tänään sen sitten sain (ajokortin)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Baas900
"Viggen"
Viestit: 642
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Kovassa huudossa taitaa nykyään olla 300-sarjan bemarit, Sierrat, Omegat, Laurelit/Cedricit yms. tehokkaat takavedot.

Tappovehkeitähän tuollaiset isot takavedot juuri kortin saaneelle ovat. Varsinkin juuri tuo näyttämisen halu koituu monelle kohtaloksi, kun perä vippaakin yllättäen kovassa vauhdissa sivulle, eikä mitään kokemuksen tuomaa varmuutta ole.

"Järkevin" ensiautohan olisi tietysti rahavarojen puitteissa uudehko etuveto, ja mieluiten alle 2-litran moottorilla. Josta löytyy turvatyynyt, turvakori, ABS:t, luistonestot yms. ihan vaan siltä varalta JOS sattuukin jotakin odottamatonta tapahtumaan.
Aero04

Viesti Kirjoittaja Aero04 »

Sitten kun olet käynyt yhtä monta inssiä ja kirjallisia kun setä niin hyvä on. :)
A B C D E (jokaisesta omat inssit/kirjalliset) plus lentokentällä yhdet inssit asematasolla..
Vähän omakehu haisoo.. :roll:

(edit)
dq kirjoitti:Tuota olen kanssa ihmetellyt kun monet vanhemmat ostavat lapsilleen ensimmäiseksi autoksi jonkin takavetoisen 20 vuotta vanhan (tai vielä vanhemman) ropposen, että sillä muka oppii ajamaan sitten "oikein" tjsp. Kuitenkin takavetoiset autot ovat ikäänkuin katoava luonnonvara, enkä oikein usko että on kovin fiksu veto istuttaa lapsensa tuollaisen rattiin, siis sen jälkeen kun son opetettu ajamaan autokoulun tuliterällä autolla, joka hieman eri tavalla käyttäytyy ääritilanteissa ja turvallisuus hieman eri luokkaa.
Yleensä se tuossavaiheessa on paljolti pätäkästä kiinni.. Itselleni faija osti ensiautoksi vuonna '96 vanhan tojotan vuodelta '72. Eikä se tainnut olla kuin rahasta kiinni silloin (hauskaa oli kyllä! :D).
18-vuotiaat jotka asuvat vielä kotona taitaa olla muutenkin semmoisia rahareikiä ja autokin pitäisi vielä ostaa..
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Aero04 kirjoitti:Sitten kun olet käynyt yhtä monta inssiä ja kirjallisia kun setä niin hyvä on. :)

A B C D E (jokaisesta omat inssit/kirjalliset) plus lentokentällä yhdet inssit asematasolla..

Vähän omakehu haisoo.. :roll:
Tuohon en pysty, aikoinaan kävin KT, ABC, E ja D. Tuota lentokenttä ajolupaa en viitsi hommata, on sentään vielä onneksi korpikenttiä harrastaa.
96 M75 i12 5-speed ;)
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Aero04 kirjoitti:Yleensä se tuossavaiheessa on paljolti pätäkästä kiinni..
Niin painotus oli lähinnä tuossa takavetoisuudessa, ja sitä ihmettelin, saahan jollain kasassa pysyvän E30:n hinnalla jo vähintään yhtä hyväkuntoisen OG900:n, joka nyt luultavasti on kuitenkin turvallisempi auto noin jo kolariturvallisuudenkin kannalta. :) Jep, minen o päässy noista vanhoista Toyotista irti vieläkään. :D
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Onnea kortin saamisen johdosta! Nyt jäitä hattuun ja antaa niiden muiden kossien näyttää sinunkin edestä, pidä sinä auto & itsesi ehjänä ja näytä niille! :)

Edit: Mikskähän mulle tuli tuota kirjoittaessa ihan sellainen "älä tee niinkuin tein, tee niinkuin sanon" olo...? :oops:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Baas900 kirjoitti:Kovassa huudossa taitaa nykyään olla 300-sarjan bemarit, Sierrat, Omegat, Laurelit/Cedricit yms. tehokkaat takavedot.

Tappovehkeitähän tuollaiset isot takavedot juuri kortin saaneelle ovat. Varsinkin juuri tuo näyttämisen halu koituu monelle kohtaloksi, kun perä vippaakin yllättäen kovassa vauhdissa sivulle, eikä mitään kokemuksen tuomaa varmuutta ole.

"Järkevin" ensiautohan olisi tietysti rahavarojen puitteissa uudehko etuveto, ja mieluiten alle 2-litran moottorilla. Josta löytyy turvatyynyt, turvakori, ABS:t, luistonestot yms. ihan vaan siltä varalta JOS sattuukin jotakin odottamatonta tapahtumaan.
En ole ikinä ymmärtänyt millä tavalla takavetoinen (etenkään sellainen jonka painosuhde on luokkaa 50/50) voisi olla vaarallisempi tai hankalampi hallittava kuin voimakkasti ja hallitsemattomasti puskeva etuveto, kytkin pohjaan ja pientä vastaheittoa :roll:
Mutta tästä on aivan turha jauhaa enempää.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

onnea kortin saannin johdosta. oma tulee ens kesänä :oops:
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: ....

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

EVO_500 kirjoitti:joo ei hölmöillä..
Pahenee vaan vanhetessa :wink: Joten : let`s be carefull out there :D . Onnea matkaan, sitä tarvii kaikki liikenteessä.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

ng900aero kirjoitti:En ole ikinä ymmärtänyt millä tavalla takavetoinen (etenkään sellainen jonka painosuhde on luokkaa 50/50) voisi olla vaarallisempi tai hankalampi hallittava kuin voimakkasti ja hallitsemattomasti puskeva etuveto, kytkin pohjaan ja pientä vastaheittoa :roll:
Ei se välttis ole aina siitä hallittavuudesta kysymys. Se näyttämisen himo ja tarve on joskus pahempaa kuin seksuaaliset vast. :roll:. Sitä kun ajattelee esimerkiksi omalla kohdalla aikaa, kun oli 17. Sormet syyhyten odotteli että koska koska koska. Katseli kun muut ajeli autoillaan. Sitten kun tähän päälle lisätään näin talvisaikaan kaikki toreilla ja parkkipaikoilla paskarinkiä pyörivät takavetoautot (plus että netti on videoita puolillaan aiheesta) Niin sehän on eka juttu mikä pitää oman auton ja kortin kanssa tehdä. Muutkin tekee ja se näyttää tosi helpolta. "Mä jarrutan sit jos meinaa lähteä käsistä". Etuvetoautossa tuo kiusaus on tasan sitä luokkaa kun on käsijarrun kunto.

Siinä vaiheessa kun hinurikuski pudottelee kaskotonta Sierraa portinpieleen on turha selitellä iskälle: "...niin mutku muutkin"
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Kaveri muinoin oppi kerrasta kun muutama tunti inssin jälkeen e30 tekniikanvaihto 325 kopsahti soratiellä leikkimisen seuraksena lampputolppaan, ei kovin pahasti mutta keskelle keulaa osui ja syyläriä myöten kasaan. Prosentteja kun piisasi niin lunastukseenhan se meni. Kuukausia sitä värkkiä rakennettiin ja puunattiin ja iloa kesti pari tuntia..

Ja kyllä sillä etuvetoisellakin leikitään ;)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Tappovehkeitähän tuollaiset isot takavedot juuri kortin saaneelle ovat.
Pienet takavedot ne vasta tappovehkeitä ovatkin. Kun sain kortin, kaverilla oli Toyota Starlet takavetoisena (on edelleenkin suosittu ralliautona). Liukkaalla se lähti takaluistoon ja ehti kierähtää kolme kierrosta ympäri ennen kuin ehti kissaa sanoa. Takaveto ja lyhyt akseliväli ovat liukkaalla arvaamaton yhdistelmä.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Onnea vaan kortista!

Itse olen ollut siinä onnellisessa asemassa, että saadessani kortin muutamia vuosia sitten, ensiautona oli -84 kaasarisatku. Täytyy sanoa, että onnistunein valinta mitä voi olla. Kaikki pienet ajovirheet auto korjaa itse, ei ole turhan ärhäkkä peli, mutta voimaa löytyy silti tarpeeksi, käsijarrukin eteen niin turhat leikkimisenhalut on pois. Ja turvallisuushan oli parasta, varsinkin silloin kun se toinen ihminen mokasi, jonka takia auto ei enää ole täydellisessä kunnossa, kuten alunperin. :(
Ja nyt on tuo 900c, niin eipä koskaan ole ollut muita autoja kuin OG-satkuja, eikä muuten tule niin kauan olemaankaan, kuin liikkuvan tuommosen rahalla saa..
sheebu
"Viggen"
Viestit: 638
Liittynyt: La Touko 07, 2005 22:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja sheebu »

Tänään sen sitten sain :D Tuore ABECE taskussa 8)
9-3 SC 1.9 TiD -08
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01

#2592, STCF #43
Aero04

Viesti Kirjoittaja Aero04 »

sheeba kirjoitti:Tänään sen sitten sain :D Tuore ABECE taskussa 8)
Siis saikko Ison Een?
sheebu
"Viggen"
Viestit: 638
Liittynyt: La Touko 07, 2005 22:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja sheebu »

Aero04 kirjoitti:
sheeba kirjoitti:Tänään sen sitten sain :D Tuore ABECE taskussa 8)
Siis saikko Ison Een?
iso Ee kummittelee taskussa. Vakituinen työ vaan puuttuu :cry:
9-3 SC 1.9 TiD -08
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01

#2592, STCF #43
Vastaa Viestiin