainakin DTE-muuttuu heti, mutta 8:lla ei välttämättä tapahdu vielä mitään.
[/quote]Eikä se, että SID väittää jäljellä olevaksi ajomatkaksi 18km eli noin 1,6 litraa tarkoita sitä, että tankissa on 1,6 litraa vaan sitä, että tankista saadaan vielä imettyä 1,6 litraa jos auto on kutakuinkin vaakatasossa. Tankissa saattaa hyvinkin olla vaikka tuplat.
			
			
									
									
						
Onko varmaa tietoa? Yhden SS:n tankin kuvan, joka oli aukaistu olen nähnyt netissä (kun vielä muistaisi osoitteen. Oli jokin rataauto projekti) ja kuva antatoi ymmärtää että polttoaineella on täysi mahdollisuus liikkua niin, että sitä ei pumppu pysty imemään.
No joka tapauksessa on että on hienoa kun tällaisia lisätoimintoja on autoihin keksitty autoilua helpottamaan. Tekniikan lisääntyminen tuo valitettavasti vaan myös "virheiden" lisääntymisen riskiä.
Ei ole mitenkään varmaa tietoa, mutta tuntuisi puustapudonneelta ainoalta järkevältä tavalta toteuttaa tuo. Myös se, että tuo polttoainemittarin varoitusvalo harvemmin vilkkuu kuopissa ja kurveissa kuten vanhemmissa autoissa viittaisi siihen, että jotain kehitystä polttoainesyötön ja -mittauksen tarkkuudessa olisi tapahtunut.miSa kirjoitti: Onko varmaa tietoa? Yhden SS:n tankin kuvan, joka oli aukaistu olen nähnyt netissä (kun vielä muistaisi osoitteen. Oli jokin rataauto projekti) ja kuva antatoi ymmärtää että polttoaineella on täysi mahdollisuus liikkua niin, että sitä ei pumppu pysty imemään.
Mitään kovin suuria kallistuksia tuohon tankkiin tuskin kannattaa suunnitella, loppuu tilavuus tai maavara kesken.
No tässä tapauksessa tämä lisätoiminto on toistamiseen jättänyt meikäläisen tielle. Mielestäni olisi parempi tehdä homma kunnolla tai jättää se kokonaan tekemättä. Moni autovalmistaja on päätynyt ratkaisuun, jossa DTE ei näytä mitään tietyn raja-arvon (esim. 50km) jälkeen, mutta käytännössähän päästään vähintään yhtä tarkkaan arvioon polttoaine- ja trippimittaria seuraamalla jos auto on kuskille tuttu. Kiva jekku sekin, että ajotietokone väittää ajomatkaa olevan vielä yli 60km, mutta kymmenen kilsan kuluttua se hälyttääkin tankkaustarpeesta.miSa kirjoitti: No joka tapauksessa on että on hienoa kun tällaisia lisätoimintoja on autoihin keksitty autoilua helpottamaan. Tekniikan lisääntyminen tuo valitettavasti vaan myös "virheiden" lisääntymisen riskiä.
Päivityksen tuoma ominaisuus että ei näytä jäljellä olevia kilometrejä on loistava keino korjata ongelmaa. Itse pelkään että tuo päivitys myös muuttaisi keskikulutus lukemia huonompaan  suuntaan kun tällä hetkellä näyttää mielestäni aika tarkkaan oikeaa. Mistäköhän johtuu kun täälläkin muutamat kirjoitelleet SID:in näyttävän väärää kulutuslukemaa?
			
			
									
									
						Kulutus lukema tuntuu olevan erittäin tarkka tuossa 1.8t:ssä. Mittari on näyttänyt koko ajan 8,3/8,4l vaihtelevasti. Tankkauksista lasketut kulutukset 8,36l ja 8,22l/100km. Joten sanoisin, että äärimmäisen tarkka! DTE:ssä tuntuu olevan varmistelua, kun laskennallisesti tankissa oli jäljellä n.15l näytti DTE jäljellä olevaksi matkaksi alle 140km, vaikka tietää tarkkaan kulutuksen ja siitä laskien pitäisi riittää pidemmälle. Koskaan en aja kyllä DTE:tä lähellekkään nollaa. Tonnarin kanssa harvoin meni alle 100km tuo DTE. Ja vahva mielipide, jos jättää välille bensanloppumisen takia niin peiliin saapi kyllä katsella syyllistä hakien...
			
			
									
									Saabclubin jäsen #1079 
Saab 900 Aero T16S Talladega red
						Saab 900 Aero T16S Talladega red