Taas og-miehenä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

tomaatti kirjoitti:Se penkin lämmitin.Mielestäni siinä mallissa pitäisi olla jo 3-asentoinen katkaisija ja sitähän siinä ei löytynyt.Luulen että voisi korjaantua ihan sillä katkasijan asennuksella.Sama saattaa muuten olla siinä sähköikkunassakin.Kokeile oikeanpuolen katkaisinta vasemmalle.Se oikeanpuoleinenkaan ei toimi oikein joten sekin kannattaa vaihtaa.Ja sitten lasintiiviste uusi/käytetty niin saat sen ruman teipin siitä ikkunan yläreunasta pois.
Repsikka valitti penkin kuumuutta kotimatkalla, eli voiko olla automaattinen lämppäri, itse olen käsittänyt että pitäisi olla käsisäätöinen? Oikeanpuoleinen ikkuna toimii kyllä normaalisti, vai mitenkä "ei oikein" tarkoitit? Tämänhetken kriittisin asia on tuo kuskin lasi, kun en tuhkakuppia tykkää käyttää ja tupakka maistuu matkaa taittaessa.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

lefa42 kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Se penkin lämmitin.Mielestäni siinä mallissa pitäisi olla jo 3-asentoinen katkaisija ja sitähän siinä ei löytynyt.Luulen että voisi korjaantua ihan sillä katkasijan asennuksella.Sama saattaa muuten olla siinä sähköikkunassakin.Kokeile oikeanpuolen katkaisinta vasemmalle.Se oikeanpuoleinenkaan ei toimi oikein joten sekin kannattaa vaihtaa.Ja sitten lasintiiviste uusi/käytetty niin saat sen ruman teipin siitä ikkunan yläreunasta pois.
Repsikka valitti penkin kuumuutta kotimatkalla, eli voiko olla automaattinen lämppäri, itse olen käsittänyt että pitäisi olla käsisäätöinen? Oikeanpuoleinen ikkuna toimii kyllä normaalisti, vai mitenkä "ei oikein" tarkoitit? Tämänhetken kriittisin asia on tuo kuskin lasi, kun en tuhkakuppia tykkää käyttää ja tupakka maistuu matkaa taittaessa.
Joo,oikeanpuoleinen penkki on automaatti,jos kerran kokomatkan oli päällä niin termostaatti lienee sökö.Kuljettajalla pitäisi olla käsisäätöinen 3asentoinen katkaisija.Mulla ainakin se ikkunanappi jäi pohjaan molempiin suuntiin-liekö sitten vertynyt jos et ole huomannut.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

tomaatti kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Se penkin lämmitin.Mielestäni siinä mallissa pitäisi olla jo 3-asentoinen katkaisija ja sitähän siinä ei löytynyt.Luulen että voisi korjaantua ihan sillä katkasijan asennuksella.Sama saattaa muuten olla siinä sähköikkunassakin.Kokeile oikeanpuolen katkaisinta vasemmalle.Se oikeanpuoleinenkaan ei toimi oikein joten sekin kannattaa vaihtaa.Ja sitten lasintiiviste uusi/käytetty niin saat sen ruman teipin siitä ikkunan yläreunasta pois.
Repsikka valitti penkin kuumuutta kotimatkalla, eli voiko olla automaattinen lämppäri, itse olen käsittänyt että pitäisi olla käsisäätöinen? Oikeanpuoleinen ikkuna toimii kyllä normaalisti, vai mitenkä "ei oikein" tarkoitit? Tämänhetken kriittisin asia on tuo kuskin lasi, kun en tuhkakuppia tykkää käyttää ja tupakka maistuu matkaa taittaessa.
Joo,oikeanpuoleinen penkki on automaatti,jos kerran kokomatkan oli päällä niin termostaatti lienee sökö.Kuljettajalla pitäisi olla käsisäätöinen 3asentoinen katkaisija.Mulla ainakin se ikkunanappi jäi pohjaan molempiin suuntiin-liekö sitten vertynyt jos et ole huomannut.
Nappi pohjaan... elikäs laskiessa menee kyllä, nostaessa täytyy "pitää" napilla, että nousee, ei hajuakaan miten pitäisi olla. :)

Onneksi satku on kapea auto, pystyy nappaamaan tupakan repsikan ikkunasta ulos, käy se näinkin, ihmiset vaan ihmettelee. :lol: :lol:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
saab84
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Odotellaan kuvia uudesta "arkiautostasi". Ja pitäähän tuon vuosimallin autossa olla ajan ja käytön patinaa, etenkin kun kyseessä on ollut käyttöauto :wink:

Tasaisia kilometrejä toivotellen ...
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

saab84 kirjoitti:Odotellaan kuvia uudesta "arkiautostasi". Ja pitäähän tuon vuosimallin autossa olla ajan ja käytön patinaa, etenkin kun kyseessä on ollut käyttöauto :wink:

Tasaisia kilometrejä toivotellen ...
Menohan on tasaista, paitsi alle 70km/h, jolloin tuo alusta tuntuu toisinaan hieman liiankin kovalta. Ja näyttelypeliä en ole tekemässä, eli patinat saa jäädä, mutta ruoste ja rikkinäiset osat lähteä. Ruostetta nyt onneksi ei ole pahemmin näkynyt, paitsi tuossa tomaatinkin mainitsemassa takakaaren korjauksessa pientä kukkaa..

Edit: tuossa edellisen omistajan aikainen kuva, joka nettiautossakin oli, kamerasta loppui patterit, joten joudutte odottelemaan jonkin aikaa.
http://image2.nettiauto.com/extra/carim ... 1ceffb.jpg

Edit2: ja eilen jo todettiin, että jälleen tein "nopean valinnan", enkä tarkistanut onko autossa vetokoukkua, jota tietenkään ei ole. :)

Onneksi oli sentään hinauslenkki, jotta saatiin vedettyä Peugeot J5 matkailuauton käyntiin Tampereelta paluumatkalla, kyllä se on voima joka jyllää, ei tuntunut ranskanpaketti paljoa perässä painavan.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11630
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ikkunanappien kuuluu palautua itsekseen. Napin purkaminen, kokisen murujen poisto sisuksista auttaa. Jos painonapin taustapuolella olevat jousikuormitteiset päästään alunperin kiilamaiset tapit on sulaneet tylsiksi, voi palautuminen olla huonoa.

Kuskin ikkunanappi on erilainen kuin matkustajan nappi, kuskilla on ylimääräinen kosketin siinä kertapainalluksella alas asti -toimintoa varten. Napissa on siis itse asiassa neljä asentoa, joista alaspäin on kaksi.

http://www.fixmysaab.com/window/step1.html

Jos ei ala liikua napin putsauksella, seuraavaksi oviverhoilu pois ja sähköä virtalähteestä suoraan moottorin liittimille.

Jos ei edelleenkään liiku, niin moottori irti mekanismista niin että pääsee tunnustelemaan mekanismin liikkuvuutta. Todennäköisesti täysin jumissa.

Irrallista moottoria voi tässä välissä kokeilla uudestaan, ehkä jaksaa liikkua kun jumimekanismi ei ahdista.

Ovesta sitten väkisin vääntämällä mekanismia kampeamalla lasi alas. Lasin alareunakiinnikkeet siinä matkan varrella irti mekanismista, ja kun on tullut tarpeeksi alas, mekanismi ulos ovesta.

Mekanismia voidellen, liotellen, nitkutellen ja kammeten sellaiseen kuntoon, että se jaksaa oman palautusjousensa voimin palautua herkästi takaisin yläasentoon.

Lopuksi kaikki takaisin nippuun.

Jos penkin selkänoja on kiero, saattaisin harkita koko penkin rungon vaihtamista ehjään samanlaiseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kiitos, kyllä se on Saabisteilla helppoa, kun ohjeet on annettu, ennen niiden pyytämistä, kelpaa harrastella. :D

Pakkanen kiristyy, siis taidankin ajaa auton hallille ja pestä sekä puunata.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

onnittelut vaan! ei tuossa kuvassa ainakaan hirveän pahalta näytä..sisusta kuntoon, rikkinäiset osat vaihtoon ja ei muuta kuin kovaa ajoa..! :D

äläkä unohda parempia kuvia.. :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Noniin, kamera houkutteli myös 99:n ulos pimeydestä, joten kuvissa vilahtelee vanhana linssiluteena myös '76 gl.

http://koti.mbnet.fi/stefa/900i16/

Edit: Eilen auto seisoi parkissa ja rupesin räpläämään noiden ikkunoiden kanssa, tarkoitus oli avata tuo toimiva repsikan ikkuna, mutta painoin väärää nappia ja kuskin ikkuna, joka aiemmin ei toiminut, aukesikin. Sitten kun suljin kuskin ikkunan, on taas ollut mykkä, naksahtaa oven sisällä, mutta ikkuna ei värähdäkään. :?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Nätti peli. Laitahan viestiä, kun olet myymässä sitä :wink:
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Aaviita kirjoitti:Nätti peli. Laitahan viestiä, kun olet myymässä sitä :wink:
Eiköhän tuosta kauppoja voida hieroa seuraavissa potkijaisissa :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Kyllä varmaan, vähänkään sinua tuntien :D
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Onkohan tuo muuten mällätty peli?Ihmettelin koeajolla spraylla maalattua takaluukkua?Konepeltihän on selvästi otettu vanhemmasta autosta kun ei ole saab logoa keulassa.Tai sitten sen reikä on kitattu umpeen.Vasen etuovihan tuossa pitää korjata kun oli jo sormen mentävä reikä alareunassa sisäpuolella.Ei sitten kannata ainakaan motonetista korjauspeltiä ostaa on todella paljon ohuempaa kamaa kuin alkuperäinen.Laittelin mun-79 sellaset.Tai no hitsari ne laitto.Jälkeenpäin on tullut mieleen että olisi kyllä kannatanut tehdä ne suorasta paksummasta pellistä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kuskin penkissä jos on runko kierossa niin lähes varmasti mällätty on. Nimim. kokemusta on kolaripommin ostosta, valitettavasti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

tomaatti kirjoitti:Onkohan tuo muuten mällätty peli?Ihmettelin koeajolla spraylla maalattuja konepeltiä ja takaluukkua?Konepeltihän on selvästi otettu vanhemmasta autosta kun ei ole saab logoa keulassa.Tai sitten sen reikä on kitattu umpeen.Vasen etuovihan tuossa pitää korjata kun oli jo sormen mentävä reikä alareunassa sisäpuolella.Ei sitten kannata ainakaan motonetista korjauspeltiä ostaa on todella paljon ohuempaa kamaa kuin alkuperäinen.Laittelin mun-79 sellaset.Tai no hitsari ne laitto.Jälkeenpäin on tullut mieleen että olisi kyllä kannatanut tehdä ne suorasta paksummasta pellistä.
Voi olla kopsautettu, itsellä kun pisti heti alkuun silmään nuo eurokilvet, konepellissä ei spraymaalauksen merkkejä kyllä silmään osunut, eilen kun tuon korjaamolla pesimme ja tutkimme, lakkavikaa siinä sensijaan kyllä on muutamassa kohtaa (muistuttaa paukkupullopaikkausta). Ovi tehdään "omasta palasta" korjaten, kun sen aika koittaa, motonetistä haen vain noita takapään korjauspaloja (iskarin yläpää, takatukitangon kiinnitys), kun ovat vaikeampia itse takoa nätiksi.

Voi tuota nautintoa, i16 kone sopii kyllä satkuun kuin nenä päähän, tähän mennessä kun ei ole ollu i8:a hurjemmalla varustettua og-saabia alla. 8)

Olisi pitänyt sulta kysyä, mitä vikoja autosta löytyy, mutta ei tullut mieleen, että foorumilaisista joku olisi jo käynyt kokeilemassa, en olisi näet tahrinut takkiani / käsiäni kun yön pimeydessä autoa tutkailin. :wink:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin