900i16V -89: Jälkikäyntiä jarrulla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

900i16V -89: Jälkikäyntiä jarrulla

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Sunnuntaina tuli taas uhrattua laatuaikaa paremman puoliskon auton kanssa, lähinnä polttimoiden vaihtoa (etuparkit, takavalo & mittariston oik. poltin). Kun valot ovat päällä ja painaa jarrua, ei auto sammu. Mittaristoon tulee valot ja polttoaine- & lämpömittarit heräävät eloon ilman, että avain on käännetty II-asentoon ("virrat päälle"). Eniten ihmetyttää kuitenkin se, että auto käy edelleen vaikkakin huonosti vaikka auto on normaalisti avaimesta sammutettu ja aivaimet taskussa..

Kysymys kuuluukin, mitkä maadoituskohdat ovat kriittisimmät ja mitä näiden hinkkaamisen jälkeen olisi vuorossa?

Ilmeisesti joku maadoittuu jarruvalojen kautta, pitäisiköhän ottaa se vaihdettu polttimo pois.. :oops: Ainiin, ja mitään vikaa ennen tätä "valoshowta" ole ollut.

Edit: Olipas. Kun kiihdyttää ns. reippaasti (yli 4000 rpm) ja sitten vaihtaa = löysää kaasun kokonaan -> kierrokset tippuvat, niin latauksen merkkivalo välähtää. Milloinkaan muuten se ei ilmoita olemassaolostaan, käynnistettäessäkin sammuu kiltisti heti.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11630
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Oliko se laittamasi takavalopolttimo oikeanlainen ja menikö oikein päin yms?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Polttimon pitäisi olla OK

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

jus kirjoitti:Oliko se laittamasi takavalopolttimo oikeanlainen ja menikö oikein päin yms?
Näin kuvittelisin, ainakin se jäi palamaan. No, täytynee ruuvata polttimo kerrallaan irti ja katsoa, sammuuko auto vai ei. Outoa joka tapauksessa..
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mulla oli sama tuossa ässässä, nyt on vika itsestään pienentynyt ja enää ei pala kuin ajovalot kun painaa jarrua ja sammuttaa auton 8)
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Työkaverilla oli sama vika ooppelissa. Kaikki johtu siitä että takavaloissa oleva kaksilankainen poltin oli sillai rikki että lanka oli katkennut ja lanka nojas toiseen lankaan jota kautta kulki virta kun painoi jarrua. Auto ei sammunut ennenkuin nosti jalan jarrulat. Kattokaapa polttimot. Jos sieltä kulkee virta takaisin saattaa releitä ym jäädä päälle ko. syystä. Pikku vika , paljon vaikutusta... :lol:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Väärä poltin

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Eihän se poltin oikeanlainen ollutkaan, ilmeisesti ko. kohtaan pitäisi tulla "kaksoikantainen" tms - lamppu kahdella vastuslangalla. Kun polttimon ruuvasi irti (jarruvalo), niin kaikki toimi jälleen kuten ennen - normaalisti.

Omituista..
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sieltä on jarruvalon virtapiiristä päässyt jännite hyppäämään parkkivalon liittimen kautta "vastavirtaan" takavaloita keulaan ja valokytkimen kautta pitänyt autoa käynnissä. Hassu vika tolleen näköjään saadaankin aikaan. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin