900(i) ensimmäisenä kunnon autona
900(i) ensimmäisenä kunnon autona
Olen tässä suunnitellut ~1000€ hintaluokassa liikkuvan Saab 900:n (mahdollisesti ruiskulla) hankkimista. Saab-historiaa on sen verran, että 90:llä olen pyöritellyt pitkin jäitä ja peltoja, ja nyttemmin kiinnostaisi hankkia ihan tieliikennekelpoinen peli. 90:en tekniikkakin olisi vielä aika terävä, mutta kori on niin laho, että halvemmalla pääsee kun hommaa kerralla ehjemmän auton.
Tuolla budjetilla yltäisi jonnekin 80-90-luvun taitteen kulkupeliin. Kysyisinkin vanhemmilta Saabisteilta, mahtaako tämänkaltaisessa hankkeessa olla joitakin sudenkuoppia tms, jotka saattavat aloittelijalta jäädä huomaamatta? Löytyykö näistä autoista joitakin tyyppivikoja tai tyypillisiä ruostepesiä, jotka kannattaisi ennen ostoa tarkastaa? Olisikohan muuta huomionarvoista, jota kannattaisi muistaa?
edit: kappaleenvaihto kuntoon ettei ole yhtä pötköä.
Tuolla budjetilla yltäisi jonnekin 80-90-luvun taitteen kulkupeliin. Kysyisinkin vanhemmilta Saabisteilta, mahtaako tämänkaltaisessa hankkeessa olla joitakin sudenkuoppia tms, jotka saattavat aloittelijalta jäädä huomaamatta? Löytyykö näistä autoista joitakin tyyppivikoja tai tyypillisiä ruostepesiä, jotka kannattaisi ennen ostoa tarkastaa? Olisikohan muuta huomionarvoista, jota kannattaisi muistaa?
edit: kappaleenvaihto kuntoon ettei ole yhtä pötköä.
Viimeksi muokannut maakuth, Ma Tammi 30, 2006 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ruosteesta sen verran, että...
haku on hyvä, ja selviää nopeasti, mutta...
vetoakselien tunnelit, ovet, takaripustukset, ovet, konepellin takalaita, ovet.... koneviat on aina korjattavissa... ruoste näitä tappaa.. ei muu...
ja kyllä tuolla 1000 eskolla pitää jo saada hyvä... foorumia selaamalla löytyy varmasti oikea vehje...
haku on hyvä, ja selviää nopeasti, mutta...
vetoakselien tunnelit, ovet, takaripustukset, ovet, konepellin takalaita, ovet.... koneviat on aina korjattavissa... ruoste näitä tappaa.. ei muu...
ja kyllä tuolla 1000 eskolla pitää jo saada hyvä... foorumia selaamalla löytyy varmasti oikea vehje...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Ja tärkeä pointti on myös 9Satkua hommatessa, että KUNTO ratkaisee, eikä mittarilukema. Itsellä ollut paljon hyviä kokemuksia 400-500tkm ajetuista Satkuista. Hyvä myös ostohetkellä tai aiemmilta omistajilta tiedustelta, minkälaista ajoa autolla ajettu. Tahtoo tuo kaupunki-ajot pitemmän päälle syödä noita vaihteistoja.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... teita.html Tuolta löytyy tarkastuskohtia, joita kannattaa syynätä. Tosin sellaista satkua, jossa ei joitakin listassa mainittuja vikoja olisi, on varmaan mahdotonta löytää.



#2277
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 183
- Liittynyt: To Syys 02, 2004 18:50
- Paikkakunta: Bönde
- Viesti:
Suosittelisin itse viistokeula ruiskua, jossa käsijarru ottaa takapyöriin. Tonnilla löyyy vuosimalleissa 88-90 jo ihan saletisti helmi, jollei hosu ja osta ekaa joka vastaan tulee.
#5328 - 900 - 96 - 900 - 900 - 99 - ???
"The Jorma" - Skoda Octavia '60
"The Jorma" - Skoda Octavia '60
Varmaan niitäkin löytyyJohnny V4 kirjoitti:http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... teita.html Tuolta löytyy tarkastuskohtia, joita kannattaa syynätä. Tosin sellaista satkua, jossa ei joitakin listassa mainittuja vikoja olisi, on varmaan mahdotonta löytää.![]()

Muttei tuollaisiiin helmi-hinnoilla(=<1k€), jotka ei kelpaa kuin pellolle tai jää-ajoon.

Ainakaan en luopisi mistään mistään loistokunnossa (lue ruosteettomasta) olevasta satkusta kovin halvalla.

Ajamisen ilon (tai leikkimisen) kannalta, suosittelisin kyllä takana olevaa käsijarrua ja ohjaustehostinta ellei ole kovin harteikas.

Kaasari tai ruisku, ovat vaihtoehdot tuossa ikä/hintaluokassa. Kyllä niissä on riittävästi potkua, autoilua aloittavalle ja normaaliin liikenteeseen.

T16-tekniikka verottaa vähän liikaa kuntoa, suhteessa hintaan.

Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? 
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear

It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Meillä vaimo tykkää ruiskusta ja minä kaasarista, lapset (6v ja 9v) haluais turbon. Kummallakaan ei ole tehostinta, emmekä sellaista osaa kaivata. Olen pitänyt nyrkkisääntönä, että tonni on hyvä budjetti hankkia viidensadan euron Saab. Siinä voi varautua jo vähän vikoihinkin, mutta ennen kaikkea voi "varustella" autonsa halutuksi. Edellä jo mainitut ruostekohdat kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa, sillä niiden korjaaminen maksaa hunajaa, jos ei niitä itse tee.
Renkaat kannattaa huomioida, sillä uusi sarja maksaa helposti 200 euroa. Vanteilla tekee helposti paljon ulkonäölle, mutta ne maksaa. Öljynvaihto ja sytkäosat menee kans ekaks vaihtoon. Soitinkin tulee helposti uusittua heti auton oston jälkeen. Ja kyllähän katsastus aina pelottaa, eli tuoreella leimalla mielellään.
Eli yhteenvetona: mieluummin hyvä kaasari, kuin huono ruisku tai loppuunajettu turbo. Riippuu tietenkin mitä halajaa, mutta jos perus käyttöautoa etsii.
Renkaat kannattaa huomioida, sillä uusi sarja maksaa helposti 200 euroa. Vanteilla tekee helposti paljon ulkonäölle, mutta ne maksaa. Öljynvaihto ja sytkäosat menee kans ekaks vaihtoon. Soitinkin tulee helposti uusittua heti auton oston jälkeen. Ja kyllähän katsastus aina pelottaa, eli tuoreella leimalla mielellään.
Eli yhteenvetona: mieluummin hyvä kaasari, kuin huono ruisku tai loppuunajettu turbo. Riippuu tietenkin mitä halajaa, mutta jos perus käyttöautoa etsii.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Ilman muuta turbo, mitä vanhempi sitä vähemmän sähköheebeleitä ja vikamahdollisuuksia. Saman ikäiset kuluttaa sen kympin sadalle, systeemeistä riippumatta. Tehoa ei koskaan ole tarpeeksi.
Noita vanhoja turbojahan kasvaa joka oksalla ja 1000€ budjetilla saa jopa luotettavan pelin

Ruiskua kannattaa pälyillä ja jos ei niin kiirus ole, kyllä kaasarillakin ajelee kummasti. Hintahaitari on laaja, mutta maalaisjärkeä ja autoja (miel. Saabeja) tunteva kaveri mukaan, niin tuskin isompaan läjään kättänsä iskee.
Haulla ei oikein löytynyt ja satku kiinnostaisi itseänikin:
- Mitä eroa 2.0 ja 2.1?
- Mitä eroa kustannuspuolella (osat)?
- Mitä eroa 2.0 ja 2.1?
- Mitä eroa kustannuspuolella (osat)?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi