Saabismi on oikeasti sairaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Kyllä aikaa palaa jos laatikko pitää vaihtaa, on meinaa isotöisin homma kuin missään, vaikka olis koko paketti lattialla. Jos joku vielä muistaa ekan 99:in kansirempan,voi luojaa kiittää niiden katoamisesta. Mä en viitti satkun laturin kanssa pelleillä vaan teen suosiolla reiän rintapeltiin, enkä irroita jalkaa ollenkaan. Kumitulppia noi rintapellit on pullollaan merkistä riippumatta, eikä yks lisää haittaa.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Hä?
99:n B-moottorin kansiremppa on helpompi tehdä kuin talvirenkaanvaihto. Ketjunkin saa pysymään kireällä, kun siinä on rattaallekkin oma pidike. Eikä yhtään ylimääräistä hilavitkutinta kiinni edes venttiilikopassa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

MacTurbo kirjoitti:Hä?
99:n B-moottorin kansiremppa on helpompi tehdä kuin talvirenkaanvaihto. Ketjunkin saa pysymään kireällä, kun siinä on rattaallekkin oma pidike. Eikä yhtään ylimääräistä hilavitkutinta kiinni edes venttiilikopassa.
Jep.teepäs sama triuphin 1.85 koneeseen.Tai vaihda siihen vespumppu.On meinaan v-mäisiä hommia.Kyllä 900:nen h-motilla on kiitollisimpia tehdä remppaa.On edes jotain tilaa jätetty rintapellin ja koneen väliin vrt.99.

Sitten vielä noista ranskiksista.Onkohan missään autossa kone yhtä kyljellään kuin esim 205/405pökötissä?
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1272
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ysisatasen ongelmana on sen pitkä kehityshistoria alkaen 60-luvun 99:stä. Yli 20 vuotta rakennetta muuteltiin, lisäiltiin erilaisia vekottimia, venytettiin sinne ja tänne jne perusrakenteen pysyessä samana, Selvää oli että ahdasta tuli monin paikoin. Ja peltiruuveja tarvittiin muutama kourallinen. Ysisatasen hintakilpailukykykin kärsi peltiruuvien määrästä, kokoonpanoaika oli kai ainakin 2-kertainen verrattuna kilpailijoiden uudempiin rakenteisiin, joissa komponentit loksahtelevat paikoilleen muovikielekkeiden ym avulla. Jossakin haastattelussa tehtaan talousjohtajakin kiroili "jävla skruuvandea", mikä vie kilpailukyvyn.
Vastapainona on sitten ajattoman kaunis ja pitkälle kehitetty, kestävä auto, jota on sittenkin helppo korjailla, ja joita liikenteessä näkee enemmän kuin vastaavan ajan Volvoja.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

kostape kirjoitti:Ysisatasen ongelmana on sen pitkä kehityshistoria alkaen 60-luvun 99:stä. Yli 20 vuotta rakennetta muuteltiin, lisäiltiin erilaisia vekottimia, venytettiin sinne ja tänne jne perusrakenteen pysyessä samana, Selvää oli että ahdasta tuli monin paikoin. Ja peltiruuveja tarvittiin muutama kourallinen. Ysisatasen hintakilpailukykykin kärsi peltiruuvien määrästä, kokoonpanoaika oli kai ainakin 2-kertainen verrattuna kilpailijoiden uudempiin rakenteisiin, joissa komponentit loksahtelevat paikoilleen muovikielekkeiden ym avulla. Jossakin haastattelussa tehtaan talousjohtajakin kiroili "jävla skruuvandea", mikä vie kilpailukyvyn.
Vastapainona on sitten ajattoman kaunis ja pitkälle kehitetty, kestävä auto, jota on sittenkin helppo korjailla, ja joita liikenteessä näkee enemmän kuin vastaavan ajan Volvoja.
Voisitkos sen enää paremmin sanoa? :D
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Ekassa 99:ssä oli kromipintaiset pinnapultit kansipultteina. Ne kromit alko heti hilseilemään ja alumiini hapettumaan. Kansipultit oli toisiinsa nähden kallellaan, ettei kantta voinu nostaa pois vaikka mutterit oli irti. Edellämainituista syistä pinnapultti oli jumiutunu kanteen kiinni, eikä pultin päässä olevasta ruuvimeisselikannasta saanu käännettyä, ei edes kahdella mutterilla. Pari päivää kun liotteli ja vasaralla sivusuunnassa taputteli niin kypsytti. Aina ne auki saatiin. Toinen vaihtoehto oli viedä Saabille, ulosvetäjällä väkisin kantta vähän ylös, sahalla pultit poikki ja uutta tilalle. Pultit tosin maksoi kappaleelta saman kuin kansipahvi. Vois vähän närästää jos nytkin joutuis osiin pistää yhdentoista pahvin verran erkkejä jonkun kummallisuuden takia. Muistelisin et ekat koneet oli 1.7L. Kyllä alkupään "susiysit" oli koko rahan edestä maineensa veroisia, siihen aikaan autot oli tosi yksinkertaisia, sekä helppoja laitettavia verrattuna Saabiin.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Helpoiten vissiin näistä ekoista triuphin koneista kuulemma lähteen kansi parhaiten auki kun mutterit hitsaa kiinni pinnapultteihin?
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Penanen kirjoitti:Ekassa 99:ssä oli kromipintaiset pinnapultit kansipultteina.
Onneksi nuo tuon ajan Saabit ovat enää asiansa osaavien harrastajien leikkikaluina :lol:
Niin ja onhan se tietysti mukavaa haukkua nykysaabit vaikeasti huollettaviksi "eikös niissä ollut pinnapultit, vielä kannenpultteinakin"Kuva

Heh, tuo oli muuten minullekkin uusi tieto. Nuo Triumpin 1.8 litraset jäikin minulta aikoinaan kokematta.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Vielä helpompi on vinssillä raottaa kantta ja sahata poikki. Pultti vaan maksoi päiväpalkan, sahaa siinä sitten kahen viikon liksa murusiksi. Töissä äijät kyseli , jokos oot asentanu saranat kanteen tai siipimutterit. Olivat pahvivikaisen maineessa silloin, eikä tehdas ole saanu asiaa H-moottorissakaan korjatuksi. Käsittääkseni saabismi tarkoittaa sitä ettei ongelmia hoideta tehtaan toimesta, vaan niistä tulee käsitteitä joista saa kuulla kyllästymiseen saakka oli mikä vuosikymmen tahansa. Niin pultti on entinen jos sitä vielä hitsailis.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No eipä ole h-motti mun mielestä sen kansipahvi vikainen kun muutkaan moottorit?Itse asiassa noita satkuja on mulla ollu enemmän tai vähemmän ajokuntoisina yli 30 kpl ja ainostaan 2 on ollut selvästi pahvi vika.Enämmän niitä on ollut (turbot) joissa on ollut koko kansi halki.. :lol:
Ja 16v koneessa niitä vasta meneekin.8 tappinen on perkeleen luotettava verrattuna 16 v kanteen.Tälläkin hetkellä tossa mun s:ässä vuotaa joko tiiviste tai sitten todennäkoisimmin koko kansi on halki.No ei se tällä hetkellä vaikuta muutakuin käynnistyksen jälkeiset ensisekunnit mutta kuitenkin.. 8O
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Kyllähän kansivikoja on monissa, kuten saabissa. Huhuille ja kuulopuheille ei voi mitään. Näitä syntyy joka automerkille, alentaen arvoa, haluttavuutta. Eihän saabi ole sen vaikeempi, kuin housut johon on ommeltu vetskari perseen puolelle, vähän hidastaa muttei estä toimintaa.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Omien kokemuksien mukaan ainakaan 8-tappista kantta ei tuhoa muu kuin jäätyminen, ja se on puhtaasti omistajan ei automallin/merkin vika.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Penanen kirjoitti:Ekassa 99:ssä oli kromipintaiset pinnapultit kansipultteina. Ne kromit alko heti hilseilemään ja alumiini hapettumaan. Kansipultit oli toisiinsa nähden kallellaan, ettei kantta voinu nostaa pois vaikka mutterit oli irti. Edellämainituista syistä pinnapultti oli jumiutunu kanteen kiinni, eikä pultin päässä olevasta ruuvimeisselikannasta saanu käännettyä, ei edes kahdella mutterilla. Pari päivää kun liotteli ja vasaralla sivusuunnassa taputteli niin kypsytti. Aina ne auki saatiin.
Viime kesänä laitoimma kaksi mutteria lukitteella kiinni niin, että avaimen (jatkovarren kera) lenkkipään sai kulkemaan alempaan mutteriin ylempää liikuttamatta ja lämmitimme kantta toholla, niin johan lähti irtoamaan. Onneksi jumittanut pultti oli keulasta päin ensimmäinen, niin sai hyvin lämmitettyä kun otti termarikotelon irti.

Miten tai millä noita pinnapultteja voisi käsitellä/päällystää hapettumisen ehkäisemiseksi?
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Samalla aineella kuin tulpan kierteisiin, eli alumiinitahnaa. Se on ainoa tietämäni konsti, kuparitahna ei tehonnu, koska ei estä alumiinin hapettumista siinä lämmössä. Muistelisin pinnoitteen muuttuneen varaosana saatavaan pulttiin -70luvun alussa, muttei paljon paremmaksi tullu. Alumiinin hapettuminen pitäis kyllä nykyaineilla saada kuriin.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Täytyy muistaa kun seuraavan kerran niiden pulttien kanssa värkkäilee.. :)
Liekkö niitä jossain vielä saata(va)na?
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Vastaa Viestiin