saabastelija kirjoitti:eli pitäisikö paineimpulssikytkimelle tulla jännite kylmää autoa startatessa? jos tulee niin mistä? kylmäkäynnistyssuuttimelle asti ei minun autossa ainakaa tule
Paineimpulssikytkimellä on kaksi liitintä, toisessa punavalkoinen johto, johon tulee syöttöjännite. Toisessa liittimessä on kiinni kaksi ruskeaa johtoa, toinen menee kylmäkäynnistyssuuttimelle ja toinen aikareleelle. Käynnistettäessä paineimpulssi-kytkimen pitäisi kytkeä jännite kylmäkäynnistyssuuttimelle.
Toiminnan voi testata irroittamalla imusarjasta paineimpulssikytkimelle menevän letkun ja puhaltaa ilmaa letkuun. Esim. yleismittarin avulla näkee, kytkeekö paineimpulssikytkin liitännät yhteen.
saabastelija kirjoitti:eli pitäisikö paineimpulssikytkimelle tulla jännite kylmää autoa startatessa? jos tulee niin mistä? kylmäkäynnistyssuuttimelle asti ei minun autossa ainakaa tule
Paineimpulssikytkimellä on kaksi liitintä, toisessa punavalkoinen johto, johon tulee syöttöjännite. Toisessa liittimessä on kiinni kaksi ruskeaa johtoa, toinen menee kylmäkäynnistyssuuttimelle ja toinen aikareleelle. Käynnistettäessä paineimpulssi-kytkimen pitäisi kytkeä jännite kylmäkäynnistyssuuttimelle.
Toiminnan voi testata irroittamalla imusarjasta paineimpulssikytkimelle menevän letkun ja puhaltaa ilmaa letkuun. Esim. yleismittarin avulla näkee, kytkeekö paineimpulssikytkin liitännät yhteen.
kiitos,
eli punavalkoiseen pitäisi tulla jännite startatessa!?
Selvittelin tuossa tuota kylmäkäynnistysrikastuksen toimintaa tarkemmin ja selvisi, että punavalkoisessa johdossa on jännite vain silloin, kun virtalukko on ajoasennossa. Startatessa paineimpulssikytkin ei olekaan mukana, vaan kylmäkäynnistyssuutin saakin tällöin jännitteensä ruskeita johtoja pitkin. Se toinen ruskea johto paineimpulssikytkimen liittimelle tulee aikareleen TIP-liittimeltä. Jännite aikareleelle tulee starttimoottorin navalta 15a releen liittimelle 50 ja tältä liittimeltä edelleen diodin kautta TIP-liittimeen. Tätä kautta kylmäkäynnistysventtili siis saa jännitteen käynnistyksessä. Paineimpulssikytkin toimii vain ajon aikana kiihdytystilanteissa.
Turbonen kirjoitti:Selvittelin tuossa tuota kylmäkäynnistysrikastuksen toimintaa tarkemmin ja selvisi, että punavalkoisessa johdossa on jännite vain silloin, kun virtalukko on ajoasennossa. Startatessa paineimpulssikytkin ei olekaan mukana, vaan kylmäkäynnistyssuutin saakin tällöin jännitteensä ruskeita johtoja pitkin. Se toinen ruskea johto paineimpulssikytkimen liittimelle tulee aikareleen TIP-liittimeltä. Jännite aikareleelle tulee starttimoottorin navalta 15a releen liittimelle 50 ja tältä liittimeltä edelleen diodin kautta TIP-liittimeen. Tätä kautta kylmäkäynnistysventtili siis saa jännitteen käynnistyksessä. Paineimpulssikytkin toimii vain ajon aikana kiihdytystilanteissa.
kiitos, pääsin hyvään alkuun
kunpa vain olisi kytkentäkaavio, jännitettä kun ei ollut paineimpulssikytkimen kummassakaan johtimessa, ei virrat päällä eikä startatessa.
löytyykö aikarele lattiamaton takaa vai puranko kojetaulun alaosaa?
termarin lähellä oleva anturi (ruskea/ruskea) lienee aikareleen ja paineimpulssikytkimen välissä?
Hyvä juttu, että ongelma ratkesi ja kone toimii niin kuin pitääkin
saabastelija kirjoitti:2. sulake 8 (lampun pesimet) puuttui, paineimpulssikytkimelle ei tullut jännitettä (kiihdytysrikastun ei toiminut)
Tuo sulake on ilmeisesti otettu pois sen takia, että lampun pesimet saadaan pois käytöstä. Kätevimminhän se onnistuu näin.
On kuitenkin aika erikoisesti tehty tuo sulakkeen valinta, kun paineimpulssikytkimen ajattelisi saavan jännitteensä ennemmin vaikkapa polttoainejärjestelmän sulakkeelta (nro 22)