Väliin ei mielestäni mahdu kuin 4mm lanka (poljin pohjassa luonnollisesti), mutta ei tunnu yhtään auttavan tuo..? (Eli palauttaa siitä huolimatta saman verran)
Ekaa kertaa og:n kytkintä ihmettelemässä joten...niin.
Viimeksi muokannut Tri-Lo, Ma Tammi 23, 2006 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näyttää samanlaiselta kuin tämä, tässä käytettiin ekassa vaiheessa muutaman millin rautalankaa ja tokassa vaiheessa hiukan lyttyynlyötyä jarruputkea: http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkin/
Kai se 4 mm langalla vähän enemmän auki jää kuin kokonaan ilman lankaa? Päästät polkimen ylös kun nelimillinen on välissä, painat uudestaan ja vaihdat paksumman langan väliin?
Viimeksi muokannut jus, Ti Helmi 12, 2008 11:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Onko polkimessa paljon väljää liikeradan yläpäässä? Polkimen tai haarukan kulumisesta johtuvaa, tai pääsylinterin jousi poikki? Sekin saattaisi vaikuttaa työsylinterin iskunpituuteen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jus kirjoitti:Onko polkimessa paljon väljää liikeradan yläpäässä? Polkimen tai haarukan kulumisesta johtuvaa, tai pääsylinterin jousi poikki? Sekin saattaisi vaikuttaa työsylinterin iskunpituuteen.
Ei-ei! Aivan mahdottoman hyvä kytkin, ei välystä missään ja ottaa ylhäältä asti. Laatikkoa olen tuohon vaihtamassa. (kyseessä "thule" )
tema kirjoitti:Mun uudempi asetelma on tollanen ja siihen löytyypi sopiva "erikoistyökalukin". Nimim. 3xkytkin irti puolenvuoden aikana
Tulen huomenna illalla Vaasaan. Jos haluat lainata niin sehän passaa.
Joo kiitti, ilmoitan jos tarvin! Ei ollut kaveria tallissa tänään joten tuo on vielä paikallaan, mutta sain tuossa 5mm rosterista(!) väännettyä jonkinmoisen palan siihen.. Täytyy vaan päästä kokeilemaan.
Yksi polkaisu ei vielä riitä avaamaan kytkintä tarpeeksi, eli kaveri menee koppiin ja polkaisee kytkimen pohjaan ja pitää siellä. Sinä otat kaksi suurta meisseliä ja pönkäät niillä painelaakeria niin, ettei se pääse palautumaan kun kaverisi löysää kykinpolkimen. Kokeilemalla löydät meisseleille hyvät paikat. Varo ettei laakerin peltikuori mene ruttuun.
Kun olette pari kolme kertaa painaneet kytkimen pohjaan ja estäneet painelaakeria palautumasta on kytkin tarpeeksi auki. Vasta nyt 4-5 mm rautalanka asetelman rungon ja käpälien väliin ja tiukkaan. Jokainen millin kymmenesosakin on tärkeää. Kun nyt löysäätte kytkinpolkimen niin käpälät jäävät riittävän alas että paketti mahtuu pois. Jos käpälät eivät jää tarpeeksi alas asetelma ei lähde pois kuin paikkoja rikkomalla.
petromies kirjoitti:Yksi polkaisu ei vielä riitä avaamaan kytkintä tarpeeksi, eli kaveri menee koppiin ja polkaisee kytkimen pohjaan ja pitää siellä.
Kyllä yhdellä pitäisi pärjätä.
Kun olette pari kolme kertaa painaneet kytkimen pohjaan ja estäneet painelaakeria palautumasta on kytkin tarpeeksi auki. Vasta nyt 4-5 mm rautalanka asetelman rungon ja käpälien väliin ja tiukkaan. Jokainen millin kymmenesosakin on tärkeää. Kun nyt löysäätte kytkinpolkimen niin käpälät jäävät riittävän alas että paketti mahtuu pois. Jos käpälät eivät jää tarpeeksi alas asetelma ei lähde pois kuin paikkoja rikkomalla.
Tiukka on, mutta tulee
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Joo, itellä kans onkelmia kytkimen kans. Täytys saada työsylinteri pois ku on jumahtanu (auto seissy kauan), ni onnistuuko se ilman paine asetelman irrotusta, ts. ottaa vain kytkin akselin pois? Vähä ot.
Make^ kirjoitti:Joo, itellä kans onkelmia kytkimen kans. Täytys saada työsylinteri pois ku on jumahtanu (auto seissy kauan), ni onnistuuko se ilman paine asetelman irrotusta, ts. ottaa vain kytkin akselin pois? Vähä ot.
Asetelma ja työsylinteri on aina irrotettava yhdessä.
Jaha. Painoin kytkimen pohjaan, ni sinnehän se jäi. Vähä erikoista, täytyy olla tosi pahasti jumissa ku paine asetelma ei jaksa painaa sylinteriä takas. No täytyy huamena juputa sen kans lisää. Mut periaatteessa se menee siis jotakuinkin näin. Nyt ku kytkin on pohjassa, ni isken sinne kytkimen väliin rautalankaa että se ei palauta, ja sit vaan työ sylinteri/asetelma pois, kuhan kutkin akseli on eka poistettu?!
Make^ kirjoitti:Jaha. Painoin kytkimen pohjaan, ni sinnehän se jäi. Vähä erikoista, täytyy olla tosi pahasti jumissa ku paine asetelma ei jaksa painaa sylinteriä takas. No täytyy huamena juputa sen kans lisää. Mut periaatteessa se menee siis jotakuinkin näin. Nyt ku kytkin on pohjassa, ni isken sinne kytkimen väliin rautalankaa että se ei palauta, ja sit vaan työ sylinteri/asetelma pois, kuhan kutkin akseli on eka poistettu?!
Juu. Perussyy rautalankakikkailuunhan on se, että työsylinteri menee muutaman millin enskan kotelon sisään ja paineasetelma on vauhtipyörässä kiinni muutamalla ohjaustapilla. Rautalangalla on saatava paineasetelmaa niin paljon kasaan, että työsylinterin saa irti enskan kotelosta ja paineasetelman vauhtipyörästä ja molemmat mahtuu yhdessä nostamaan pois.
Jos työsylinteri temppuilee, niin rautalangan saaminen tarpeeksi syvälle on vaikeata. Tällöin voi joko pistää rälläkällä paineasetelmasta pari kynttä sälöiksi tai kammeta työsylinteriä vähän irti enskan kotelosta, työntää väliin lattarauta tms. ja sen jälkeen hakata muutama ruuvari paineasetelman ja vauhtipyörän väliin että sen saa nousemaan pois ohjaintapeilta, jonka jälkeen asetelman ja työsylinterin voi kammeta sorkkaraudalla irti.