Hylky tuli - vasemman tukivarren kiinnitys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ddeccard
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki

Hylky tuli - vasemman tukivarren kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Ddeccard »

Muuten on täysin ruosteeton auto. Mutta tosiaan tuo vasemman alatukivarren kiinnityskohta on päässyt ruostumaan. Motonetistä löytyy seuraavanlainen osa :

Etualatukivarren kiinnityksen kohta palkkia vasen. . . . . 65-20775

Joka on varmaankin oikea pala korvaamaan tuon kiinnityskohdan....?

Varmaan tullut eteen usealle OgSatkun omistajalle. Kokemuksia, lopputuloksia, ongelmia? Kertokaahan... :?:
--
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Vähä liianki yleinen hylsyn syy satkussa tuo vetoakselintunnelinpohja. :(
Korjausapujakin löytyy:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=28572
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

hewidero kirjoitti:Vähä liianki yleinen hylsyn syy satkussa tuo vetoakselintunnelinpohja. :(
Korjausapujakin löytyy:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=28572
Linkitetyn topicin kuvia kun katselee, niin oma ei tunnukkaan enää yhtään niin pahalta tapaukselta, vaikka pehmeää löytyy tuostakin. Nuo vetarin tunnelit on ainakin renkaanvaihdossa näyttäneet täysin ehjiltä, kerran olen jopa vaivautunut pesemään ne. Nyt iski kuitenkin omituinen halu pestä ne heti, kun käyn kotona ja pääsee lämpimään talliin..
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Hylky tuli - vasemman tukivarren kiinnitys

Viesti Kirjoittaja stara »

[quote=" Kokemuksia, lopputuloksia, ongelmia? Kertokaahan... :?:[/quote]

Homman suoritus riippuu niin monesta jutskasta:
- jos on laajemmin mätä kuin vain pohjaosa , niin korjauspala
- jos vaan pohja niin voi sen korjata itse leikatulla pellillä
- paljonko haluaa investoida / kauanko kärryä aikoo pitää, kevennetylläkin rempalla saattaa saada leimaa 2--3 vuodeksi
hitsaako itse harrastusmielessä vai ostaako palvelut
- yleinen mädännäisyysaste
- jne...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mulla oli nelisen vuotta sitten 88 vuoden satku joka oli myös varsin ruosteeton, mutta katsastuksessa hylättiin myöskin alatukivarren kiinnityksestä. korjautin alan liikkeessä ja lasku oli 50 euroa, eli ilmeisesti suuresta paikkauksesta ei ollut kyse.

mut olen sitten nähnyt lahompiakin yksilöitä tuon alueen suhteen, esim tuo mun 99 josta piti se koko tunnelin pohjalevy uusia ja vähän kylkeäkin. ja se teetti sitten useamman työtunnin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

lucaf kirjoitti: mut olen sitten nähnyt lahompiakin yksilöitä tuon alueen suhteen, esim tuo mun 99 josta piti se koko tunnelin pohjalevy uusia ja vähän kylkeäkin. ja se teetti sitten useamman työtunnin.
voi kans kysellä hitsarilta urakkahintaa ko. hommasta. silloin ainakin tietää mitä kustantaa. Mut ei ne yleensä siihen lähde, haluuvat tehdä rauhassa tuntipalkalla, kun on vaikea arvioida etukäteen.
joissakin hommissa voi itse valmistella duunia, purkaa joutilaita rakenteita, pesee ja putsailee massoja veks ja varmistelee että ruosteiset pultit aukee jne, mutta siinä tulee tehtyä kyllä jonkin verran turhaa duunia. Hitsauksen jälkeiset suojaukset voi kans ite duunailla, tosin riippuu vuodenajasta jne...
Pikkupajat on halvempii ku merkkiliikkeet, mut mä oon pitäny rajana sitä että pilarinosturi pajassa pitää olla, muuten on kovin köyhän tuntuista ja laatu siinä voi kärsiä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

re

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

tuo 50 euroa on kyllä niin halpa että on suoritettu tod. näk ns ratsu paikalla.
Kestää vuoden hyvällä tuurilla pari, ja rustuu sitten paikan vierestä uudestaan.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: re

Viesti Kirjoittaja lucaf »

korpijaakko kirjoitti:tuo 50 euroa on kyllä niin halpa että on suoritettu tod. näk ns ratsu paikalla.
Kestää vuoden hyvällä tuurilla pari, ja rustuu sitten paikan vierestä uudestaan.
luultavasti niin, aika pienestä reijästä silloin oli kuitenkin kyse. nyt en muista tehtiinkö tuo paikkaus 2001 vai 2002, mutta totta tosiaan, isompi vetoakselintunnelin remppa (pohja uusittiin) tuohon autoon tehtiin, olisko se ollut 2004 keväällä. nyt en vaan muista tehtiinkö samalle puolelle kun auto ei ollut enää omistuksessani.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

stara kirjoitti:Hitsauksen jälkeiset suojaukset voi kans ite duunailla, tosin riippuu vuodenajasta jne...
tuosta aiheesta on läksyjä opittu, auton hitsauttaminen ei suinkaan tarkoita sitä että se samaan hintaan suojattaisiin myös kunnolla. minun autooni uusittu vetoakselin tunnelin pohja piti olla sisäpuolelta vaseliinilla suojattu, luottavaisena tarkistin asian vasta muutaman viikon päästä ja eihän siellä mitään ollut, rutikuivaa ja vanhaa ruostetta vain.

en myöskään ymmärrä sitä miten alan ihmiset tarjoaa histattuihin kohtiin sitä alustamassaa (jopa suoraan pellin pääle) ja jaksavat kivenkovaa väittää että se suojaa kosteudelta ja ruosteelta. minä kun luulin että pintamaali on se joka suojaa kosteudelta, ja massa suojaa taas maalipintaa iskuilta, vai olenko täysin väärässä?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Mullakin tuli ruostehylky:

- Pohjalevy edessä oikealla alatukivarren kiinnityspisteiden välistä
- Pyörän kotelo vasemmalla takana takatukivarren kiinnityspisteen läheisyydestä

- Jarruletkujen kiinnikkeet ruostuneet taka-akselin läheltä


Noiden lisäksi pakoputken takapönttö vuotaa ja menee vaihtoon. Näkyi mm. O2-arvon nousussa.


CO oli pienempi kuin viime vuonna (2,40 -> 1,97) (ilmansuodatin vaihdettu)

Iskunvaimentimet parantuneet keskimäärin n. 50 tasosta yli 60 tasoon. (Pehmeämmät talvirenkaat :lol:)

vrt.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=95179


14.4.05 - 25.1.06 - 13500km
Viimeksi muokannut saab900c, Ke Helmi 01, 2006 12:00. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Vielä ei löytänyt inssi ysikympistä ruostetta mistään, mutta sen verran rapaa on kertynyt vetaritunneleihin ja "hyllylle" takaiskarin yläpäähän, että kunnon pesu on paikallaan.

Mitään muuta huomautettavaa ei katsastussetä löytänyt kuin kulahtaneet tuulilasinpyyhkijöiden sulat. 8)
NG 900S 3d 2.3i -98
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

pitää muistaa että keskimääräinen romutusikä suomessa henkiläautolle on 18 vuotta, eli 88 mallit alkaa oleen kysyttyjä ny.
jos tohon arvuuttaa saab- lisän, niin vois kuvitella, että n. 85 mallit alkais oleen samoilla kalkkiviivoilla.
Laajasti mätiä ei kandee liikaa hitsailla, mutta paikallisesti ruostuneita voi ihan hyvin tehdä, pitää vaan osata nähdä kumpaan kastiin oma kuuluu.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Jep.. eli kannattaa tarkistella nuo tyypilliset ruostekohdat ja sen jälkeen tehdä päätös hitsauksesta , kannattaako vai ei.
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Reetu kirjoitti:Jep.. eli kannattaa tarkistella nuo tyypilliset ruostekohdat ja sen jälkeen tehdä päätös hitsauksesta , kannattaako vai ei.
Mun autosta on aiemmin (ennen v. -04) hitsattu täysin kolme ovenpohjaa neljästä, mutta esim. takakontin pohjan ja takapenkin alustan näkymät on täysin ruosteettomat.

Tarkoitus olisi tämä vuosi ainakin mennä näillä eväillä, mutta tietysti puolueeton ruostearvio voisi olla tarpeen 2007 alussa.

Kertovatko katsastuksessa sitten kun "on niin mätä ettei kannata korjata enää" ?

Tuo ruostearvio on vähän hankala homma tehdä, kun on hallinnassa vain yksi parkkiruutu kerrostalon pihalla. Toisaalta jos vaihtaisin toiseen vastaavaan yksilöön, niin sama ongelma on ennen ostamista olevien ruosteiden kartoittamisessa.

Ilmeisesti juuri katsastuksen moitteetta läpäissyt autokin voi vuoden ja 20tkm jälkeen olla täysin eri ruostetilanteessa?

Uudemmissa autoissa pelottavat "ylimääräiset" katalysaattori-, turvatyyny-, ja elektroniikkaongelmat.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ilmeisesti juuri katsastuksen moitteetta läpäissyt autokin voi vuoden ja 20tkm jälkeen olla täysin eri ruostetilanteessa?
Appiporukoiden auto oli katsastettu marraskuussa 04, ei moitteitta.
Ostin tuon heille huhtikuussa 05 ja huomasin kyllä vetarin pohjassa reiän mutta sain hinnassa hyvitystä.

Syyskuussa otin tuon työn alle ja se näytti melko samalta mitä tuo metrmin tapaus.

Toinen puoli täytyy kyllä keväämmällä vielä rapsutella paremmin puhtaaksi ja tehä tarvittavat hoidot. Tämä on joskus hitsattu mutta suojaus ei ehkä ole ollu paras mahollinen.
Viimeksi muokannut tetammi, To Tammi 26, 2006 14:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin