Tarina alkaa siitä, kun eilen ajattelin käyttää autoa vähän lämmittely/latauslenkillä. Kaikki meni hyvin, kunnes lähdin isoa valtatietä ajelemaan ja pääsin hyvään vauhtiin. Rupesin siinä katselemaan, että rupesi lämmöt nousemaan. Ajattelin että kohta laskee. Mutta ei, nousi ja nousi. Ajoin sitten huoltsikan pihaan tutkimaan tilannetta. Syyläri oli kylmä ja paisari varsin täynnä. Varovasti niitä paineita korkkia raottamalla tasasin ja kone siinä jäähtyili samalla. Kovasti mietin että onko termari jumissa vai mikä on. Auton jäähdyttyä ja tilanteen tasaannuttua jatkoin kotiin. Lämmöt pysyivät siinä totutussa kello neljässä noin suurinpiirtein. Kotiin päästyäni totesin, että syyläri oli jo hiukan lämmennyt yläreunastaan. Sama toistui tänään, tosin lämmöt eivät nousseet niin paljoa. Ylävesiletku rupesi lämpenemään, joten termari tuskin jumitti. Vaihdoin jäähdytysnesteen virkaa tehneet Honkkarin liemet (aika kuraa oli) Korrekin aineisiin. Termaria en vielä vaihtanut. Vaikuttaa siltä, että vanhat liemet olivat jäässä ja siksi syylärissä ei ollut virtausta

Se tässä mietityttää, kun nyt lämmintä autoa käyttää tyhjäkäynnillä, niin lämmöt pysyvät siinä samassa vakiopaikassa normaalina. Mutta syylärin saa lämpimäksi vasta, kun ottaa sisältä lämmöt kokonaan pois. Eli onko jossain jotain vikaa, vai onko lämmityslaitteen kenno niin iso, että riittää jäähdyttämään konetta, kun tuota -20 asteista ilmaa virtaa lävitse. Ajossa lämmöt ovat normaalit ja sisälläkään ei tarvitse palella.
Autohan on tuo 2,1 900:nen vuodelta 92. Vesipumppu vaihdettu kesällä ja kansiremppa tehty syksyllä. Edellisen omistajan dokumenttien mukaan syyläri ja termari olisivat vuodelta 2000. Mäkelälle asti en tänään ehtinyt ja varaosaliike myi vaan tarviketermaria, joten tyydyin pelkkään vesien vaihtoon tänään. Jos tuo onkelma näyttää vielä naamaansa, otan tuon termarin vaihdon työn alle, tosin vasta kun pääsee lämpimään touhuamaan. Tuo nesteiden vaihto oli varsin kiva operaatio tuola pakkasessa. Onneksi oli sentään valoisaa.