Kylmäkäynnistys piiri?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Turbonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 20:54
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Turbonen »

saabastelija kirjoitti:eli pitäisikö paineimpulssikytkimelle tulla jännite kylmää autoa startatessa? jos tulee niin mistä? kylmäkäynnistyssuuttimelle asti ei minun autossa ainakaa tule
Paineimpulssikytkimellä on kaksi liitintä, toisessa punavalkoinen johto, johon tulee syöttöjännite. Toisessa liittimessä on kiinni kaksi ruskeaa johtoa, toinen menee kylmäkäynnistyssuuttimelle ja toinen aikareleelle. Käynnistettäessä paineimpulssi-kytkimen pitäisi kytkeä jännite kylmäkäynnistyssuuttimelle.

Toiminnan voi testata irroittamalla imusarjasta paineimpulssikytkimelle menevän letkun ja puhaltaa ilmaa letkuun. Esim. yleismittarin avulla näkee, kytkeekö paineimpulssikytkin liitännät yhteen.
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Turbonen kirjoitti:
saabastelija kirjoitti:eli pitäisikö paineimpulssikytkimelle tulla jännite kylmää autoa startatessa? jos tulee niin mistä? kylmäkäynnistyssuuttimelle asti ei minun autossa ainakaa tule
Paineimpulssikytkimellä on kaksi liitintä, toisessa punavalkoinen johto, johon tulee syöttöjännite. Toisessa liittimessä on kiinni kaksi ruskeaa johtoa, toinen menee kylmäkäynnistyssuuttimelle ja toinen aikareleelle. Käynnistettäessä paineimpulssi-kytkimen pitäisi kytkeä jännite kylmäkäynnistyssuuttimelle.

Toiminnan voi testata irroittamalla imusarjasta paineimpulssikytkimelle menevän letkun ja puhaltaa ilmaa letkuun. Esim. yleismittarin avulla näkee, kytkeekö paineimpulssikytkin liitännät yhteen.
kiitos,
eli punavalkoiseen pitäisi tulla jännite startatessa!?
Turbonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 20:54
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Turbonen »

Selvittelin tuossa tuota kylmäkäynnistysrikastuksen toimintaa tarkemmin ja selvisi, että punavalkoisessa johdossa on jännite vain silloin, kun virtalukko on ajoasennossa. Startatessa paineimpulssikytkin ei olekaan mukana, vaan kylmäkäynnistyssuutin saakin tällöin jännitteensä ruskeita johtoja pitkin. Se toinen ruskea johto paineimpulssikytkimen liittimelle tulee aikareleen TIP-liittimeltä. Jännite aikareleelle tulee starttimoottorin navalta 15a releen liittimelle 50 ja tältä liittimeltä edelleen diodin kautta TIP-liittimeen. Tätä kautta kylmäkäynnistysventtili siis saa jännitteen käynnistyksessä. Paineimpulssikytkin toimii vain ajon aikana kiihdytystilanteissa.
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Turbonen kirjoitti:Selvittelin tuossa tuota kylmäkäynnistysrikastuksen toimintaa tarkemmin ja selvisi, että punavalkoisessa johdossa on jännite vain silloin, kun virtalukko on ajoasennossa. Startatessa paineimpulssikytkin ei olekaan mukana, vaan kylmäkäynnistyssuutin saakin tällöin jännitteensä ruskeita johtoja pitkin. Se toinen ruskea johto paineimpulssikytkimen liittimelle tulee aikareleen TIP-liittimeltä. Jännite aikareleelle tulee starttimoottorin navalta 15a releen liittimelle 50 ja tältä liittimeltä edelleen diodin kautta TIP-liittimeen. Tätä kautta kylmäkäynnistysventtili siis saa jännitteen käynnistyksessä. Paineimpulssikytkin toimii vain ajon aikana kiihdytystilanteissa.
kiitos, pääsin hyvään alkuun :o
kunpa vain olisi kytkentäkaavio, jännitettä kun ei ollut paineimpulssikytkimen kummassakaan johtimessa, ei virrat päällä eikä startatessa. :?
löytyykö aikarele lattiamaton takaa vai puranko kojetaulun alaosaa?
termarin lähellä oleva anturi (ruskea/ruskea) lienee aikareleen ja paineimpulssikytkimen välissä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11630
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

jus kirjoitti:Auttaako nämä:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/i8kat/
LOISTAVAA, nyt alkaa selvitä järjestelmän toiminta :)
eiköhän vika nyt löydy kunhan pääsen taas mittarin kanssa auton luo :o

löytyyköhän joltakulta samanlaiset kuvat/selostukset -86 turbotonnarin ruiskusta. pitäisi koettaa käyntiin ennen tekniikan siirtoa satkuun :?

KIITOS :!:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11630
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

saabastelija kirjoitti:löytyyköhän joltakulta samanlaiset kuvat/selostukset -86 turbotonnarin ruiskusta. pitäisi
86-mallinen on melkein samanlainen kuin nämä:
http://townsendimports.com/Web/electric ... ngdocs.htm
http://townsendimports.com/Web/electric ... 066-71.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Saabastelija ota kynnyslista irti sekä oviaukon etupystylista parilla ruuvilla. Verhousta syrjään ja jo pääsee käsiksi.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

kiitos avusta, viat löytyivät:

1. startin navalle johon aikarele (ja diodin kautta kylmäkäynnistyssuutin) on kytketty ei tullut jännitettä (kylmäkäynnistys ei toiminut)

2. sulake 8 (lampun pesimet) puuttui, paineimpulssikytkimelle ei tullut jännitettä (kiihdytysrikastun ei toiminut)

nyt näyttäisi käynnistyvän kylmänä ja vastaa kaasuunkin reippaammin :)
Turbonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 20:54
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Turbonen »

Hyvä juttu, että ongelma ratkesi ja kone toimii niin kuin pitääkin :D

saabastelija kirjoitti:2. sulake 8 (lampun pesimet) puuttui, paineimpulssikytkimelle ei tullut jännitettä (kiihdytysrikastun ei toiminut)
Tuo sulake on ilmeisesti otettu pois sen takia, että lampun pesimet saadaan pois käytöstä. Kätevimminhän se onnistuu näin.

On kuitenkin aika erikoisesti tehty tuo sulakkeen valinta, kun paineimpulssikytkimen ajattelisi saavan jännitteensä ennemmin vaikkapa polttoainejärjestelmän sulakkeelta (nro 22) :!:
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tiedoksi että ajovalopyyhkijöiden sulake ei poista niitä toiminnasta. Vaikuttaa vain pyyhkijöiden "rajakatkaisijaan" Omassani ainakin niin.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Aivan tuota hainkin.. Kerran huomasin itsekkin kun kokeilin että loppuuko toiminta kokonaan mut ei..
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaa Viestiin