Heureka! ongelma ratkes

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

pallo hallusa

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Hmm, joo - auto oottaa tossa ulkona erästä toista osaa joka on hieman modattavana :roll: ja sillä välin olen mm. lukenu tätä + hypoidi öljykeskustelua...

Käytännön ongelmaksi tuli että en saanut sen pallon ruuveja auki ilman että olis lähteneet ruuvinpäät pyöristelemään. Pehmeitä ruuveja!
Se voi se "jousi" olla siel pallon sisällä sit esim. poikki. Täytyykin mennä vierestä kattomaan etteivät vaikka turhan päiten tilauta uutta palloa ruotsista. Vaikka onhan tuolla lootalla ajettu jo 360tkm.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olisko joku laittanut lukitetta ruuveihin? Miun 900i:ssä ainaskin ne tuppaa löystymään itekseen, jos niitä ei ole kiristänyt kunnolla. Yhdestä reiästä korkkasi kierrekin viimekerralla :(

Tuurna+vasara voisi olla yksi apu niiden herkistelemiseen. Usein vasara auttaa noihin jumittuneisiin ruuveihin uskomattoman hyvin. Aina ei tarvitse edes lyödä ruuvia tai mutteria, kunhan lyö johonkin lähistölle, josta isku heijastuu kierteisiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

seuraus korjattu - joku vika jäljellä

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Joo, tämmöstä on selvinnyt:

Vaihteensiirto systeemin setup ei ollutkaan ihan vakio... oli modattu siihen malliin, että vaihdekepin kiinnityskohtaa oli nostettu, jolloin vaihteensiirron välimatka lyhenee (vaihteensiirtomokkula ja pallon alaosa erotettu toisistaan, ja niillä erilliset kiinnitykset). Pallon alaosan kiinnityssokka oli poikki, siitä aiheutui vaihdekepin ylimääräinen liikehdintä.

MUTTA, nyt jatkuu se ONGELMA että vaihteet ei mene kunnolla päälle. Varsinkin ykkönen ei mene kunnolla päälle, pomppaa vieläpä pois kun lähtee liikkeelle.

Olisiko onkelma siis tosiaan se vaihteensiirtäjän nivel "limppu"...? En ole päässy auton alle, joten ei oo päässy kunnolla näkemään mimmonen se on.

Oisko jollain vaikka kuvia heittää :?:
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Tuolla taitas olla alempana:
http://thesaabsite.com/900old/C900manualtrans.htm

(Shift coupler)

Nivelen näkee konetilasta tulipellin läheltä lampulla tuikkimalla.

Edit: Tuossa kuvanmukaisessa nivelessä ei kumilimppua taida ollakaan, rakenne on hieman erilainen 99 vs.900, mutta kannattaa tuo vilkaista, että onko löysyyttä yms. Kuvat puuttuu näköjään muista versioista.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Heureka!

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Heureka!

Kiitos kaikille tietäjille avusta, vaihteiden siirto saatiin kuntoon!

Pisteet meitsin faijalle - vakiosokka on kepin kohottamisesta johtuen liian pitkä - osuu valussa olevan messinkirenkaan sisäreunaan, 1-2 vaihdossa. Tämä tuli ilmi kun laitettiin vakiosokan tilalle vahvennettu "sokka" (pultti, 3 mutteria ja locktitea) jolloin 1. vaihde ei mennyt kunnolla päälle ja pomppas poiskin. Tämä johtui siitä että mutterit otti kiinni pyöreään messinkirenkaaseen, jolloin liikerata eteenpäin ei ollut riittävän pitkä (alkoi kaartaa oikealle messinkirenkaan reunaa pitkin). Kun poistettiin ylimääräiset "varmanpäälle vahvistus" mutterit ja lyhennettiin pulttia, vaihteet menee päälle hienosti!

PS. Kävin tänään hakemassa Saabilta alipaineletkua, ja siellä oli seinällä mainosjuliste, jossa luki: "Saabin huoltaminen ei vaadi ydinfyysikon tutkintoa, vaikka läheltä liippaakin" :)

No, tässä hommassa ainakin vaadittiin geometristä hahmottamiskykyä, kellosepän sorminäppäryyttä, ja luovuutta sekä saabistiverkoston tietämystä! :)

t.Koo
Viimeksi muokannut a9000, Ma Tammi 30, 2006 14:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

pakko vielä kommentoida tänne sitä pallon vaihtamista uuteen...

niin no se pallo kyllä kestää miljoona kilometriä, jos vaan on rasvaa välissä, ja uudenkin saa rikki 10 sekunnissa jos sitä murjoo...

tämmösissä osissa ei mielestäni ole mitään merkitystä osan iällä. kulutusosat on eriasia..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Se pallo (-n puolisko) piti vaihtaa uuteen, koska (liian pitkä) sokka oli syönyt pallonpuoliskon kiinnitysreiän, joloin sitä ei enää saanut kiinni. Ei ollut vaihtoehtoja.
turkkaki kirjoitti:pakko vielä kommentoida tänne sitä pallon vaihtamista uuteen...

niin no se pallo kyllä kestää miljoona kilometriä, jos vaan on rasvaa välissä, ja uudenkin saa rikki 10 sekunnissa jos sitä murjoo...

tämmösissä osissa ei mielestäni ole mitään merkitystä osan iällä. kulutusosat on eriasia..
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Edelliselle omistajalle soittaessa selvisi, että oli käytetty ruuvilukitetta :)
Mertmi kirjoitti:Olisko joku laittanut lukitetta ruuveihin? Miun 900i:ssä ainaskin ne tuppaa löystymään itekseen, jos niitä ei ole kiristänyt kunnolla. Yhdestä reiästä korkkasi kierrekin viimekerralla :(

Tuurna+vasara voisi olla yksi apu niiden herkistelemiseen. Usein vasara auttaa noihin jumittuneisiin ruuveihin uskomattoman hyvin. Aina ei tarvitse edes lyödä ruuvia tai mutteria, kunhan lyö johonkin lähistölle, josta isku heijastuu kierteisiin.
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Sitä ruuvilukitetta on ihan hyvä laittaa niihin kepin pultteihin, ei tahdo muuten oikeen pysyä kiinni. Ite vaihdoin pultit kokonaan sellaisiksi, et saa lenkkiavaimella väännellä kun tein vaihdevälinlyhentimen ja pistin lukitetta sen jälkeen kun mamma soitteli keskustasta, et ei mene enää kun 3- ja 4-vaihde päälle. Keppihän siellä oli melkeen irti kun menin kattelemaan..
9-3SC 2.0t Aut. -08
Vastaa Viestiin