Varmaan yksi kysytyimmistä aiheista ainakin haun perusteella. Kysyn kuitenkin...eli kulkine on 2.3 turbo -91. Oireet selvät... "lämä tiskissä" nostaa ahtopaineet hieman punaiselle, jonka seurauksena alkaa "nyykähtelemään". Kaasua hieman hellittäen paineet tippuu keltaisen/punaisen rajoille ja taas alkaa auto viedä miestä, kuten pitääkin . Ilmeisesti ei tarvi edes hellittää sitä kaasua, kun aikansa jaksaa kärsiä siitä nykimisestä.
Olen "rääkännyt" autoani ajamalla sillä "pappa-tyyliin" melko pitkään. Ilmeisesti fasu (joo olen antanut sille oikein nimenkin ) ei ole pitänyt siitä. Mutta, mistä liikkeelle? Tulpat? Mankkari? By-pass?
Lueppas tuolta 9000-osion ekalta sivulta 3 nykimistä koskevaa threadia. Sieltä löytyy varmasti keinot sun ongelmaas. Ja jos ei löydy, niin haulla löytyy satavarmasti.
Juuh...varmaan löytyy. On meinaan melkein kaikki mahdollinen ja mahdoton arvuuteltu niissä. Olen käyttänyt hakua ja lukenut varmaankin lähes kaikki niistä, mutta en sitten osaa erotella niitä vikoja toisistaan oireiden perusteella riittävän tarkasti . Lähinnä ajattelin, että joku asiaan paremmin perehtynyt olisi osannut suoralta kädeltä kertoa mitä tehdä.
Saman komponentin vika voi aiheuttaa erilaisia nykimisiä riippuen vaikka mistä. Esim. toisella mankkuvena aiheuttaa "nykimistä" kun tulee liikaa ahtoja, toisella taas nykii, kun mankkuvena soutelee omiaan eikä anna kunnon ahtoja. Eli ensin perusasiat kuntoon: liittimet ja piuhat, tulpat, DI, IMM ja mankkuvena (testaa ehjillä), vikakoodit (onko niitä? boksin nollaus ja ilmestyykö koodit uudelleen nollauksen jälkeen?), hukkaportin toiminta jne. Siitä se sitten lähtee. Eli pelkästään se, että auto nykii, ei rajaa vikakohteita, joten on mahdotonta sanoa, että väännä mutteria x kohdassa z, niin ongelma poistuu. Pakko se on vaan yrittää metsästää kohta kerrallaan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
No onneks on taas viikonloppu tulossa, niin pääsee metsästään tota vian poikasta.. No meitsi kertoo kyl sit testi tuloksii, samoin kun varmaan kaikki muutkin nykijät. Niin ehkä saadaan näistä ysiyks vuoden kakskolmosista turboista nää nykimiset häviään
Ennen kuin raavitte päänne puhki ja hajootte Saabiinne, niin vaihtakaa tulpat ja tarkastakaa kärkiväli! Jakaja autoissa myös pyörijä ja kansi on helppo/halpa vaihtaa. Jos ei auta niin kokeilee toisilla piuhoilla ja vasta SITTEN rupeaa hajoamaan lisää
Eli sama sanottu jo monta kertaa aiemminkin, mutta silti ihmetellään nykimistä vaikka ei ole huolehdittu perusasioista. Nää on kuitenkin kulutustavaraa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Ensimmäiseks joo tulpat vaihtoon ja sit kokeilemaan kaverin autosta osa kerrallaan missä vika. Haulla löydät vaihdettavat osat ja sitten vain karusti oma palikka irti ja uus tilalle =) Ei oikein ole muuta vaihtoehtoa. Vikakoodit kannattaa käydä lukemassa, mutta ei nekään aina kerro yhtä vikakohdetta.
Tulin äsken iltalenkiltä fasun kanssa ja yllätys yllätys...ei mitään ongelmia. Kiihtyi kuin gepardi . Tuo näköjään tykkää kun käskee riittävästi. No, taidan ne tulpat vaihtaa kuitenkin.