Lämmitystä ja jäähdytystä (OG900)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Lämmitystä ja jäähdytystä (OG900)

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Niinkun ajattelin, että välttyisin näiltä talven kiroilta, mutta kuten joka sadussa, kaikki saavat oman osuutensa.

Tarina alkaa siitä, kun eilen ajattelin käyttää autoa vähän lämmittely/latauslenkillä. Kaikki meni hyvin, kunnes lähdin isoa valtatietä ajelemaan ja pääsin hyvään vauhtiin. Rupesin siinä katselemaan, että rupesi lämmöt nousemaan. Ajattelin että kohta laskee. Mutta ei, nousi ja nousi. Ajoin sitten huoltsikan pihaan tutkimaan tilannetta. Syyläri oli kylmä ja paisari varsin täynnä. Varovasti niitä paineita korkkia raottamalla tasasin ja kone siinä jäähtyili samalla. Kovasti mietin että onko termari jumissa vai mikä on. Auton jäähdyttyä ja tilanteen tasaannuttua jatkoin kotiin. Lämmöt pysyivät siinä totutussa kello neljässä noin suurinpiirtein. Kotiin päästyäni totesin, että syyläri oli jo hiukan lämmennyt yläreunastaan. Sama toistui tänään, tosin lämmöt eivät nousseet niin paljoa. Ylävesiletku rupesi lämpenemään, joten termari tuskin jumitti. Vaihdoin jäähdytysnesteen virkaa tehneet Honkkarin liemet (aika kuraa oli) Korrekin aineisiin. Termaria en vielä vaihtanut. Vaikuttaa siltä, että vanhat liemet olivat jäässä ja siksi syylärissä ei ollut virtausta :roll:

Se tässä mietityttää, kun nyt lämmintä autoa käyttää tyhjäkäynnillä, niin lämmöt pysyvät siinä samassa vakiopaikassa normaalina. Mutta syylärin saa lämpimäksi vasta, kun ottaa sisältä lämmöt kokonaan pois. Eli onko jossain jotain vikaa, vai onko lämmityslaitteen kenno niin iso, että riittää jäähdyttämään konetta, kun tuota -20 asteista ilmaa virtaa lävitse. Ajossa lämmöt ovat normaalit ja sisälläkään ei tarvitse palella.

Autohan on tuo 2,1 900:nen vuodelta 92. Vesipumppu vaihdettu kesällä ja kansiremppa tehty syksyllä. Edellisen omistajan dokumenttien mukaan syyläri ja termari olisivat vuodelta 2000. Mäkelälle asti en tänään ehtinyt ja varaosaliike myi vaan tarviketermaria, joten tyydyin pelkkään vesien vaihtoon tänään. Jos tuo onkelma näyttää vielä naamaansa, otan tuon termarin vaihdon työn alle, tosin vasta kun pääsee lämpimään touhuamaan. Tuo nesteiden vaihto oli varsin kiva operaatio tuola pakkasessa. Onneksi oli sentään valoisaa.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Pidäs huoli että on näiden kovien pakkasten kestävät aineet sisällä!
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Lämmitystä ja jäähdytystä (OG900)

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Veikkaisin minäkin, että on esim. alavesiletku jäätynyt, jolloin vesi ei paljoa kierrä mihinkään. Itselleni kävi kutakuinkin samoin silloin, kun kansiremppaa odotellessa oli tullut lisäiltyä nesteitä vähän miten sattuu, ja litkut oli ilmeisesti sen verran liian laimeat, että pääsi jäätymään.

Ilmiö oli siitä mielenkiintoinen, että talvinen moottoritienopeus ja reilut 20 astetta pakkasta piti huolen siitä, että lämppärin avustuksella lämmöt pysyi normaalina. Nopeuden laskiessa alkoi sitten lämmöt nousta, kun vesi ei kiertänyt syylarista takaisin ja ajoviima ei ollut enää avustamassa jäähdytysta.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tais olla jäässä joku paikka. Tosin itsellä ko. vaivoja aiheuttanut termari joka yli 20 pakkasessa nosti nesteen lämmöt yli normaalin ja muutaman kerran avauduttuaan normalisoitui. Samainen termari kyrvähti lopussa ja toimi niin, että nosti aina lämmöt yli normaalin ja avauduttuaan pudotti lämmöt melkein "nollille". Silloin oli kiva ajaa, kun 99 veti välissä kuin unelma ja välissä veto oli hukassa. Niin ja lämpöjen ollessa normaalissa tai yli oli mökissä kylmä ja lämpöjen pikku hiljaa laskiessa alkoi kabiini lämpenemään ja taas jäähtymään :lol:

Toinen kerta kuin tuota on ollut oli kesällä ja silloin oli se lämpömittarin anturi paskana. Ajoin silloin kaupungissa ja alkoi lämmöt nousemaan. Lopussa ajoin huoltsikan pihaan ja katselin pelti auki aikani. Avasin paisarin korkin ja ei tullut vettä yli. Kaiken järjen mukaan olisi pitänyt, kun flekti ei pyörinyt ja lämmöt oli punaisella. Vaihdoin anturin ja sillä asettui.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Lämmitystä ja jäähdytystä (OG900)

Viesti Kirjoittaja stara »

Muksu kirjoitti: Vaihdoin jäähdytysnesteen virkaa tehneet Honkkarin liemet (aika kuraa oli) Korrekin aineisiin. Termaria en vielä vaihtanut. Vaikuttaa siltä, että vanhat liemet olivat jäässä ja siksi syylärissä ei ollut virtausta.
Mittauttaisin liemien keston vieläkin , ensitilassa. koska alavesiletkusta poistuu vain noin puolet, niin toivottavasti lisäsit vastaavasti lihavaa seosta. minä sekoitan aina kaman 50% :ksi ja panen sitä, ei tarvii arvuutella.

1:1 seos on normaalisti - 36 °C ja 2:1 seos on - 55°, 1:2 seos on -18°C jähmepiste, noista jo aika hyvin voikin päätellä liian laihaan seokseen lisättävän pitoisuuden.
Luuletko tosiaan, jotta vika on Honkongin kamassa, aika paha jos niin on.
ylivahvaakaan ei kantsii käyttää, koska se heikentää lämmön johtavuutta ja voi ehkä rasittaa siten jopa lohkolämmitintä, ainakin maksaa :)
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Juu. Illasta heittelin vähän lenkkiä ja auto toimi kuten pitääkin. Ne vanhat liemet eivät ainakaan tuon ominaispainomittarin mukaan enää olleet kovinkaan edustuskelpoisia, joten todennäköisesti olivat jäätyneet syyläriin. Uudet sekoitin siten, että pakkaskesto oli tuola 40:n heitteillä. Mutta tuota okaallon mainitsemaa lämppärinkennon jäähdytysvoimaa tässä ikäänkuin hain, eli taitaa olla senverta iso, että riittää parkissakin hyvin jäähdyttämään, sillä ajon jälkeen tyhjäkäynnillä alkaa syyläri lämpenemään aika rauhalliseen tahtiin. Talviauto on talviauto 8)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Voipi johtua siitä "heater bypass valvesta" tuo, että jäähdytin ei lämpeä äkkiä. Itse olen tässä pakkasaallon aikana huomannut sen kuinka hitaasti tuo Turbo lämpeää sisältä. Juttelinkin veljen kanssa puhelimessa yksi päivä ja sain ajatuksen kokeilla laittaa vanhemman 16V-satkun lämmityslaitteen putket konehuoneeseen elikkäs ottaa sen "bypass valven" pois tuosta lämmityslaitteesta. Samalla kertaa voisi käyttää tuosta Turbosta paisarin irti ja pestä, kun on niin samperin paskanen sisältä ja eipä se olisi siinä vaiheessa homma eikä mikään laittaa kokonaan uusi tai rommarilta ehjä jäähdytin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin