9-5 t, ahdinvaihtoon 108 tkm

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

9-5 t, ahdinvaihtoon 108 tkm

Viesti Kirjoittaja jupu »

Eli kyseessä velipojan -01 9-5 t ajettu 108 tkm ja CE-valoa vilkutteli yllättäen, ei ole juurikaan syönyt öljyä ennen. Tulivat pakkasilla hesasta kotiin ja sen jälkeen oireet alkoivat. Huollon ilmoitus oli "Turbo rikki" eli ilmeisesti tiivisteet pettäneet. Ja nyt kysymys: Onko tuossa kyseessä öljyloukku vai vialliset turbot, antaako merkkihuolto vanhan turbon takaisin kun se vaihdetaan vai onko kysessä "vaihto" osa, hintaa kun kuitenkin tulee noin 1300 eukkoa.
Tiedän tästä aiheesta olevan paljon viestejä, mutta minä en _viitsi_ niitä kaikkia alkaa lukemaan joten jos juku ystävällinen niitä lukenut voisi antaa yhteenvedon asiasta :) olen asiasta erittäin kiitollinen !
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 9-5 t, ahdinvaihtoon 108 tkm

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jupu kirjoitti:Eli kyseessä velipojan -01 9-5 t ajettu 108 tkm ja CE-valoa vilkutteli yllättäen, ei ole juurikaan syönyt öljyä ennen. Tulivat pakkasilla hesasta kotiin ja sen jälkeen oireet alkoivat. Huollon ilmoitus oli "Turbo rikki" eli ilmeisesti tiivisteet pettäneet. Ja nyt kysymys: Onko tuossa kyseessä öljyloukku vai vialliset turbot, antaako merkkihuolto vanhan turbon takaisin kun se vaihdetaan vai onko kysessä "vaihto" osa, hintaa kun kuitenkin tulee noin 1300 eukkoa.
Tiedän tästä aiheesta olevan paljon viestejä, mutta minä en _viitsi_ niitä kaikkia alkaa lukemaan joten jos juku ystävällinen niitä lukenut voisi antaa yhteenvedon asiasta :) olen asiasta erittäin kiitollinen !
Tuotanoin, homma on vähän "Herran hallussa" eli siis ensin pitäisi todeta huohotuksen toimivuus nappaamalla öljyloukko irti ja sen kumiputket myös ja tulisi todeta ovatko auki ja puhtaat, eli pelaako huohotus, ja että myös venakopan hörhotinkanava on auki.

turboahan varmastikin ekana epäilevät koska niissä on ollut ongelmia aika paljonkin, mutta eipä diagnoosi ole niin yksinkertainen, ehjä ja tiiviskin ahdin päästää läpi öljyä mikäli huohotus on tukkeutunut, ja uudella ahtimella homma saattaa uusiutua hyvinkin pian.

Tärkeintä olisi asian selvittäminen mahdollisimman hyvin, helpoimmassa tapauksessa ei ole kuin yksi huohotinputki tukossa/jäässä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Jos siellä on turbon jälkeen paineputket/kaasuläppäkotelo aivan täynnä öljyä niin sitten epäilisin vahvasti tuota turboa. Ja tuo 1300 kuullostaa ryöstöltä,
http://www.procarservice.com jkl:ssä myy tota n.600-700,- hintaan antamalla vanha vaihdossa.

Porissa myös http://www.proturbo.fi mikä luultavammin myy samaa turboa halvemmalla kuin 1300,-
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:Jos siellä on turbon jälkeen paineputket/kaasuläppäkotelo aivan täynnä öljyä niin sitten epäilisin vahvasti tuota turboa. Ja tuo 1300 kuullostaa ryöstöltä,
http://www.procarservice.com jkl:ssä myy tota n.600-700,- hintaan antamalla vanha vaihdossa.

Porissa myös http://www.proturbo.fi mikä luultavammin myy samaa turboa halvemmalla kuin 1300,-
Siis turbo voi sylkeä läpi mikäli koneen huohotus on tukossa, turbo on ensimmäinen paikka josta rupeaa puskemaan läpi öljyä em. syyn vuoksi, ja aivan ehjällä turbollakin.

1300e on tosiaan luokiteltavissa jo törkeäksi talousrikokseksi :wink:

Edit: kokeile napata venakopalta lähtevä letku irti ja laittaa siihen jokin puutarhaletkun pätkä tms, ja johtaa se rintapellin alle, ja kokeilla savuttaako vieläkin esim. 100km:n ajon jälkeen.
Viimeksi muokannut ng900aero, La Tammi 28, 2006 13:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Juurikin vuosimallin 2001 Saabeissa oli erä viallisia Garretin GT17-ahtimia, mutta takuuhan tuosta on loppunut jo ajat sitten...

Olikohan tuo 1300 euroa hinta asennettuna? Sittenkin kyllä aivan tolkuton hinta.

Öljyloukko ja huohotinputket kannattaa kyllä ehdottomasti tarkistaa ja tehdä öljyloukkopäivitys, jos ei ole jo tehty.

Eski
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ne huohotin letkut saattaa jo noilla kilometeillä olla aivan lakritsia, eivät kestä sitä öljy/käry sumua ja saattavat "sulaa" umpeen. Sen pienen takaiskun kunto kannattaa myös tarkastaa :wink:

Tietääksen noita turboja(garret gt17) on paukkunut ihan 98- lähtien. Omasta vm-2000 meni n185tkm kohdalla. Tiedä sitten onko se oikein turbon vika vai juuri sen että kone huohottaa rajusti = tukkiintuva huohotus 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

moi,

minä maksoin edelliseen 9-5:een uudesta GT 17 ahtimesta Tammerdieselistä 600 euroa ja työ ei merkkikorjaamolla 200 euroa. 1.300 on ´siis todellakin sikahinta. Ahtimella on kahden vuoden takuu vaikka ei merkkiliikkeestä olisikaan ostettu.

9-5 Nordic
MB 220 cdi A vm 2013
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja jupu »

Hinta oli asennettuna..näin selvennyksenä.
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Omasta hajos 338tkm kohalla ja Turbo huolto Riikoselta uusi 680€.
Ja se on niin helppo vaihtaa etten lähtis siitä mitään maksamaan jos vaan on paikka missä vaihtaa..

1300€ kauheeta ryöstämistä. :evil:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja jupu »

Niin no se on SAAB merkkihuollon hinta, ja jos siellä haluaa vaihdattaa minkäs teet. Itse ahdin maksaa tosiaan noin 700 e ja vaihto sujuu "kotikonstein" noin neljässä tunnissa (sisältää pakolliset kahvi yms. tauot, tarvittaessa myös pullon pilsua tai kaksi) bilteman kiinto- ja räikkäsarjalla :D
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Ahdin maksoi saabilla viime viikolla 800€!vaihto+110tkm huolto ylivieskan merkkihuolossa tarvikkeineen -- yhteensä 1511€
ja auto oli 9-5 2,0t nordig steg2 -02 ajettu 112tkm.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

ecopower kirjoitti: yhteensä 1511€
= noin 9066 mummoa.No huh huh.!!!!!!!! 8O
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

8O wau... Saahan sitä maksaa mitä vaan - Mullekkin voi laittaa tulemaan, jos tuntuu että pussin pohjaa pakottaa... :lol: :lol:
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5 t, ahdinvaihtoon 108 tkm

Viesti Kirjoittaja valtteri »

jupu kirjoitti:Eli kyseessä velipojan -01 9-5 t ajettu 108 tkm ja CE-valoa vilkutteli yllättäen, ei ole juurikaan syönyt öljyä ennen. Tulivat pakkasilla hesasta kotiin ja sen jälkeen oireet alkoivat. Huollon ilmoitus oli "Turbo rikki" eli ilmeisesti tiivisteet pettäneet. Ja nyt kysymys: Onko tuossa kyseessä öljyloukku vai vialliset turbot, antaako merkkihuolto vanhan turbon takaisin kun se vaihdetaan vai onko kysessä "vaihto" osa, hintaa kun kuitenkin tulee noin 1300 eukkoa.
Tiedän tästä aiheesta olevan paljon viestejä, mutta minä en _viitsi_ niitä kaikkia alkaa lukemaan joten jos juku ystävällinen niitä lukenut voisi antaa yhteenvedon asiasta :) olen asiasta erittäin kiitollinen !
Onko huoltokirja "aukoton" ; siis huollot tehty 10 ,30 ,50 ,70 ,90 tkm kohdalla +- 2500 km //max. vuosi huoltojen välillä ??? jos on niin ei muuta kuin takuuseen koko homma, sillä vaikuttaa joko huohottimen tukkeutumiselta tai tehdas vialliselta turbolta.
Kannattaa pysyä kovana sillä naapurissa nuo korvataan aina jos takuuehdot täyttyvät.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kun nyt alettiin huohotusletkuista puhumaan niin mainittakoon että itse pyysin erikseen 90tkm huollon yhteydessä "huohotusjärjestelmän tarkastuksen". Mitä lienevät tehneet sitten mutta nuo 4 letkua ja hela, se venttiilikopassa oleva oli vaihdettu, osien hinta n.70 euroa. Letkut kuulemma tosiaan menevät haperoiksi muutamassa vuodessa ja huonoja ne olivat tässäkin vaikkakaan eivät kuulemma tukossa kun asiaa tivasin.
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin