Saabismi on oikeasti sairaus
Saabismi on oikeasti sairaus
Kiroan täten alimpaan kastiin satkun moottoritilan ja koneen asettelun. Nuo ruotsalaiset insinöörit varmaan harrastavat tuhannen palan palapelejä kun ovat osanneet luoda noin mahdottomam ja remonttiepäystävällisen ympäristön vaihtaa kantta. PRKL! ... -eiku joo, nyt mä tajusin. meneehän nää letkut ja putket paikalleen kunhan tajuaa missä se juju piilee.
Kaikesta huolimatta saa hävetä kun tarkkailee kaverin vulvan (740) konetilan tilavuutta. Ja saattaa olla siinäkin osansa että tämä oli meikäläisellä ensimmäinen kannentiivisteen vaihtoprojekti, eli kokemusta ei löydy. Kuitenkin - ne kaksi pulttia jotka ovat jakopäänkannen ja "kannen" (anteeksi, terminologia ei ole hallussa vielä) välissä on suoraan sanoen vittumaisessa paikassa.Ja se kiertokammenpultti mistä saa konetta ajotettua, eikö sinne olisi voinut edes viittä milliä laittaa enemmän tilaa työkaluille?
Ja sitten se turbon imupuolen putki - ei saattana - kesti varmaan tunnin kun löydettiin oikea asento sille. Ja se lämppärille menevä vesiputki, se joka lähtee lohkolta ja menee imusarjan alitse. Ja miten vitu**a se valupakosarja pitäisi saada paikoilleen kun ei vaan mene kohdilleen.
Tai sitten oli vain vikaa asentajissa. Seuraavalla kerralla varmaan lasten leikkiä kun jo osaa. Kuvia seuraa tulevaisuudessa jos digitaalitaivaan jumala vain suo.
Kaikesta huolimatta saa hävetä kun tarkkailee kaverin vulvan (740) konetilan tilavuutta. Ja saattaa olla siinäkin osansa että tämä oli meikäläisellä ensimmäinen kannentiivisteen vaihtoprojekti, eli kokemusta ei löydy. Kuitenkin - ne kaksi pulttia jotka ovat jakopäänkannen ja "kannen" (anteeksi, terminologia ei ole hallussa vielä) välissä on suoraan sanoen vittumaisessa paikassa.Ja se kiertokammenpultti mistä saa konetta ajotettua, eikö sinne olisi voinut edes viittä milliä laittaa enemmän tilaa työkaluille?
Ja sitten se turbon imupuolen putki - ei saattana - kesti varmaan tunnin kun löydettiin oikea asento sille. Ja se lämppärille menevä vesiputki, se joka lähtee lohkolta ja menee imusarjan alitse. Ja miten vitu**a se valupakosarja pitäisi saada paikoilleen kun ei vaan mene kohdilleen.
Tai sitten oli vain vikaa asentajissa. Seuraavalla kerralla varmaan lasten leikkiä kun jo osaa. Kuvia seuraa tulevaisuudessa jos digitaalitaivaan jumala vain suo.
--
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
No asioista voi olla montaa mieltä...useamman satkun ja 99 koneen pois ottaneena ja osan takaisin laittamana, sekä yhden 240 kone remontin yehneenä voisin ite kirota syvimpään hel..... taas volvon.
No makuja on monia mut ei kauheen kiva irrotella takavetosesta tallin lattialla vaihteistoo motista.....ja kun pultit kiinni vielä niin pirusti, eikä avaimet meinaa sopia
ja kumpaan on helpompi esim. vaihtaa kytkin
No makuja on monia mut ei kauheen kiva irrotella takavetosesta tallin lattialla vaihteistoo motista.....ja kun pultit kiinni vielä niin pirusti, eikä avaimet meinaa sopia

ja kumpaan on helpompi esim. vaihtaa kytkin

saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
No vähän, muttei tarpeeksi kun ei kerran saatu konetta tulille. Puuttuu turbon öljyputken tiivisteet. Katotaan oonko taivaassa kunhan ne saa paikoilleen.Helpottiko? Laughing
Ja kipe_9000:lle, onhan se helppoa kun osaa, mutta kun en osaa


--
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
he he
allekirjoittanut tekee kannenvaihtohommia parhaillaan
onneksi on tuo internet ja kielitaito-löysin hyvät englanninkieliset sivut
sieltä luin juuri niistä kahdesta pultista, jotka on jakopään puolella ja menee alhaalta ylöspäin-muuten en olisi niitä myös enskertalaisena löytänyt ja se hyvä juju, että pitää vähän nostaa konetta tunkilla alta, niin irtoa kansi(ja menee paremmin takaisin)-sekin tuli ensin niikun teoriassa opittua..
Ja no jos konetta pitää pyörittä, niin sen mä hoksasin kyllä ihan omasta päästä ja jo 96-ta remontoitessa, niin ei siinä kyllä mitään työkaluja tarvita niiten lisäksi, jotka jo syntyessä oli mukana
Siis tunkilla yksi pyörä ilmaan, nelosvaihte silmään ja pyörästä sitten pyörittää niin paljon kuin haluaa
Mistä taas pitäis mielestäni antaa Nobelin palkinto Saabin insinöörille on laturin kiinitys. No voi v---u! Kuka voi keksiä semmoista, että laittaa pitkään pultin, joka ei tule ulos, vain menee rintapeltiä vasteen?
Pitää ottaa koko kiinityshässäkkä poies ja se on sisäkuusiokolopäisillä pulteilla-yrittää sitten niitä avat, kun tehtaan jälkeen olet ensimmäinen joka sitä halua tehdä..
Sinne olis voinut laittaa kaksi lyhyttä pulttia molemmilta puolilta ja kierteet laturin sisään.
Mutta onneksi, kuten sanoin on tää netti ja saabistit, joilta voi aina kysyä
allekirjoittanut tekee kannenvaihtohommia parhaillaan

onneksi on tuo internet ja kielitaito-löysin hyvät englanninkieliset sivut
sieltä luin juuri niistä kahdesta pultista, jotka on jakopään puolella ja menee alhaalta ylöspäin-muuten en olisi niitä myös enskertalaisena löytänyt ja se hyvä juju, että pitää vähän nostaa konetta tunkilla alta, niin irtoa kansi(ja menee paremmin takaisin)-sekin tuli ensin niikun teoriassa opittua..
Ja no jos konetta pitää pyörittä, niin sen mä hoksasin kyllä ihan omasta päästä ja jo 96-ta remontoitessa, niin ei siinä kyllä mitään työkaluja tarvita niiten lisäksi, jotka jo syntyessä oli mukana

Siis tunkilla yksi pyörä ilmaan, nelosvaihte silmään ja pyörästä sitten pyörittää niin paljon kuin haluaa

Mistä taas pitäis mielestäni antaa Nobelin palkinto Saabin insinöörille on laturin kiinitys. No voi v---u! Kuka voi keksiä semmoista, että laittaa pitkään pultin, joka ei tule ulos, vain menee rintapeltiä vasteen?
Pitää ottaa koko kiinityshässäkkä poies ja se on sisäkuusiokolopäisillä pulteilla-yrittää sitten niitä avat, kun tehtaan jälkeen olet ensimmäinen joka sitä halua tehdä..
Sinne olis voinut laittaa kaksi lyhyttä pulttia molemmilta puolilta ja kierteet laturin sisään.
Mutta onneksi, kuten sanoin on tää netti ja saabistit, joilta voi aina kysyä

Ite tuli T16 kansirempassa opiskeltua kantapään kautta, että pakosarja kannattaa laittaa kanteen ennen kannen laittoa koneeseen. Paljon helpommalla pääsee...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tuoreita kokemuksia itselläkin laturin vaihdosta. Otsaan kasvoi kyllä metrinen mänty, kun se laturin läpivientipultti tökkäsi rintapeltiin!
Väännettin laturi väksisin irti, ja sitten vasta otettiin jalka irti. Mutta kiinnittää se paketti piti yhdessä, ja olihan se hauskaa yrittää etsiä käsikopelolla niitä kuusiokolopultteja ja pitää laturia ja jalkaa oikeassa asennossa että kierteet alkavat vetää. Eikä se kuusikoloavainkaan saa olla yhtään liian pitkä...

Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
juu ranskiksista ainakin sen verran, että kun on kerran yksinpäin kiristelly Mi16:ta pakosarjan, niin... ei jumalauta alta eikä päältä.. tunteja meni... ja avaimia sorvailtiin..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Tähän asti customtyökaluja on tarvinnut tehdä saabiin vain kourallinen:
-Laturinpultteja varten piti sorvata bilteman 6-kolosarjan yhtä avainta hieman ohuemmaksi.
-Kytkinsylinteriä varten tein oman avaimen, jolla putki avataan ja ilmausruuvia käytetään.
-99 -78:n etupyörän navan ulosvetäjä tehtiin yhdestä rumasta vanteesta.
-Laturinpultteja varten piti sorvata bilteman 6-kolosarjan yhtä avainta hieman ohuemmaksi.
-Kytkinsylinteriä varten tein oman avaimen, jolla putki avataan ja ilmausruuvia käytetään.
-99 -78:n etupyörän navan ulosvetäjä tehtiin yhdestä rumasta vanteesta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saabin korjaamisesta
Niinpä, mitähän auota se on helppo eka kertaa ruveta korjaamaan?
Muistan kun 99 tuli markkinoille, niin kaikki "tietävät" ukot oli sitä mieltä ettei siihen voinut itse tehdä juuri mitään korjauksia. Kun sitten hommasin ekan 99 se oli vuosimallia 77 CC ja kahdella kaasarilla.
Siihen tuli sitten eteen kytkin remppa, niin siiinä ekarempassa meni aikaa varmaan 5 tuntia, nyt sellaisen homman tekee 45 minuutiin yksin, jos on kaveri ja hommaa hyvin esivalmisteltu, niin ei taida puoltatuntia kauempaa hommaan mennä. Sama juttu muissakin Saabin rempoissa, kokemuksen mukaan hommat nopeutuu. Muistan kun joskus kauan sitten Meni vesipumppu ja kuten monet tietävät sen pois ottaminen ja takasin asentamninen B mootorissa on aika kinkkinen homma. No mie sain homman ratkaistua kun olin jo aiemmin hommannut varaosaauton, siitä koko kone ja koneen vaihtoon meni aikaa 1,5 tuntia, siis vaihtoon autosta toiseen. Vuotavan vesipumpun sitten korjasin ajan kanssa.
Siis tsemppiä ja pitkää pinnaa saabisteille, ja aloitteleville Saabisteille onnea.
Muistan kun 99 tuli markkinoille, niin kaikki "tietävät" ukot oli sitä mieltä ettei siihen voinut itse tehdä juuri mitään korjauksia. Kun sitten hommasin ekan 99 se oli vuosimallia 77 CC ja kahdella kaasarilla.
Siihen tuli sitten eteen kytkin remppa, niin siiinä ekarempassa meni aikaa varmaan 5 tuntia, nyt sellaisen homman tekee 45 minuutiin yksin, jos on kaveri ja hommaa hyvin esivalmisteltu, niin ei taida puoltatuntia kauempaa hommaan mennä. Sama juttu muissakin Saabin rempoissa, kokemuksen mukaan hommat nopeutuu. Muistan kun joskus kauan sitten Meni vesipumppu ja kuten monet tietävät sen pois ottaminen ja takasin asentamninen B mootorissa on aika kinkkinen homma. No mie sain homman ratkaistua kun olin jo aiemmin hommannut varaosaauton, siitä koko kone ja koneen vaihtoon meni aikaa 1,5 tuntia, siis vaihtoon autosta toiseen. Vuotavan vesipumpun sitten korjasin ajan kanssa.
Siis tsemppiä ja pitkää pinnaa saabisteille, ja aloitteleville Saabisteille onnea.
Ei enää saabeja, nyt mennään 207 sport Pösöllä
-
- "Viggen"
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
re
Ite sanoisin että harvinaisen helppoja ja yksinkertaisa vehkeitä laitella.
esin 99 kone ja vaihtoston irrotus hoituu alle kahen tunnin eikä siinä tuu ees hiki. Missä muussa merkissä onnistuu näin äkkiä.
esin 99 kone ja vaihtoston irrotus hoituu alle kahen tunnin eikä siinä tuu ees hiki. Missä muussa merkissä onnistuu näin äkkiä.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA