Lisää vettä myllyyn: Nastat vai kitkat
Lisää vettä myllyyn: Nastat vai kitkat
Tämän päivän Kauppalehti Pressossa on mielenkiintoinen uutinen:
Kitkarenkaat suurempi syy Helsingin katupölyyn kuin nastat:
http://presso.kauppalehti.fi/p/l/0x20/l ... 03&sivu=12
Vaatii rekisteröitymisen tai Iltalehden (Alma Median) ilmaisen käyttäjätunnuksen.
Koko jutun pointtina on, että kaikki renkaat kuluttavat asvalttia hiekoitushiekan toimiessa hioma-aineena. Ratkaisevaa olisikin renkaan leveys eikä nastat.
Voimakkaasti lamelloitu kitkarengas kuitenkin nostaa hienoa pölyä irti tien voimakkaammin kuin nastarengas.
Tästäpä se sota taas syttyy.
Kitkarenkaat suurempi syy Helsingin katupölyyn kuin nastat:
http://presso.kauppalehti.fi/p/l/0x20/l ... 03&sivu=12
Vaatii rekisteröitymisen tai Iltalehden (Alma Median) ilmaisen käyttäjätunnuksen.
Koko jutun pointtina on, että kaikki renkaat kuluttavat asvalttia hiekoitushiekan toimiessa hioma-aineena. Ratkaisevaa olisikin renkaan leveys eikä nastat.
Voimakkaasti lamelloitu kitkarengas kuitenkin nostaa hienoa pölyä irti tien voimakkaammin kuin nastarengas.
Tästäpä se sota taas syttyy.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Eihän tuossa missään vaiheessa oikeasti sanottu että kumpi on pahempi...
Kitkarengas oli vaan odetettua huonompi.
Kitkarengas oli vaan odetettua huonompi.

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Taisi olla jossain kohtaa maininta, että kitka nostaa 10-20 prosenttia enemmän pölyä. Ja tämä kitkan nostattama pöly on vielä hienojakoisempaa kuin nastan nostattama, joten se uppoaa syvemmälle keuhkoihin. Kitkasta siis suurempi terveyshaitta. Toisaalta taas nasta kuluttaa enemmän tien pintaa (taloushaitta), ja onhan se kitka, ah, niin hiljainen... 

2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Itseasiassa ei se nastakaan kuluta vaan itse rengas ja sen alla oleva hiekka.AnttiH9-3 kirjoitti:Toisaalta taas nasta kuluttaa enemmän tien pintaa (taloushaitta), ja onhan se kitka, ah, niin hiljainen...
Hiekkapaperiefektin syntymisessä merkityksellistä ei ole renkaan nastojen määrä vaan renkaan pinnan koko, sillä renkaan pinta jauhaa hiekkaa asfalttia vasten. Mitä suurempi rengas, sitä enemmän syntyy pölyä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Juu, mutta tuo artikkeli ei mitenkään ota kantaa siihen, miten tie kuluu, ainostaan renkaiden nostattamiin hiukkasmääriin.
Lainaus artikkelista:"Kitkarenkaan tarttuessa tien pintaan renkaassa olevat ilmaontelot litistyvät tietä vasten. Samalla ontelo ikään kuin imaisee itseensä tien epätasaisuuksiin kertynyttä hienojakoista pölyä."
Eli kitkat nostaa jo valmiiksi hienontunutta tieainesta ilmaan. Uskaltaisin kyllä edelleen väittää, että nastat syö itse tietä enemmän
Lainaus artikkelista:"Kitkarenkaan tarttuessa tien pintaan renkaassa olevat ilmaontelot litistyvät tietä vasten. Samalla ontelo ikään kuin imaisee itseensä tien epätasaisuuksiin kertynyttä hienojakoista pölyä."
Eli kitkat nostaa jo valmiiksi hienontunutta tieainesta ilmaan. Uskaltaisin kyllä edelleen väittää, että nastat syö itse tietä enemmän

2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314