Moottori ongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja ijw »

Bensatankissa oli bensaa noin 6-7 litraa ja laitoin sinne 2 desiltraa Nesteen valmistamaa bensiinin jäänestoa. Ajoin lähimmälle besa-asemalle, alle 1km.
Matkalla huoltoasemalle auton meno hyytyi, niin että moottori kävi jotenkuten.
Kaasun painaminen ei vaikuttanut moottorin kierroksiin. Huoltoaseman pihassa pakoputken päästä työntyi älytön määrä savua, sammutin auton ja tankkasin tankin täyteen.
Käynnistin auton, moottorista kuului nakuttava ääni (venttiili?), savutus pikkuhiljaa pieneni, kunnes alkoi uudestaan. Siirsin auton tankilta pois ja sammutin. Teboiln huoltoaseman kaveri tuumi, että eipä kannata autolla ajaa, ei muutakuin Laakkoselle huoltoon.
:twisted:
Käynnistin moottorin ja ajoin takaisin kotiin ja huomasin öljyvalon palavan, mäen päällä sammutin moottrin ja tarkistin moottorin öljymäärän. Öljytikun mukaan öljyä moottorissa on, ylärajassa. Rullasin kotipihaan.
Myöhemmin kävin siirtämässä Saabin omalle paikalle ja kun, käynnistin moottorin, älytön savu purkautui pakoputkesta. Mikä mättä? Kilometrejä 57000 Saab9-5-02. Auto oli noin 3 tuntia lohkolämmityksessä.
#2335
Viimeksi muokannut ijw, Ma Tammi 23, 2006 22:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Lyhyet ajomatkat, kannattaa aina ajaa kunnolla lämpimäksi pakkasessa.
Lisäksi noin suuri jäänestoaine määrä on saattanut vetäistä tankissa olleen kuuran sisältämän vesimääran bensan sekaan. Tämä vesibensaseos on sitten jumittanut osan suuttimista ja/tai paineen säätimen.

Öljyvalo on todennäköisesti syttynyt huohottimen jäätymisestä, sekin seurausta liian lyhyistä ajomatkoista.

Tällä pakkasella alle 10km matkat kannattaa mennä taksilla.

Yleesäkin jäänestoaine sekoituksena kannattaa käyttää purkin ohjeen mukaan, lisäksi vajaa pullo pumppaa itseensä vettä pullossa olevasta ilmasta lämpotilan vaihtelujen seurauksena
96 M75 i12 5-speed ;)
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Viesti Kirjoittaja ijw »

Laitoin öljyä noin litran koneeseen ja silloin öljymäärä oli lähes ylärajassa ja käynnistin moottorin, tyhjäkäynti ok mutta noin 30 sekunnin kulttua moottori sammui ja samalla totesin, että savunmuodostus oli valtaisa. Moottorista ilmeisesti kansipahvi vuotaa, koska öljy häviää öljytilasta ja hiukan harmaata on öljyn joukossa. Siis pitänee mitata sylintereiden paineet, onko tähän asiaan vinkkiä? Mistä löytyy hyvä paja? Siis pääkaupunkiseudulta tai talli missä voisi pahvin vaihtaa? Millaisia oireita turbon hajoaminen aiheuttaa?

Mitä maksaa kansipahvin vaihto?
Turbon vaihto?
Kiitokset vastauksista!
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Vaikkei vielä tälläista (9-5) GM:ää olekaan, ja (toivottavasti ei tulekkaan). :?
Niin eiköhän noiden tänryhmän kulkineiden yleisimmät moottoririkot johdu tosta tukkeuteneesta huohotinjärjestelmästä. :?:

Kovin vaan tuntuu olevan paljon konevikoja ennen 300tkm / 6 vuotta. :?:
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Re: Moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja Kurko »

ijw kirjoitti:Bensatankissa oli bensaa noin 6-7 litraa ja laitoin sinne 2 desiltraa Nesteen valmistamaa bensiinin jäänestoa. Ajoin lähimmälle besa-asemalle, alle 1km.
Matkalla huoltoasemalle auton meno hyytyi, niin että moottori kävi jotenkuten.
#2335
Näppärä seos-suhde :) , no tuskin tuo kone (kansi) kilometrin ajolla tosta levisi, vaikka vissiin aika sniidu onkin. :(
Tuo turbiinihan noista kuulma ekaks leviää (ja paljon ennen kuin tonnareissa).
Vaan tuskin tuo turbiini vesiä öljytilaan tyrkkisi. :(
iikoo
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 12:20

Re: Moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja iikoo »

ijw kirjoitti:Bensatankissa oli bensaa noin 6-7 litraa ja laitoin sinne 2 desiltraa Nesteen valmistamaa bensiinin jäänestoa. Ajoin lähimmälle besa-asemalle, alle 1km.
Matkalla huoltoasemalle auton meno hyytyi, niin että moottori kävi jotenkuten.
Mulle on joskus opetettu, että ruiskujen kanssa kaikki jäänestot ovat ihan turhia kapistuksia, tukkivat vaan paikkoja. En tiedä, onko tilanne sitten jotenkin muuttunut, mutta itse en ole ikipäivänä yhdenkään omistamani ruiskun tankkiin mitään tuollaista tunkenut.
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Viesti Kirjoittaja ijw »

Vanha kiesi 9000 kyllä kesti lisätä jäänestoa tankkiin ilman ongelmia. Päinvastoin nykiminen loppui. En olisi tähän uudenpaan kärryyn sitä laittanut mutta kun autoa oli pidetty lämpösessä tallissa useaan otteeseen aikalailla tyhjällä tankilla ja välillä kovassa pakkasessa ulkona ja pientä nykimistä ilmeni, niin tulipahan laitettua. Ei näköjään parane laittaa, kun 9-5 on näköjään hikompaa sorttia.
Vastaa Viestiin