Lisää vettä myllyyn: Nastat vai kitkat

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Lisää vettä myllyyn: Nastat vai kitkat

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tämän päivän Kauppalehti Pressossa on mielenkiintoinen uutinen:
Kitkarenkaat suurempi syy Helsingin katupölyyn kuin nastat:

http://presso.kauppalehti.fi/p/l/0x20/l ... 03&sivu=12

Vaatii rekisteröitymisen tai Iltalehden (Alma Median) ilmaisen käyttäjätunnuksen.

Koko jutun pointtina on, että kaikki renkaat kuluttavat asvalttia hiekoitushiekan toimiessa hioma-aineena. Ratkaisevaa olisikin renkaan leveys eikä nastat.

Voimakkaasti lamelloitu kitkarengas kuitenkin nostaa hienoa pölyä irti tien voimakkaammin kuin nastarengas.

Tästäpä se sota taas syttyy.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Taas yksi syy ajaa nastoilla, ja kapeilla sellaisilla (parhaat myös rallipätkillä) 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eihän tuossa missään vaiheessa oikeasti sanottu että kumpi on pahempi...

Kitkarengas oli vaan odetettua huonompi. :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Taisi olla jossain kohtaa maininta, että kitka nostaa 10-20 prosenttia enemmän pölyä. Ja tämä kitkan nostattama pöly on vielä hienojakoisempaa kuin nastan nostattama, joten se uppoaa syvemmälle keuhkoihin. Kitkasta siis suurempi terveyshaitta. Toisaalta taas nasta kuluttaa enemmän tien pintaa (taloushaitta), ja onhan se kitka, ah, niin hiljainen... :lol:
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

AnttiH9-3 kirjoitti:Toisaalta taas nasta kuluttaa enemmän tien pintaa (taloushaitta), ja onhan se kitka, ah, niin hiljainen... :lol:
Itseasiassa ei se nastakaan kuluta vaan itse rengas ja sen alla oleva hiekka.
Hiekkapaperiefektin syntymisessä merkityksellistä ei ole renkaan nastojen määrä vaan renkaan pinnan koko, sillä renkaan pinta jauhaa hiekkaa asfalttia vasten. Mitä suurempi rengas, sitä enemmän syntyy pölyä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Älkää uskoko kaikkea mitä luette ;)

Niin niin, lisää vettä myllyyn...
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Juu, mutta tuo artikkeli ei mitenkään ota kantaa siihen, miten tie kuluu, ainostaan renkaiden nostattamiin hiukkasmääriin.

Lainaus artikkelista:"Kitkarenkaan tarttuessa tien pintaan renkaassa olevat ilmaontelot litistyvät tietä vasten. Samalla ontelo ikään kuin imaisee itseensä tien epätasaisuuksiin kertynyttä hienojakoista pölyä."

Eli kitkat nostaa jo valmiiksi hienontunutta tieainesta ilmaan. Uskaltaisin kyllä edelleen väittää, että nastat syö itse tietä enemmän :)
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mun puolesta siellä Hesassa saakin pölistä :lol: :lol:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tässä koko raportti. 64 sivua, 1MB pdf tiedosto.
Ja tiivistelmä
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Kulukoon minkä verran tahansa, mutta älkää ajako niissä urissa,
niin kuluisi edes tasaisesti, eikä niitä uria muodostuisi!
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Pölyä tai ei niin kitkoilla ajan =P
koshh
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 10:49
Paikkakunta: Oravasaari

Viesti Kirjoittaja koshh »

Kesä tai talvi, mutta alla on M+S :!:
Saab 96 V4 Super -78
Saab 9000 Aero -95 VI**N TCS Steg X Evo
Saab 9000 2.0t -97
Saab 9000 2.0t -97
Vastaa Viestiin