900(i) ensimmäisenä kunnon autona

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
maakuth
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2006 15:24
Paikkakunta: Viitasaari

900(i) ensimmäisenä kunnon autona

Viesti Kirjoittaja maakuth »

Olen tässä suunnitellut ~1000€ hintaluokassa liikkuvan Saab 900:n (mahdollisesti ruiskulla) hankkimista. Saab-historiaa on sen verran, että 90:llä olen pyöritellyt pitkin jäitä ja peltoja, ja nyttemmin kiinnostaisi hankkia ihan tieliikennekelpoinen peli. 90:en tekniikkakin olisi vielä aika terävä, mutta kori on niin laho, että halvemmalla pääsee kun hommaa kerralla ehjemmän auton.

Tuolla budjetilla yltäisi jonnekin 80-90-luvun taitteen kulkupeliin. Kysyisinkin vanhemmilta Saabisteilta, mahtaako tämänkaltaisessa hankkeessa olla joitakin sudenkuoppia tms, jotka saattavat aloittelijalta jäädä huomaamatta? Löytyykö näistä autoista joitakin tyyppivikoja tai tyypillisiä ruostepesiä, jotka kannattaisi ennen ostoa tarkastaa? Olisikohan muuta huomionarvoista, jota kannattaisi muistaa?

edit: kappaleenvaihto kuntoon ettei ole yhtä pötköä.
Viimeksi muokannut maakuth, Ma Tammi 30, 2006 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Haku-toimintoa peliin vaan. Juttua on paljonkin.
9-3SC 2.0t Aut. -08
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

ruosteesta sen verran, että...

haku on hyvä, ja selviää nopeasti, mutta...

vetoakselien tunnelit, ovet, takaripustukset, ovet, konepellin takalaita, ovet.... koneviat on aina korjattavissa... ruoste näitä tappaa.. ei muu...

ja kyllä tuolla 1000 eskolla pitää jo saada hyvä... foorumia selaamalla löytyy varmasti oikea vehje...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Vaihdelaatikkoviat eli lähinnä ulina vitosvaihteella lienee melko yleinen tyyppivika. Haulla löytynee lisätietoja.
9-5 2,3t -03
#2514
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Ja tärkeä pointti on myös 9Satkua hommatessa, että KUNTO ratkaisee, eikä mittarilukema. Itsellä ollut paljon hyviä kokemuksia 400-500tkm ajetuista Satkuista. Hyvä myös ostohetkellä tai aiemmilta omistajilta tiedustelta, minkälaista ajoa autolla ajettu. Tahtoo tuo kaupunki-ajot pitemmän päälle syödä noita vaihteistoja.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
maakuth
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2006 15:24
Paikkakunta: Viitasaari

Viesti Kirjoittaja maakuth »

No olisko se sitten mieluummin ruiskulla vai kaasarilla?
petteri
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 18:06
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja petteri »

Turbo mieluiten :lol:
#2502
9000cs 2.0t -97
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... teita.html Tuolta löytyy tarkastuskohtia, joita kannattaa syynätä. Tosin sellaista satkua, jossa ei joitakin listassa mainittuja vikoja olisi, on varmaan mahdotonta löytää. :roll: :D
#2277
Vanja-eno
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: To Syys 02, 2004 18:50
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Suosittelisin itse viistokeula ruiskua, jossa käsijarru ottaa takapyöriin. Tonnilla löyyy vuosimalleissa 88-90 jo ihan saletisti helmi, jollei hosu ja osta ekaa joka vastaan tulee.
#5328 - 900 - 96 - 900 - 900 - 99 - ???
"The Jorma" - Skoda Octavia '60
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Johnny V4 kirjoitti:http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... teita.html Tuolta löytyy tarkastuskohtia, joita kannattaa syynätä. Tosin sellaista satkua, jossa ei joitakin listassa mainittuja vikoja olisi, on varmaan mahdotonta löytää. :roll: :D
Varmaan niitäkin löytyy ;)
Muttei tuollaisiiin helmi-hinnoilla(=<1k€), jotka ei kelpaa kuin pellolle tai jää-ajoon. :(

Ainakaan en luopisi mistään mistään loistokunnossa (lue ruosteettomasta) olevasta satkusta kovin halvalla. 8)

Ajamisen ilon (tai leikkimisen) kannalta, suosittelisin kyllä takana olevaa käsijarrua ja ohjaustehostinta ellei ole kovin harteikas. ;)
Kaasari tai ruisku, ovat vaihtoehdot tuossa ikä/hintaluokassa. Kyllä niissä on riittävästi potkua, autoilua aloittavalle ja normaaliin liikenteeseen. :)
T16-tekniikka verottaa vähän liikaa kuntoa, suhteessa hintaan. :(
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Meillä vaimo tykkää ruiskusta ja minä kaasarista, lapset (6v ja 9v) haluais turbon. Kummallakaan ei ole tehostinta, emmekä sellaista osaa kaivata. Olen pitänyt nyrkkisääntönä, että tonni on hyvä budjetti hankkia viidensadan euron Saab. Siinä voi varautua jo vähän vikoihinkin, mutta ennen kaikkea voi "varustella" autonsa halutuksi. Edellä jo mainitut ruostekohdat kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa, sillä niiden korjaaminen maksaa hunajaa, jos ei niitä itse tee.

Renkaat kannattaa huomioida, sillä uusi sarja maksaa helposti 200 euroa. Vanteilla tekee helposti paljon ulkonäölle, mutta ne maksaa. Öljynvaihto ja sytkäosat menee kans ekaks vaihtoon. Soitinkin tulee helposti uusittua heti auton oston jälkeen. Ja kyllähän katsastus aina pelottaa, eli tuoreella leimalla mielellään.

Eli yhteenvetona: mieluummin hyvä kaasari, kuin huono ruisku tai loppuunajettu turbo. Riippuu tietenkin mitä halajaa, mutta jos perus käyttöautoa etsii.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Ilman muuta turbo, mitä vanhempi sitä vähemmän sähköheebeleitä ja vikamahdollisuuksia. Saman ikäiset kuluttaa sen kympin sadalle, systeemeistä riippumatta. Tehoa ei koskaan ole tarpeeksi.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Ilman muuta turbo, mitä vanhempi sitä vähemmän sähköheebeleitä ja vikamahdollisuuksia. Saman ikäiset kuluttaa sen kympin sadalle, systeemeistä riippumatta. Tehoa ei koskaan ole tarpeeksi.

Noita vanhoja turbojahan kasvaa joka oksalla ja 1000€ budjetilla saa jopa luotettavan pelin :roll: ja ei, niissä ei ole sähkövarusteita...my ass

Ruiskua kannattaa pälyillä ja jos ei niin kiirus ole, kyllä kaasarillakin ajelee kummasti. Hintahaitari on laaja, mutta maalaisjärkeä ja autoja (miel. Saabeja) tunteva kaveri mukaan, niin tuskin isompaan läjään kättänsä iskee.
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

No ompas elektroniikkaa?. Sytkä ja apc poksi.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Haulla ei oikein löytynyt ja satku kiinnostaisi itseänikin:

- Mitä eroa 2.0 ja 2.1?
- Mitä eroa kustannuspuolella (osat)?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vastaa Viestiin