Xenon -ajovalot.
Xenon -ajovalot.
Xenon ajovaloja tuossa mieluilin.
Tuli mieleen, että niissähän hyviin puoliin luetaan ainakin parantunut valoteho ja ilmeisesti polttimon kestoikä.
Huonoja lienevät kalliimmat polttimot ja ilmeisesti niihin tulee jonkinmoinen jännitteenmuuntoyksikkö, joka pitää sijoittaa jonnekkin autoon. Onko muita?
Onko kukaan moisia asennellut 9-3:seen, onko vinkkejä tai vihjeitä, hintoja tms. jäänyt mieleen?
Pitääköhän muuten vaihtaa kokonaan tuo umpio erilaiseen?
Sehän ei isokaan homma ole, varmaan vaan nostaa tuota hintaa
Itselläni on siis 9-3 -00 vuosimallia.
Tuli mieleen, että niissähän hyviin puoliin luetaan ainakin parantunut valoteho ja ilmeisesti polttimon kestoikä.
Huonoja lienevät kalliimmat polttimot ja ilmeisesti niihin tulee jonkinmoinen jännitteenmuuntoyksikkö, joka pitää sijoittaa jonnekkin autoon. Onko muita?
Onko kukaan moisia asennellut 9-3:seen, onko vinkkejä tai vihjeitä, hintoja tms. jäänyt mieleen?
Pitääköhän muuten vaihtaa kokonaan tuo umpio erilaiseen?
Sehän ei isokaan homma ole, varmaan vaan nostaa tuota hintaa
Itselläni on siis 9-3 -00 vuosimallia.
Itsekkin olen katellut xenoneita ja tuolla länsinaapurissa ovat hinnat paljon halvempia joten seuraavalla reisulla tartee katsella josko ostaisi sieltä.snuggles kirjoitti:Ok, kiitoksia vinkeistä.
Pikaisesti kattelin tuossa niin sattui silmään just semmoinen H4 -kantaan asennettava "sovite"satsi. Pitkät ja lyhyet samalla polttimolla.
Hinta vaan tuntu nii pirun suolaselta, että pitää kyllä vielä harkita, 700€:tä ois ollu xenonvalot.commissa niien hinta.
esim: http://www.blocket.se/vi/7109986.htm?ca=2_s ja useita muitakin suurinpiirtein samoissa hinnoissa on näkynyt.
tässä hakutulos blocketista : http://www.blocket.se/li?q=xenon&ca=2_s&th=1&c=5&w=3
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Aika karski on hintaero kieltämättä...valtteri kirjoitti:Itsekkin olen katellut xenoneita ja tuolla länsinaapurissa ovat hinnat paljon halvempia joten seuraavalla reisulla tartee katsella josko ostaisi sieltä.
Tuossa linkittämässäsi kun vielä ilmeisesti oli sekä pitkät, että lyhyet.
On se niin väärin!
http://www.mhturva.com / http://www.halytin.comsnuggles kirjoitti:Ok, kiitoksia vinkeistä.
Pikaisesti kattelin tuossa niin sattui silmään just semmoinen H4 -kantaan asennettava "sovite"satsi. Pitkät ja lyhyet samalla polttimolla.
Hinta vaan tuntu nii pirun suolaselta, että pitää kyllä vielä harkita, 700€:tä ois ollu xenonvalot.commissa niien hinta.
Näissä molemmissa myynnissä Bi-xenon muutossarja H4- umpioon ajoneuvoihin 359€.
9-5 XWD Aero -11, 96 V4 -72, 99 LEA -73, 96 2-t -65
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Miten kaasupurkausvalo voisi kunnolla toimia umpiossa, joka on suunniteltu H4 halogeenille? Juu, helvetisti saa valoa vastaantulevien silmiin, mutta mita muuta hyotya siita on, paitsi etta on laiton?nupa kirjoitti: Näissä molemmissa myynnissä Bi-xenon muutossarja H4- umpioon ajoneuvoihin 359€.
Polttimo- ja valotesteissa tulee suuria eroja valotehoon jo siita, etta halvoissa H4-polttimoissa lanka ei ole riittavan tarkasti siina mihin se on oikeasti speksattu...
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
Sattuneesta syystä kun alalla olen niin tulee kommentoitua tätä aihetta. H4 umpio ja lasi on suunniteltu vain H4 polttimolle. Toisin sanoen E hyväksynnän täyttämiseksi on heijastimen valokuvio suunnitelu tietyllä tavalla koska käytössä on H4 polttimolla vain 1650/1000 lumenia. D2S poltinta käytettäessä valotehoa on 3200 lumenia joten valoa on tavallaan liikaakin jotta valaisin täyttäisi E hyväksynnän. Tällöin osa valokuviosta suunnataan esimerkiksi leveämmälle alueelle mitä standardi määrittää. Toisin sanoen laittamalla H4 umpioon D2S polttimen saat kirkkaan valokuvion lahes vastaavalle alueelle kuin mitä H4 antaa mutta et niin laajaa aluetta kuin D2S:lle suunnitellulla valaisimella.
Huomatkaa myös että D2S:n valoteho ei ole kuin kaksinkertainen normaali H4 polttimeen verrattuna. Sinertävä aiheuttaa osittain luulon ylivoimaisesta kirkkaudesta. Huomattavaa on myös että D2S ottoteho on 35W kun taasen H4 ottaa 55W. Toisin sanoen jos johdoissa riittää paksuutta on köyhän miehen Xenon laittaa 100W H4:set
Huomatkaa myös että D2S:n valoteho ei ole kuin kaksinkertainen normaali H4 polttimeen verrattuna. Sinertävä aiheuttaa osittain luulon ylivoimaisesta kirkkaudesta. Huomattavaa on myös että D2S ottoteho on 35W kun taasen H4 ottaa 55W. Toisin sanoen jos johdoissa riittää paksuutta on köyhän miehen Xenon laittaa 100W H4:set
Jep. Noin kymmenkunta vuotta olen käyttänyt noita "köyhän miehen Xenoneita". Tasaisin väliajoin joku sanoo, että johdot palaa tms. sähkösysteemi pettää niiden takia. Kolmessa eri autossa ollut joko 100/55 tai yleisemmin 120/90.
Myös usein kuulee, että umpio menee pilalle, jos ei jopa sula noiden kanssa.
Väittäisin seuraavaa: valoumpio on kuumimmillaan, kun sitä lämmittää 55W polttimo ja kun seistään kesäkuumilla päivällä ruuhkassa. Pitkiä käytellään yleensä sitten, kun ajoviima/pakkanen jäähdyttää jo mukavasti...
Kyllä silmämääräisesti tarkasteltuna tuntuu melkoisen vähältä, jos 55W -> 100W antaa vain 10% lisää valotehoa. Voi toki olla totta ja ehdoton fakta mutta ei siltä tunnu.
Jotkut halpis 100Wattiset kyllä on niin keltaisia valoltaan, että ne varmaan häviää laadukkaille normipolttimoillekkin...
Halogeenilamput saa vaihtaa vähintään kerran, pari vuodessa.
Mielestäni MYÖS halogeenipolttimot menettävät iän myötä valotehoa.
Kommenttia kommenttia, laulakaa suohon perättömät väitteet
Myös usein kuulee, että umpio menee pilalle, jos ei jopa sula noiden kanssa.
Väittäisin seuraavaa: valoumpio on kuumimmillaan, kun sitä lämmittää 55W polttimo ja kun seistään kesäkuumilla päivällä ruuhkassa. Pitkiä käytellään yleensä sitten, kun ajoviima/pakkanen jäähdyttää jo mukavasti...
Kyllä silmämääräisesti tarkasteltuna tuntuu melkoisen vähältä, jos 55W -> 100W antaa vain 10% lisää valotehoa. Voi toki olla totta ja ehdoton fakta mutta ei siltä tunnu.
Jotkut halpis 100Wattiset kyllä on niin keltaisia valoltaan, että ne varmaan häviää laadukkaille normipolttimoillekkin...
No jos ajatellaan, että edes tuon aikaa kestää se polttimo, niin onhan se jo erittäin jees Tuohan tarkoittaa äkkiseltään noin 75tkm -> 90tkm ajomatkaa, joka meikäläisenkin ajoilla kestää melkein 2 vuotta saavuttaa.nerola kirjoitti:1500 tunnin jälkeen xenonin valoteho, aika huono verrattuna uuteen
Halogeenilamput saa vaihtaa vähintään kerran, pari vuodessa.
Mielestäni MYÖS halogeenipolttimot menettävät iän myötä valotehoa.
Kommenttia kommenttia, laulakaa suohon perättömät väitteet
Tuo 10% valotehon nousu ei pidä paikkaansa. Kävin vielä äsken valolaboratoriossa mittaamassa 55W ja 75W eron ja se oli aika tarkalleen 40%. Voi johtua polttimoiden yksilöeroista että tehoero oli noinkin suuri, mutta ei kyllä lähelläkään kymmentä prosenttia. Johtimien paksuudella on merkitystä jos aiotaan hyödyntää kaikki teho.
Yleisin autoihin myytävän xenon polttimen värilämpötila on 4250K ja jos katsot spektristä niin se on sinertävää valoa. Halogeenipolttimoiden värilämpötila on yleensä vähän päälle 3000K ja se on jo selkeästi kellertävää valoa. Tästä johtuu siis voimakas mieltymys siitä että Xenon valo on sinistä, vaikkakin sinertäväähän se on.
Yleisin autoihin myytävän xenon polttimen värilämpötila on 4250K ja jos katsot spektristä niin se on sinertävää valoa. Halogeenipolttimoiden värilämpötila on yleensä vähän päälle 3000K ja se on jo selkeästi kellertävää valoa. Tästä johtuu siis voimakas mieltymys siitä että Xenon valo on sinistä, vaikkakin sinertäväähän se on.
No sen verran oon tajunnu noista, että kun H4:sessa on 2 hehkulankaa, jotka ovat pitkittäissuunnassa polttimoonnähden eripaikoissa niin Xenon-polttimossa on vain yksi "valonlähde", jota siirretään eteen- ja taaksepäin.patse kirjoitti:Halytin.com tarjoaa kahta erityyppistä polttimoa. Puhuvat jotain liikkuvista osista polttimossa
Toinen polttimotyyppi siirtyy itsessään eteen ja taaksepäin, tuossa toisessa ilmeisesti sitte on jonkinsortin heijastin/varjostuslevy niitä lyhyitä varten, vähän niinkuin H4:sessakin on polttimon sisällä.
Mutta siitäpä sitte ei oo kyllä mitää hajua, että kumpi on huonompi taikka parempi. Saati sitten, että minkä valmistajan ja minkälaiset polttimot olisi hyvät
Tota halytin.comin satsia hieman katselin itekkin jo...
Kyllä! Olette aiiivan oikeassa!mimmi kirjoitti:snuggles kirjoitti:
Jep. Noin kymmenkunta vuotta olen käyttänyt noita "köyhän miehen Xenoneita". Tasaisin väliajoin joku sanoo, että johdot palaa tms. sähkösysteemi pettää niiden takia. Kolmessa eri autossa ollut joko 100/55 tai yleisemmin 120/90.
Myös usein kuulee, että umpio menee pilalle, jos ei jopa sula noiden kanssa.
Polttimon ENSIMMÄINEN luku on PITKIEN teho ja jälkimmäinen on LYHYIDEN teho. Eli olet käyttänyt 55 tai 90W lyhyitä ja 100 tai 120W pitkiä.
Semmosia oon käyttänyt.