Nykiminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
vemuli
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 14:59
Paikkakunta: HOLLOLA

Nykiminen

Viesti Kirjoittaja vemuli »

Varmaan yksi kysytyimmistä aiheista ainakin haun perusteella. Kysyn kuitenkin...eli kulkine on 2.3 turbo -91. Oireet selvät... "lämä tiskissä" nostaa ahtopaineet hieman punaiselle, jonka seurauksena alkaa "nyykähtelemään". Kaasua hieman hellittäen paineet tippuu keltaisen/punaisen rajoille ja taas alkaa auto viedä miestä, kuten pitääkin 8) . Ilmeisesti ei tarvi edes hellittää sitä kaasua, kun aikansa jaksaa kärsiä siitä nykimisestä.
Olen "rääkännyt" autoani ajamalla sillä "pappa-tyyliin" melko pitkään. Ilmeisesti fasu (joo olen antanut sille oikein nimenkin :wink: ) ei ole pitänyt siitä. Mutta, mistä liikkeelle? Tulpat? Mankkari? By-pass?
Lujaa menee, mut menköön...

SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Lueppas tuolta 9000-osion ekalta sivulta 3 nykimistä koskevaa threadia. Sieltä löytyy varmasti keinot sun ongelmaas. Ja jos ei löydy, niin haulla löytyy satavarmasti.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
vemuli
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 14:59
Paikkakunta: HOLLOLA

Viesti Kirjoittaja vemuli »

Juuh...varmaan löytyy. On meinaan melkein kaikki mahdollinen ja mahdoton arvuuteltu niissä. Olen käyttänyt hakua ja lukenut varmaankin lähes kaikki niistä, mutta en sitten osaa erotella niitä vikoja toisistaan oireiden perusteella riittävän tarkasti :( . Lähinnä ajattelin, että joku asiaan paremmin perehtynyt olisi osannut suoralta kädeltä kertoa mitä tehdä.
Lujaa menee, mut menköön...

SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Saman komponentin vika voi aiheuttaa erilaisia nykimisiä riippuen vaikka mistä. Esim. toisella mankkuvena aiheuttaa "nykimistä" kun tulee liikaa ahtoja, toisella taas nykii, kun mankkuvena soutelee omiaan eikä anna kunnon ahtoja. Eli ensin perusasiat kuntoon: liittimet ja piuhat, tulpat, DI, IMM ja mankkuvena (testaa ehjillä), vikakoodit (onko niitä? boksin nollaus ja ilmestyykö koodit uudelleen nollauksen jälkeen?), hukkaportin toiminta jne. Siitä se sitten lähtee. Eli pelkästään se, että auto nykii, ei rajaa vikakohteita, joten on mahdotonta sanoa, että väännä mutteria x kohdassa z, niin ongelma poistuu. Pakko se on vaan yrittää metsästää kohta kerrallaan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1502
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Kuulostais noi sun oireet aika samalta, kun mulla..
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33666

No onneks on taas viikonloppu tulossa, niin pääsee metsästään tota vian poikasta.. No meitsi kertoo kyl sit testi tuloksii, samoin kun varmaan kaikki muutkin nykijät. Niin ehkä saadaan näistä ysiyks vuoden kakskolmosista turboista nää nykimiset häviään
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
vemuli
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 14:59
Paikkakunta: HOLLOLA

Viesti Kirjoittaja vemuli »

"Niin ehkä saadaan näistä ysiyks vuoden kakskolmosista turboista nää nykimiset häviään"...

Joo, paitsi sitä nykäisyä joka saa adrenaliinin virtaamaan ja sarvet kasvamaan päähän... :twisted:
Lujaa menee, mut menköön...

SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Ennen kuin raavitte päänne puhki ja hajootte Saabiinne, niin vaihtakaa tulpat ja tarkastakaa kärkiväli! Jakaja autoissa myös pyörijä ja kansi on helppo/halpa vaihtaa. Jos ei auta niin kokeilee toisilla piuhoilla ja vasta SITTEN rupeaa hajoamaan lisää :)

Eli sama sanottu jo monta kertaa aiemminkin, mutta silti ihmetellään nykimistä vaikka ei ole huolehdittu perusasioista. Nää on kuitenkin kulutustavaraa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Ensimmäiseks joo tulpat vaihtoon ja sit kokeilemaan kaverin autosta osa kerrallaan missä vika. Haulla löydät vaihdettavat osat ja sitten vain karusti oma palikka irti ja uus tilalle =) Ei oikein ole muuta vaihtoehtoa. Vikakoodit kannattaa käydä lukemassa, mutta ei nekään aina kerro yhtä vikakohdetta.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
vemuli
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 14:59
Paikkakunta: HOLLOLA

Viesti Kirjoittaja vemuli »

Tulin äsken iltalenkiltä fasun kanssa ja yllätys yllätys...ei mitään ongelmia. Kiihtyi kuin gepardi :D . Tuo näköjään tykkää kun käskee riittävästi. No, taidan ne tulpat vaihtaa kuitenkin.
Lujaa menee, mut menköön...

SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
Vastaa Viestiin