Jäähdytysjärjestelmän vuoto, lohkiksen liittimessäkö?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Jäähdytysjärjestelmän vuoto, lohkiksen liittimessäkö?

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Jotenkin näyttäisi nyt olevan niin, että tuo armas automme tahtoo tihkutella kovilla pakkasilla jäähdytysnestettä (Hong Kong -liemi) ulos. Mutta vain silloin, kun auto seisoo. Tulee semmoista tippa / 20 sekuntia -vauhtia ulos...Jotenkin sain päähäni, että vuoto voisi olla lohkiksen vastuksen sisäänmeno siinä lohkon kupeessa (oikealla puolella). Voisiko olla, arvon raati? Ja jos on, niin mitenkä sitä pääsee kiristelemään, kun se paikka (pakoputkien alla näkösuojassa, kaikenmaailman piuhojen seassa) on niin vaikea...

Onneksi ei vaivaa mokoma, kun kone on lämmin. Paikallaan olevan auton alle on paljon helpompi laittaa alusastia kuin liikkuvan... :roll:
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kyllä se kannattaa koko kiinnityslaippa (4kpl M8-ruuvia vai oliko 3..?) ottaa irti silloin, saa sisältä puhdistettua samalla. Sinne kun on tapana kertyä kanavista irtonutta tavaraa aika paljon. Niin ja liimata hyvällä aineella sitten puhtaat pinnat takaisin yhteen. (Saat sitten halpis-liemet vaihdettua kunnon vastaaviin samalla.. :wink: )
Viimeksi muokannut Tri-Lo, La Tammi 21, 2006 17:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Jos on jäähdytysnestettä ja noin pieni vuoto, niin eihän se lämpimällä koneella näy kun se vesi haihtuu pois siitä lämpimän lohkon päältä.. Eli voihan se vuotaa lämpimänäkin..

Ja elementtiähän kiristetään siinä olevasta "mutterista" mihin sopii suoraan lenkkiavain tai räikkä (ainakin Defassa)

Eli tuossa kuvassa se näkyypi, kiristetään tosta elementistä töröttävästä pitkän mallisesta "mutterista"

EDIT: Turha kuva poistettu, nopeutuu sivun latautuminen.
Viimeksi muokannut Limmo, La Tammi 21, 2006 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Eri moottori, eri kaikki.. :wink:
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

No ihan samaa rupesin miettimään, mutta kun siitä oman satkun lohkiksen roplaamisesta on jo niin kauan aikaa, et ei millään muistanu, et kiinnitys ei ole samanlainen.. :oops:
9-3SC 2.0t Aut. -08
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Limmo kirjoitti:Jos on jäähdytysnestettä ja noin pieni vuoto, niin eihän se lämpimällä koneella näy kun se vesi haihtuu pois siitä lämpimän lohkon päältä.. Eli voihan se vuotaa lämpimänäkin..

Ja elementtiähän kiristetään siinä olevasta "mutterista" mihin sopii suoraan lenkkiavain tai räikkä (ainakin Defassa)

Eli tuossa kuvassa se näkyypi, kiristetään tosta elementistä töröttävästä pitkän mallisesta "mutterista"
On muuten astetta v-mäisemmässä paikassa meillä tuo liitin. Putkien "takana", lohkon kyljessä, ihan koneen takapäässä. Täytyy vissiin ottaa pakosarja irti? 8O No, huomenna sitten ehkä kun mahdollisesti on valoisaa ja motivaatiota... :roll:
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Tri-Lo kirjoitti:Kyllä se kannattaa koko kiinnityslaippa (4kpl M8-ruuvia vai oliko 3..?) ottaa irti silloin, saa sisältä puhdistettua samalla. Sinne kun on tapana kertyä kanavista irtonutta tavaraa aika paljon. Niin ja liimata hyvällä aineella sitten puhtaat pinnat takaisin yhteen. (Saat sitten halpis-liemet vaihdettua kunnon vastaaviin samalla.. :wink: )
Halpisliemihän ei vaihdeta kuin pakon edessä :wink: Mitään massaa ei nyt taida olla käsilläkään...

Niin, ja jos tuon otan irti (laipan), niin sieltähän tulee kaikki jäähdytysnesteet hanskoille!? 8O Siis just...olikos se jäähdytysjärjestelmän tyhjennysruuvi siellä jäähdyttimen alalaidassa?.. :oops:
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tyhjennä ensin ainakin muutama litra pois jäädyttäjän alatulpasta (letku päähän ettei sotke :wink: ) ja ruuvaa laippa irti, kyllä sinne mahtuu ihan lenkkiavaimella pakosarjan ja lohkon väliin. Puhdista ja liimaa takaisin. Aukaise ilmausnippa termostaatin päältä ja täytä vaikka vanhat nesteet takaisin sitten :D kunhan saat ne puhtaina ulos.
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

tknummelin kirjoitti:
Limmo kirjoitti:Jos on jäähdytysnestettä ja noin pieni vuoto, niin eihän se lämpimällä koneella näy kun se vesi haihtuu pois siitä lämpimän lohkon päältä.. Eli voihan se vuotaa lämpimänäkin..

Ja elementtiähän kiristetään siinä olevasta "mutterista" mihin sopii suoraan lenkkiavain tai räikkä (ainakin Defassa)

Eli tuossa kuvassa se näkyypi, kiristetään tosta elementistä töröttävästä pitkän mallisesta "mutterista"
On muuten astetta v-mäisemmässä paikassa meillä tuo liitin. Putkien "takana", lohkon kyljessä, ihan koneen takapäässä. Täytyy vissiin ottaa pakosarja irti? 8O No, huomenna sitten ehkä kun mahdollisesti on valoisaa ja motivaatiota... :roll:
Jos et huomannut, niin tuossa kuvassahan oli sitten pakosarja ja turbon imuputket purettu "pois edestä" :) Ja jos jotain kiinnostaa, niin kuvat löytyy edelleen tuolta 9-3 osiosta.
9-3SC 2.0t Aut. -08
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Joo, huomasin kyllä että tavaraa oli otettu pois...

Mutta en nyt ainakaan pimeässä keksi kuollaksenikaan, mikä noista kaikista palikoista on se termostaatti :oops: Ja hajoan tänne pakkaseen. Taidan kohta oikeasti siirtyä takaisin fillarin pariin :wink:
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Vastaa Viestiin