Saabismi on oikeasti sairaus
Kyllä aikaa palaa jos laatikko pitää vaihtaa, on meinaa isotöisin homma kuin missään, vaikka olis koko paketti lattialla. Jos joku vielä muistaa ekan 99:in kansirempan,voi luojaa kiittää niiden katoamisesta. Mä en viitti satkun laturin kanssa pelleillä vaan teen suosiolla reiän rintapeltiin, enkä irroita jalkaa ollenkaan. Kumitulppia noi rintapellit on pullollaan merkistä riippumatta, eikä yks lisää haittaa.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Hä?
99:n B-moottorin kansiremppa on helpompi tehdä kuin talvirenkaanvaihto. Ketjunkin saa pysymään kireällä, kun siinä on rattaallekkin oma pidike. Eikä yhtään ylimääräistä hilavitkutinta kiinni edes venttiilikopassa.
99:n B-moottorin kansiremppa on helpompi tehdä kuin talvirenkaanvaihto. Ketjunkin saa pysymään kireällä, kun siinä on rattaallekkin oma pidike. Eikä yhtään ylimääräistä hilavitkutinta kiinni edes venttiilikopassa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Jep.teepäs sama triuphin 1.85 koneeseen.Tai vaihda siihen vespumppu.On meinaan v-mäisiä hommia.Kyllä 900:nen h-motilla on kiitollisimpia tehdä remppaa.On edes jotain tilaa jätetty rintapellin ja koneen väliin vrt.99.MacTurbo kirjoitti:Hä?
99:n B-moottorin kansiremppa on helpompi tehdä kuin talvirenkaanvaihto. Ketjunkin saa pysymään kireällä, kun siinä on rattaallekkin oma pidike. Eikä yhtään ylimääräistä hilavitkutinta kiinni edes venttiilikopassa.
Sitten vielä noista ranskiksista.Onkohan missään autossa kone yhtä kyljellään kuin esim 205/405pökötissä?
Ysisatasen ongelmana on sen pitkä kehityshistoria alkaen 60-luvun 99:stä. Yli 20 vuotta rakennetta muuteltiin, lisäiltiin erilaisia vekottimia, venytettiin sinne ja tänne jne perusrakenteen pysyessä samana, Selvää oli että ahdasta tuli monin paikoin. Ja peltiruuveja tarvittiin muutama kourallinen. Ysisatasen hintakilpailukykykin kärsi peltiruuvien määrästä, kokoonpanoaika oli kai ainakin 2-kertainen verrattuna kilpailijoiden uudempiin rakenteisiin, joissa komponentit loksahtelevat paikoilleen muovikielekkeiden ym avulla. Jossakin haastattelussa tehtaan talousjohtajakin kiroili "jävla skruuvandea", mikä vie kilpailukyvyn.
Vastapainona on sitten ajattoman kaunis ja pitkälle kehitetty, kestävä auto, jota on sittenkin helppo korjailla, ja joita liikenteessä näkee enemmän kuin vastaavan ajan Volvoja.
Vastapainona on sitten ajattoman kaunis ja pitkälle kehitetty, kestävä auto, jota on sittenkin helppo korjailla, ja joita liikenteessä näkee enemmän kuin vastaavan ajan Volvoja.
Voisitkos sen enää paremmin sanoa?kostape kirjoitti:Ysisatasen ongelmana on sen pitkä kehityshistoria alkaen 60-luvun 99:stä. Yli 20 vuotta rakennetta muuteltiin, lisäiltiin erilaisia vekottimia, venytettiin sinne ja tänne jne perusrakenteen pysyessä samana, Selvää oli että ahdasta tuli monin paikoin. Ja peltiruuveja tarvittiin muutama kourallinen. Ysisatasen hintakilpailukykykin kärsi peltiruuvien määrästä, kokoonpanoaika oli kai ainakin 2-kertainen verrattuna kilpailijoiden uudempiin rakenteisiin, joissa komponentit loksahtelevat paikoilleen muovikielekkeiden ym avulla. Jossakin haastattelussa tehtaan talousjohtajakin kiroili "jävla skruuvandea", mikä vie kilpailukyvyn.
Vastapainona on sitten ajattoman kaunis ja pitkälle kehitetty, kestävä auto, jota on sittenkin helppo korjailla, ja joita liikenteessä näkee enemmän kuin vastaavan ajan Volvoja.

Ekassa 99:ssä oli kromipintaiset pinnapultit kansipultteina. Ne kromit alko heti hilseilemään ja alumiini hapettumaan. Kansipultit oli toisiinsa nähden kallellaan, ettei kantta voinu nostaa pois vaikka mutterit oli irti. Edellämainituista syistä pinnapultti oli jumiutunu kanteen kiinni, eikä pultin päässä olevasta ruuvimeisselikannasta saanu käännettyä, ei edes kahdella mutterilla. Pari päivää kun liotteli ja vasaralla sivusuunnassa taputteli niin kypsytti. Aina ne auki saatiin. Toinen vaihtoehto oli viedä Saabille, ulosvetäjällä väkisin kantta vähän ylös, sahalla pultit poikki ja uutta tilalle. Pultit tosin maksoi kappaleelta saman kuin kansipahvi. Vois vähän närästää jos nytkin joutuis osiin pistää yhdentoista pahvin verran erkkejä jonkun kummallisuuden takia. Muistelisin et ekat koneet oli 1.7L. Kyllä alkupään "susiysit" oli koko rahan edestä maineensa veroisia, siihen aikaan autot oli tosi yksinkertaisia, sekä helppoja laitettavia verrattuna Saabiin.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Onneksi nuo tuon ajan Saabit ovat enää asiansa osaavien harrastajien leikkikaluinaPenanen kirjoitti:Ekassa 99:ssä oli kromipintaiset pinnapultit kansipultteina.

Niin ja onhan se tietysti mukavaa haukkua nykysaabit vaikeasti huollettaviksi "eikös niissä ollut pinnapultit, vielä kannenpultteinakin"

Heh, tuo oli muuten minullekkin uusi tieto. Nuo Triumpin 1.8 litraset jäikin minulta aikoinaan kokematta.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vielä helpompi on vinssillä raottaa kantta ja sahata poikki. Pultti vaan maksoi päiväpalkan, sahaa siinä sitten kahen viikon liksa murusiksi. Töissä äijät kyseli , jokos oot asentanu saranat kanteen tai siipimutterit. Olivat pahvivikaisen maineessa silloin, eikä tehdas ole saanu asiaa H-moottorissakaan korjatuksi. Käsittääkseni saabismi tarkoittaa sitä ettei ongelmia hoideta tehtaan toimesta, vaan niistä tulee käsitteitä joista saa kuulla kyllästymiseen saakka oli mikä vuosikymmen tahansa. Niin pultti on entinen jos sitä vielä hitsailis.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
No eipä ole h-motti mun mielestä sen kansipahvi vikainen kun muutkaan moottorit?Itse asiassa noita satkuja on mulla ollu enemmän tai vähemmän ajokuntoisina yli 30 kpl ja ainostaan 2 on ollut selvästi pahvi vika.Enämmän niitä on ollut (turbot) joissa on ollut koko kansi halki..
Ja 16v koneessa niitä vasta meneekin.8 tappinen on perkeleen luotettava verrattuna 16 v kanteen.Tälläkin hetkellä tossa mun s:ässä vuotaa joko tiiviste tai sitten todennäkoisimmin koko kansi on halki.No ei se tällä hetkellä vaikuta muutakuin käynnistyksen jälkeiset ensisekunnit mutta kuitenkin..

Ja 16v koneessa niitä vasta meneekin.8 tappinen on perkeleen luotettava verrattuna 16 v kanteen.Tälläkin hetkellä tossa mun s:ässä vuotaa joko tiiviste tai sitten todennäkoisimmin koko kansi on halki.No ei se tällä hetkellä vaikuta muutakuin käynnistyksen jälkeiset ensisekunnit mutta kuitenkin..

Kyllähän kansivikoja on monissa, kuten saabissa. Huhuille ja kuulopuheille ei voi mitään. Näitä syntyy joka automerkille, alentaen arvoa, haluttavuutta. Eihän saabi ole sen vaikeempi, kuin housut johon on ommeltu vetskari perseen puolelle, vähän hidastaa muttei estä toimintaa.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Viime kesänä laitoimma kaksi mutteria lukitteella kiinni niin, että avaimen (jatkovarren kera) lenkkipään sai kulkemaan alempaan mutteriin ylempää liikuttamatta ja lämmitimme kantta toholla, niin johan lähti irtoamaan. Onneksi jumittanut pultti oli keulasta päin ensimmäinen, niin sai hyvin lämmitettyä kun otti termarikotelon irti.Penanen kirjoitti:Ekassa 99:ssä oli kromipintaiset pinnapultit kansipultteina. Ne kromit alko heti hilseilemään ja alumiini hapettumaan. Kansipultit oli toisiinsa nähden kallellaan, ettei kantta voinu nostaa pois vaikka mutterit oli irti. Edellämainituista syistä pinnapultti oli jumiutunu kanteen kiinni, eikä pultin päässä olevasta ruuvimeisselikannasta saanu käännettyä, ei edes kahdella mutterilla. Pari päivää kun liotteli ja vasaralla sivusuunnassa taputteli niin kypsytti. Aina ne auki saatiin.
Miten tai millä noita pinnapultteja voisi käsitellä/päällystää hapettumisen ehkäisemiseksi?
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Samalla aineella kuin tulpan kierteisiin, eli alumiinitahnaa. Se on ainoa tietämäni konsti, kuparitahna ei tehonnu, koska ei estä alumiinin hapettumista siinä lämmössä. Muistelisin pinnoitteen muuttuneen varaosana saatavaan pulttiin -70luvun alussa, muttei paljon paremmaksi tullu. Alumiinin hapettuminen pitäis kyllä nykyaineilla saada kuriin.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi