Kysymyksiä 9000:n ostosta...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
pimputtaja
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Heinä 15, 2004 23:10
Paikkakunta: Tampere

Kysymyksiä 9000:n ostosta...

Viesti Kirjoittaja pimputtaja »

Terve!
Olen tässä mahdollisesti ostamassa Saab 9000 2.3T mallia vuodelta -94, ajettu 290 000km. Huollettu säännöllisesti.

- Mitä kannattaa ottaa huomioon?
- Kannattaako yleensä ostaa?
- Onko näin, että jakoketjua ei tarvitse vaihtaa tässä moottorissa koskaan?
- Tuleeko ihan pirun kalliiksi ylläpitää?

Muuten ei kyseistä autoa tarvitse kehua, sillä tiedän että se on toimivana HYVÄ.

Kiitos mahdollisista kannanotoista, terv. Petri Tuominen
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Kannattaa kysy myyjältä onko tasapainoakselin ketju vaihdettu/poistettu, se alkaa tuossa 2.3 moottorissa lopulta pitämään ääntä, ainakin vanhemmissa, en sitten tiedä onko se tuossa -94 mallissa jo vahvempaa tekoa se käyttöratas. Jakoketjun vaihtoon en ota kantaa muuten kun että ovathan nuo noita tällä Foorumilla vaihdelleet.

Ylläpidosta sen verran että kyllä varmaan halvemmaksi tulee pitää joku vastaavankokoinen japanilainen, varsinkin ilman turboa mutta onko se yhtä hauska menopeli, se onkin toinen juttu :)
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ylläpidon kustannuksiin voi vaikuttaa tekemällä itse. Jos teetät kaikin korjaamolla, voi tulla kalliiksikin, tosin riippuu tapauksesta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Stene
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 21:00

Re: Kysymyksiä 9000:n ostosta...

Viesti Kirjoittaja Stene »

pimputtaja kirjoitti:- Mitä kannattaa ottaa huomioon?
Yleensäkkin kunto. Onko ruostetta, käykö kone hyvin jne..
- Kannattaako yleensä ostaa?
Kannattaa :P
- Tuleeko ihan pirun kalliiksi ylläpitää?
Ei tule..

Ja tuota, haulla löydät vaikka kuinka monta topiccia joka käsittelee samasta aiheesta :D

Tässä parin viikon sisällä ollu muutama tälläinen topic :D (taitaa olla tonnarikuumetta liikkeellä)

(muokattu)
Viimeksi muokannut Stene, To Tammi 26, 2006 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
curry
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Stene, eikö sulla ole jakoketjua koneessa 8O :o ??
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

MP kirjoitti:Ylläpidosta sen verran että kyllä varmaan halvemmaksi tulee pitää joku vastaavankokoinen japanilainen
Aika vähän löytyy samankokoisia vaihtoehtoja, ehkä Nissan Laurel :wink:.
9-5 2,3t -03
#2514
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kysymyksiä 9000:n ostosta...

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

pimputtaja kirjoitti: - Mitä kannattaa ottaa huomioon?
Kannattaa tosiaan selvittää onko tasapainoakselien ketju jo poistettu/vaihdettu. Jos ei ole, saa varautua sen poistoon.
pimputtaja kirjoitti: - Kannattaako yleensä ostaa?
Tuo on makuasia, itse en enää ostaisiKuva
Ostaisin tollasen 3l V6:senKuva
pimputtaja kirjoitti:
- Onko näin, että jakoketjua ei tarvitse vaihtaa tässä moottorissa koskaan?
Jakoketjua ei taida käytännössä joutua vaihtamaan koskaan.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Stene
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 21:00

Viesti Kirjoittaja Stene »

MP kirjoitti:Stene, eikö sulla ole jakoketjua koneessa 8O :o ??
Hups :lol: :lol:

Nyt liikkuu päässä jotain muutaku pitäis..

En tiedä mitä tapahtu mutta sekotin tuon tasapainoakseliin :lol: :lol:
curry
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kysymyksiä 9000:n ostosta...

Viesti Kirjoittaja jpjk »

MacTurbo kirjoitti:Jakoketjua ei taida käytännössä joutua vaihtamaan koskaan.
Mut eikös siellä kiristin/laahain kulu kuiteskin? Itse meinasin kiristimen vaihtaa kesällä. 296tkm ajettu 2.3T ja rohisee =)
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kysymyksiä 9000:n ostosta...

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

jpjk kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:Jakoketjua ei taida käytännössä joutua vaihtamaan koskaan.
Mut eikös siellä kiristin/laahain kulu kuiteskin? Itse meinasin kiristimen vaihtaa kesällä. 296tkm ajettu 2.3T ja rohisee =)
No, kuten kaikki tiedämme, käytäntökin loppuu johonkin pisteeseen :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Itselläni on saman vuosimallin "isolohko", mutta vain pikku-t versiona ja mielestäni ihan kannattava ostos on ollut, vaikka mittarissa on jo 366 000. Ei mitään suurempia murheita vielä ole ollut ja katsastusmieskään ei löytänyt mitään moitittavaa vuoden lopulla. Tosin kyllä vaihdatin pakoputkeen ton joustopätkän ennen katsastusta, kun rupes oleen vähän liian miehekkäät saundit. Ja ei toi kuitenkaan automaatilla mikään tykki ole, joten oli aina kaikki teinirassit kisaamassa valoissa. ;)
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kysymyksiä 9000:n ostosta...

Viesti Kirjoittaja jpjk »

MacTurbo kirjoitti:No, kuten kaikki tiedämme, käytäntökin loppuu johonkin pisteeseen :lol:
No ei se vielä 300tkm lopu, se on vasta sisäänajettu =)
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kysymyksiä 9000:n ostosta...

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

jpjk kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:No, kuten kaikki tiedämme, käytäntökin loppuu johonkin pisteeseen :lol:
No ei se vielä 300tkm lopu, se on vasta sisäänajettu =)
Ei niin, eikä välttämättä vielä 500 tuhanteenkaan, on siitäkin kokemuksia.
Opetuksena tästä voisi todeta, että jakoketju ei ole merkitsevä seikka ostopäätöstä tehtäessä. :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9408
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jus kirjoitti:Ylläpidon kustannuksiin voi vaikuttaa tekemällä itse. Jos teetät kaikin korjaamolla, voi tulla kalliiksikin, tosin riippuu tapauksesta.
Ja vaikka tekee kaiken itse niin siltikin tulee aika pirun kalliiksi, sellaisen 3k euroa saa menemään vuoteen ilman ongelmia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

ng900aero kirjoitti:
jus kirjoitti:Ylläpidon kustannuksiin voi vaikuttaa tekemällä itse. Jos teetät kaikin korjaamolla, voi tulla kalliiksikin, tosin riippuu tapauksesta.
Ja vaikka tekee kaiken itse niin siltikin tulee aika pirun kalliiksi, sellaisen 3k euroa saa menemään vuoteen ilman ongelmia.
Oho, no siinä summassa on jo sit varmaan polttoaineet ja vakuutuksetkin. :lol:
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Vastaa Viestiin