Kytkimen irrotuksesta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Kytkimen irrotuksesta

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Neuvoa kaipaisin, eli seuraavanlainen asetelma:

Kuva

Väliin ei mielestäni mahdu kuin 4mm lanka (poljin pohjassa luonnollisesti), mutta ei tunnu yhtään auttavan tuo..? (Eli palauttaa siitä huolimatta saman verran)

Ekaa kertaa og:n kytkintä ihmettelemässä joten...niin. :)
Viimeksi muokannut Tri-Lo, Ma Tammi 23, 2006 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Näyttää samanlaiselta kuin tämä, tässä käytettiin ekassa vaiheessa muutaman millin rautalankaa ja tokassa vaiheessa hiukan lyttyynlyötyä jarruputkea:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkin/

Kai se 4 mm langalla vähän enemmän auki jää kuin kokonaan ilman lankaa? Päästät polkimen ylös kun nelimillinen on välissä, painat uudestaan ja vaihdat paksumman langan väliin?
Viimeksi muokannut jus, Ti Helmi 12, 2008 11:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Juu en tiedä, täytyy mennä taas yrittämään tuota kyllä...olisiko vaan inspiraatio eilen loppunut tai jotain.. :? :lol:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko polkimessa paljon väljää liikeradan yläpäässä? Polkimen tai haarukan kulumisesta johtuvaa, tai pääsylinterin jousi poikki? Sekin saattaisi vaikuttaa työsylinterin iskunpituuteen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

jus kirjoitti:Onko polkimessa paljon väljää liikeradan yläpäässä? Polkimen tai haarukan kulumisesta johtuvaa, tai pääsylinterin jousi poikki? Sekin saattaisi vaikuttaa työsylinterin iskunpituuteen.
Ei-ei! Aivan mahdottoman hyvä kytkin, ei välystä missään ja ottaa ylhäältä asti. Laatikkoa olen tuohon vaihtamassa. (kyseessä "thule" :wink: )
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

näyttäis olevan Borg&Beck asetelma.. mulla 99:ssä tuollainen hoitui normaalisti puolen sentin rautalangalla..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Mun uudempi asetelma on tollanen ja siihen löytyypi sopiva "erikoistyökalukin". Nimim. 3xkytkin irti puolenvuoden aikana :)

Tulen huomenna illalla Vaasaan. Jos haluat lainata niin sehän passaa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

tema kirjoitti:Mun uudempi asetelma on tollanen ja siihen löytyypi sopiva "erikoistyökalukin". Nimim. 3xkytkin irti puolenvuoden aikana :)

Tulen huomenna illalla Vaasaan. Jos haluat lainata niin sehän passaa.
Joo kiitti, ilmoitan jos tarvin! :) Ei ollut kaveria tallissa tänään joten tuo on vielä paikallaan, mutta sain tuossa 5mm rosterista(!) väännettyä jonkinmoisen palan siihen.. Täytyy vaan päästä kokeilemaan.
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Yksi polkaisu ei vielä riitä avaamaan kytkintä tarpeeksi, eli kaveri menee koppiin ja polkaisee kytkimen pohjaan ja pitää siellä. Sinä otat kaksi suurta meisseliä ja pönkäät niillä painelaakeria niin, ettei se pääse palautumaan kun kaverisi löysää kykinpolkimen. Kokeilemalla löydät meisseleille hyvät paikat. Varo ettei laakerin peltikuori mene ruttuun.
Kun olette pari kolme kertaa painaneet kytkimen pohjaan ja estäneet painelaakeria palautumasta on kytkin tarpeeksi auki. Vasta nyt 4-5 mm rautalanka asetelman rungon ja käpälien väliin ja tiukkaan. Jokainen millin kymmenesosakin on tärkeää. Kun nyt löysäätte kytkinpolkimen niin käpälät jäävät riittävän alas että paketti mahtuu pois. Jos käpälät eivät jää tarpeeksi alas asetelma ei lähde pois kuin paikkoja rikkomalla.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kiitos, eiköhän tuo huomenna irtoa! :wink:
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

petromies kirjoitti:Yksi polkaisu ei vielä riitä avaamaan kytkintä tarpeeksi, eli kaveri menee koppiin ja polkaisee kytkimen pohjaan ja pitää siellä.
Kyllä yhdellä pitäisi pärjätä.
Kun olette pari kolme kertaa painaneet kytkimen pohjaan ja estäneet painelaakeria palautumasta on kytkin tarpeeksi auki. Vasta nyt 4-5 mm rautalanka asetelman rungon ja käpälien väliin ja tiukkaan. Jokainen millin kymmenesosakin on tärkeää. Kun nyt löysäätte kytkinpolkimen niin käpälät jäävät riittävän alas että paketti mahtuu pois. Jos käpälät eivät jää tarpeeksi alas asetelma ei lähde pois kuin paikkoja rikkomalla.
Tiukka on, mutta tulee :!:
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Joo, itellä kans onkelmia kytkimen kans. Täytys saada työsylinteri pois ku on jumahtanu (auto seissy kauan), ni onnistuuko se ilman paine asetelman irrotusta, ts. ottaa vain kytkin akselin pois? Vähä ot.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Make^ kirjoitti:Joo, itellä kans onkelmia kytkimen kans. Täytys saada työsylinteri pois ku on jumahtanu (auto seissy kauan), ni onnistuuko se ilman paine asetelman irrotusta, ts. ottaa vain kytkin akselin pois? Vähä ot.
Asetelma ja työsylinteri on aina irrotettava yhdessä.
#1970
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Jaha. Painoin kytkimen pohjaan, ni sinnehän se jäi. Vähä erikoista, täytyy olla tosi pahasti jumissa ku paine asetelma ei jaksa painaa sylinteriä takas. No täytyy huamena juputa sen kans lisää. Mut periaatteessa se menee siis jotakuinkin näin. Nyt ku kytkin on pohjassa, ni isken sinne kytkimen väliin rautalankaa että se ei palauta, ja sit vaan työ sylinteri/asetelma pois, kuhan kutkin akseli on eka poistettu?!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Make^ kirjoitti:Jaha. Painoin kytkimen pohjaan, ni sinnehän se jäi. Vähä erikoista, täytyy olla tosi pahasti jumissa ku paine asetelma ei jaksa painaa sylinteriä takas. No täytyy huamena juputa sen kans lisää. Mut periaatteessa se menee siis jotakuinkin näin. Nyt ku kytkin on pohjassa, ni isken sinne kytkimen väliin rautalankaa että se ei palauta, ja sit vaan työ sylinteri/asetelma pois, kuhan kutkin akseli on eka poistettu?!
Juu. Perussyy rautalankakikkailuunhan on se, että työsylinteri menee muutaman millin enskan kotelon sisään ja paineasetelma on vauhtipyörässä kiinni muutamalla ohjaustapilla. Rautalangalla on saatava paineasetelmaa niin paljon kasaan, että työsylinterin saa irti enskan kotelosta ja paineasetelman vauhtipyörästä ja molemmat mahtuu yhdessä nostamaan pois.

Jos työsylinteri temppuilee, niin rautalangan saaminen tarpeeksi syvälle on vaikeata. Tällöin voi joko pistää rälläkällä paineasetelmasta pari kynttä sälöiksi tai kammeta työsylinteriä vähän irti enskan kotelosta, työntää väliin lattarauta tms. ja sen jälkeen hakata muutama ruuvari paineasetelman ja vauhtipyörän väliin että sen saa nousemaan pois ohjaintapeilta, jonka jälkeen asetelman ja työsylinterin voi kammeta sorkkaraudalla irti.
#1970
Vastaa Viestiin