Kävi tällainen vanha viesti silmään, ja on ihan pakko ottaa kantaa...
Useimmissa (etenkin erillisjousitetuissa) autoissa pyöränkulmat muuttuvat alustaa madallettaessa.
4-pyörä suuntaus on ihan välttämätön toimenpide. On aika uskomatonta, että merkkihuolto ei ota tehdäkseen. Toisaalta voivat tietää sen tosiseikan, että kaikilla (lue: paljon madaltavilla) alustasarjoilla auton omat säätövarat eivät riitä.
9-3 ss :n alusta on kotoisin Vectra-C:stä ja 9-5:n, Vectra B:stä. Kummankaan taka-akselistossa ei ole alkujaan camber-säätöä, ainoastaan auraus. Etuakselistossa on auraus-säädön lisäksi pieni camberin säätövara.
Camber-kulma on ehkäpä tärkein kaikista ajettavuuteen vaikuttavista kulmista. Nykyautoissa camber on aina n.0 astetta tai sen alle. (eli pyörän yläosa on sisäänpäin kallistunut).
Karkeasti ottaen edessä 0-camber tekee autosta vakaan suoraan ajettaessa, mutta aliohjaavan kaarteissa (tämä kulma on tietenkin suhteessa casteriin, mutta siihen ei nyt puututa, koska casteria EI voi näissä autoissa säätää). Camberia kääntämällä negatiivisemmaksi, autosta tulee nopeampi kaarteissa, mutta samalla epävakaampi suorilla.
HUOM! Jos auton eri puolilla on erisuuruinen camber, auto pyrkii kääntymään pystymmän (eli positiivisemman ) camberin suuntaan. Eli auto "vetää" suorilla.
Taka-akseliston liian suuri negatiivinen camber aiheuttaa auton epävakaan käyttäytymisen, ja etenkin liukkaalla auto kulkee kuin käärme. Lisäksi renkaat kuluvat sisäreunaltaan n.10mm leveydelta varsin nopeasti.
Em. seikoista johtuen suosittelisin madallettuihin autoihin AINA säätöpuslien asennusta taka-akselille, ja miksei myös eteen. 9-5:n sarja maksaa 121€, ja mukana seuraa purku / asennustyökalu. 9-3ss:n sarja on tekeillä mutta ei siis vielä myynnissä. Aiheeseen voi tutustua sivuillamme.
Pääkaupunkiseudulla erittäin hyvää säätötyötä tekee ainakin Espoonlahden Autohuolto.
T: Kari Heikkilä / Tunex
http://www.tunex.fi
tunex@tunex.fi
0400 558924
Psychocowboy kirjoitti:Jatketaanpa nyt tässä topicissa. Kyselin noita renkaan kulmien säätöjä uudesta saab huollosta Metro-Autosta ja vastaus oli kohtelias:
Hei!
Emme suorita pyörän kulmien säätöjä/tarkastuksia, jos alustasarja ei ole huoltomme asentama.
Ystävällisin terveisin
xx
Huoltoneuvoja
Onko vinkkejä hyvästä paikasta mihin voisi viedä, jossa suostutaan säätämään kulmat vaikka sen on asentanut joku muu. Vinkin mukaan jotku rengasliikkeet?