9-3 ei pysy tiellä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
nerola
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 22:45
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja nerola »

Psychocowboy kirjoitti:Kerrottakoon että (jos jotakuta kiinnostaa) kyllä ne kulmat näköjään pitää säätää alustasarjan asennuksen jälkeen. Eriäviä mielipiteitähän on esitetty. Kyllä ainakin omani oli vahvasti ketuillaan :? . No nyt sen pitäisi mennä sinne minne kuski ohjaa.
Ja kun jouset painuvat , niin säädetään lisää :wink:
eki saabi 9-3s -00 2.0t
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

nerola kirjoitti:
Psychocowboy kirjoitti:Kerrottakoon että (jos jotakuta kiinnostaa) kyllä ne kulmat näköjään pitää säätää alustasarjan asennuksen jälkeen. Eriäviä mielipiteitähän on esitetty. Kyllä ainakin omani oli vahvasti ketuillaan :? . No nyt sen pitäisi mennä sinne minne kuski ohjaa.
Ja kun jouset painuvat , niin säädetään lisää :wink:
No niin tietysti. Eihän tän helppoa pitänytkään olla :? . Ja kuinka usein moinen olisi tarpeen kun sinulla todennäköisesti on kokemusta?
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
nerola
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 22:45
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja nerola »

Älä ota vakavasti. Kulma, kun voi muuttua rajussa ajossakin ...

Ja jos renkaat kuluu epätasaisesti , niin mitä sitten, jostakin ne kuluu kuitenkin :?
eki saabi 9-3s -00 2.0t
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

nerola kirjoitti: Kulma, kun voi muuttua rajussa ajossakin ...
Pitää ajella sitten rakkaudella ja hellyydellä 8O 8O Ja p****t! Jos ei kestä niin korjataan....taas :D
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Tuossa aiemmin oli puhetta tuosta muutoskatsastuksen hinnasta. No nyt selvisi sekin: Hakuninmaan A-katsastuksessa 68€ 8O . Koko katsastus (vuosikatsastus, pakokaasumittaus, obd-mittaus) siis 130€ 8O :evil: . Arghh!
Ei ole halpaa lystiä.
Positiivisena seikkana todettakoon oikein mukava katsastus heppu joka oli muuten saabisti :D . Tulipan rupateltua mukavia ja samalla sain tietoa muistakin katastusta koskevista asioista. Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin :D
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
nerola
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 22:45
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja nerola »

Oliko katsastus 62€ , mikkelissä 53€ sisälti myös obd:n
eki saabi 9-3s -00 2.0t
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

nerola kirjoitti:Oliko katsastus 62€ , mikkelissä 53€ sisälti myös obd:n
Pakokaasumittaus 13€
OBD-mittaus 7€
Määräaikaiskatsatus 42€
Muutoskatsastus 68€
Että silleen 8O
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Sammy 9-3
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 17:46
Paikkakunta: ItäHellsinki

Viesti Kirjoittaja Sammy 9-3 »

Tämähän ei hirveästi tähän ehkä kuulu, mutta asentelin eilen uuden vakaajan taakse.

http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/1751

Tuntuu auttavan oikeasti aika paljon takapään tukemisessa. Alkuperäinen vakaaja oli tähän verrattuna kamalan letku. Tämän jäykkyys on luokkaa rautakanki :twisted: Motarilla ainakin paljon tukevamman oloinen ajaa. Mutka-ajo vielä kysymysmerkki kun on liukasta..
Saab 9-3 2.0t sport business -00
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Sammy 9-3 kirjoitti:Tämähän ei hirveästi tähän ehkä kuulu, mutta asentelin eilen uuden vakaajan taakse.

http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/1751

Tuntuu auttavan oikeasti aika paljon takapään tukemisessa. Alkuperäinen vakaaja oli tähän verrattuna kamalan letku. Tämän jäykkyys on luokkaa rautakanki :twisted: Motarilla ainakin paljon tukevamman oloinen ajaa. Mutka-ajo vielä kysymysmerkki kun on liukasta..
No samaa aihettahan tuo on :D . Mitäs moinen kustansi? Vaikea asentaa? En ole aiemmin lukenut että porukat tukisi hirveästi takapäätä. Tossa ei olisi edes liikkuvia osia liikaa asennettavaksi meikäläiselle :wink: . Voi olla että ensin kokeillaan tuota Teemun clamppia. kerro ihmeessä miten vaikutti kun pääset kokeilemaan kunnolla. Onko alusta muuten vakio?
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Sammy 9-3
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 17:46
Paikkakunta: ItäHellsinki

Viesti Kirjoittaja Sammy 9-3 »

Alustassa tällä hetkellä H&R 35mm jouset ja Bilstein Sprintit takana (etummaiset sprintit vielä kontissa odottamassa palkkapäivää ja asennusta...) Clampin meinaan hommata myös.

Maksoi n. 150€ ja tuli samalla kun tilasin muutakin sälää. Noi Bilsteinit oli briteissä niin halvat että käytännössä vakaaja tuli melkein ilmaiseksi. Kulut Suomeen koko kasalle n.50€.

Asennus ihan simppeli. Takapää kakkosnelosten päälle peruuttaen ja tunkilla hieman taka-akselia ylöspäin (tää on siis madallettu auto, vakiokorkuisen laittaa melkein jopa ilman nostamista jos jaksaa vähän ryömiä). Tarttee kaveria mielellään avuksi kun aika painava tämä vakaaja ja pulttien + muttereiden laittaminen kohdalleen on melko vaikeaa. Kiristäessä on huomioitava että ei riko jarruputkia kun on vähän ahdasta.

Olis menny maks 20min mutta kun auto jäässä ja suolassa niin vähän kesti :D
Saab 9-3 2.0t sport business -00
Tunex
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 09:04
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tunex »

Kävi tällainen vanha viesti silmään, ja on ihan pakko ottaa kantaa...
Useimmissa (etenkin erillisjousitetuissa) autoissa pyöränkulmat muuttuvat alustaa madallettaessa.
4-pyörä suuntaus on ihan välttämätön toimenpide. On aika uskomatonta, että merkkihuolto ei ota tehdäkseen. Toisaalta voivat tietää sen tosiseikan, että kaikilla (lue: paljon madaltavilla) alustasarjoilla auton omat säätövarat eivät riitä.
9-3 ss :n alusta on kotoisin Vectra-C:stä ja 9-5:n, Vectra B:stä. Kummankaan taka-akselistossa ei ole alkujaan camber-säätöä, ainoastaan auraus. Etuakselistossa on auraus-säädön lisäksi pieni camberin säätövara.

Camber-kulma on ehkäpä tärkein kaikista ajettavuuteen vaikuttavista kulmista. Nykyautoissa camber on aina n.0 astetta tai sen alle. (eli pyörän yläosa on sisäänpäin kallistunut).
Karkeasti ottaen edessä 0-camber tekee autosta vakaan suoraan ajettaessa, mutta aliohjaavan kaarteissa (tämä kulma on tietenkin suhteessa casteriin, mutta siihen ei nyt puututa, koska casteria EI voi näissä autoissa säätää). Camberia kääntämällä negatiivisemmaksi, autosta tulee nopeampi kaarteissa, mutta samalla epävakaampi suorilla.
HUOM! Jos auton eri puolilla on erisuuruinen camber, auto pyrkii kääntymään pystymmän (eli positiivisemman ) camberin suuntaan. Eli auto "vetää" suorilla.
Taka-akseliston liian suuri negatiivinen camber aiheuttaa auton epävakaan käyttäytymisen, ja etenkin liukkaalla auto kulkee kuin käärme. Lisäksi renkaat kuluvat sisäreunaltaan n.10mm leveydelta varsin nopeasti.
Em. seikoista johtuen suosittelisin madallettuihin autoihin AINA säätöpuslien asennusta taka-akselille, ja miksei myös eteen. 9-5:n sarja maksaa 121€, ja mukana seuraa purku / asennustyökalu. 9-3ss:n sarja on tekeillä mutta ei siis vielä myynnissä. Aiheeseen voi tutustua sivuillamme.
Pääkaupunkiseudulla erittäin hyvää säätötyötä tekee ainakin Espoonlahden Autohuolto.

T: Kari Heikkilä / Tunex
http://www.tunex.fi
tunex@tunex.fi
0400 558924



Psychocowboy kirjoitti:Jatketaanpa nyt tässä topicissa. Kyselin noita renkaan kulmien säätöjä uudesta saab huollosta Metro-Autosta ja vastaus oli kohtelias:
Hei!
Emme suorita pyörän kulmien säätöjä/tarkastuksia, jos alustasarja ei ole huoltomme asentama.
Ystävällisin terveisin

xx
Huoltoneuvoja

Onko vinkkejä hyvästä paikasta mihin voisi viedä, jossa suostutaan säätämään kulmat vaikka sen on asentanut joku muu. Vinkin mukaan jotku rengasliikkeet?
V6Saab
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Marras 06, 2006 19:01
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja V6Saab »

Paljonko pitäs varata rahaa mukaan kun tulee tarkistuttamaan/säätämään pyöränkulmat?Pitäs sellanen tässä tehdä..
Pugman
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 12:02
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Pugman »

Ite asennutin tänään nuo H&R:n jouset (iskareina tidin vihreet vakiopumput) ja voin sanoa että auton ajettavuus parani todella paljon, eikä harmita tippaakaan noihin upotettu rahamäärä. Eli siis suosittelen lämpimästi.
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Pugman kirjoitti:Ite asennutin tänään nuo H&R:n jouset (iskareina tidin vihreet vakiopumput) ja voin sanoa että auton ajettavuus parani todella paljon, eikä harmita tippaakaan noihin upotettu rahamäärä. Eli siis suosittelen lämpimästi.
Alustaan liittyen suosittelen takavakaajan päivitystä paksumpaan, kyllä menee mutkat mukavasti ja vähentää huomattavasti aliohjautuvuutta. Ratamestareille suorastaan pakollinen päivitys. Tosin paksumman vakaajan lisäksi autossa on ns klämppi ja vasta vähän ajettu koni sportkitti. On kyllä mainio ajettava tällä paketilla jos vaan jämäkästä ajotuntumasta tykkää.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Sammy 9-3
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 17:46
Paikkakunta: ItäHellsinki

Viesti Kirjoittaja Sammy 9-3 »

Samoin. Toi paksu takavakaaja toimii. Itellä nyt käytännössä kaikki hilppeet puslia lukuunottamatta mitä alustaan saa ostaa. Taittuu pelottavan kovaa mutkaan :twisted:

Kesäkumeilla arkiajossa kyllä aika kauhea :wink:
Saab 9-3 2.0t sport business -00
Vastaa Viestiin