Vielä bensapumpusta..
Vielä bensapumpusta..
Auto on -91 cc. Bensapumpusta koneelle lähtevä takaiskuventtiili jumii tai oikeestaan luulen että pumppu ei tee tarpeeks painetta jotta venttiilin kuula irtoaisi. Venttiili on vaihdettu vähän aikaa sitten joten vika siis tuskin siinä. Pumppu sen sijaan pitää ininää auton käydessä. Tuota ääntä ei kuulunut ennenkuin nyt vian myötä.. Katoin tuon pumpun ja on vain yksi pumppu, eli ei siis erikseen siirtopumppua. Pumppu on valkoinen ja ainoat merkinnät siinä on "SAAB 4023867". Esim. motonetillä myydään yksipumppusiin Walbroa, joka ilmeisesti on siis se mikä tuohon käy, vai onko?? Ja jos niin kumpi malli, 6mm vai 8mm letkulla? Mulla pumpulta lähtevän letkun sisähalk. on 6mm ja ulkohalk. n. 8mm. Kumpaa haetaan?
Yritin etsiä vanhoista jutuista vastauksia mutta en saanut varmuutta varsinkaan tuohon halkaisija hommaan.. Auttakee miestä mäessä!!
Yritin etsiä vanhoista jutuista vastauksia mutta en saanut varmuutta varsinkaan tuohon halkaisija hommaan.. Auttakee miestä mäessä!!
Tonnaria, mielellään öljyssä.
Nyt on tilanne se, että uusi pumppu on vaihdettu mutta ongelma on edelleen se, että kun autoo seisoo esim yön yli, ni ei lähe käyntiin. Eli jostain syystä tuo takaiskuventtiili jää jumiin vieläkin. Nyt pitäs kyllä pumpun lyödä painetta ja venttiilin olla kunnossa kun molemmat on uusittu. Bensansuodatin vaihdettu myös, vaikka sillä tuskin mitään merkitystä onkaan. Nyt olis hyvät neuvot kalliit. Tuohon paineen säätimeen ei oo vielä koskettu, se lienee seuraava tarkastelun kohde. Pitäskö tuolla bensansyöttöjärjestelmässä pysyä paine vaikka auto ei olisikaan käynnissä? Nimittäin paineet häviää kun auto seisoo. Eli onko tuo ihan normaalia?? Kiitän ja kumarran kaikesta avusta.
Tonnaria, mielellään öljyssä.
No sitä on startattu aika pitkään, sanosinko n. 15 sek eikä sano yhtään mitään. Ei edes lupaile mitään. Sitten kun sen takaiskuventtiilin kuulan irrottaa ni hörähtää heti. En tiiä vuotaako se mistään kun en päivittäin oo tekemisissä auton kanssa kun tuo on isän auto ja oon tässä vähän niinku välikätenä kun se ei tätä nettiä hallitse..
mutta ei ainakaan siellä pumpun päällä näy niistä liittimistä vuotoa kun sen kuulan irrottaa..

Tonnaria, mielellään öljyssä.
Jos noin on, ni voikos sen paineensäätimen jotenkin puhdistaa, vai onko uuden hankkiminen sitten edessä? Ja minkähän hintaisia nuo säätimet ovat? Katselin jo tuossa joku aika sitten motonetiltä eikä sieltä sattunut ainakaan minun silmään koko paineensäätäjää..
Mistähän sitä sitten kannattaisi kysellä? Kiitoksia taas.

Tonnaria, mielellään öljyssä.
9-5T kirjoitti:Paineensäädin kerää putkistosta roskia sisäänsä eikä sulkeudu kunnolla eli paineet vuotaa paluuputkea pitkin tankkiin, kohtalaisen yleinen ongelma. Helppo tarkistaa painemittarilla ja pihdeillä.
Paineensäädin on hieno suodattimen jälkeen ja roskien aiheuttamat vuodot ei liene ongelma mutta lähinnä sen säätimen sisäisen rakenteen kuluminen (eli sen metalli lätkän tiiveys siihen vastin pintaan) aiheuttaa tuon paineen vuotamisen säätimeltä mutta varsinaisesti sen paineen pito kuuluu sille takaisku venalle joka on pumppu tyypistä riippuen joko ulkoinen tai pumpun sisäinen.
Paineen säädin on kunnossa jos paineet on tasaiset (edellyttäen että pumppu on kunnossa) ja tottelee ali/ylipaine letkun irroitusta mittauksen aikana.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Eikös paineensäätimen vuotavuuden saa testattua irrottamalla paluuletkun kun pumppu on pysähtyneenä. Tällöin ei ehjän säätimen perästä pitäisi ainetta vuotaa?
Korjaamokäsikirja mainitsee myös säätimen puhdistamisesta seuraavaa:
Korjaamokäsikirja mainitsee myös säätimen puhdistamisesta seuraavaa:
Onkohan tällainen menettely järkevää, hyödyllistä tai haitallista?Vihje
Pitkällä kumisella paluuletkulla varustetuissa autoissa, joissa letku voidaan puristaa kokoon ilman seurausvaurioita, voidaan mahdolliset epäpuhtaudet polttoaineen paineensäätimen takaiskuventtiilissä huuhdella pois.
- käynnistä pumppu
- purista leetku umpeen hetkeksi, enintään 1 sekunniksi
- toista menettely muutamia kertoja
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
taas kerran pitää sekaantua, vaikka tonnarista mitään tiiäkään 
jos siis on noin pitkälle selvitetty, jotta bensan tulosta homma kii, niin voiskos avata liitoksen sen säätimen jälkeen ja katsoa tuleeko ( alipaine irti ja kiinni) ja sit avata ennen säädintä ja tuleeko kamaa.
onko siinä säätimessä itsessään siis takaisku ?
pumpun lähdössähän on takaisku, sen jos onnistuu panemaan paluukanavaan niin kuis käy, ainakaan kama ei kierrä takaisin ?

jos siis on noin pitkälle selvitetty, jotta bensan tulosta homma kii, niin voiskos avata liitoksen sen säätimen jälkeen ja katsoa tuleeko ( alipaine irti ja kiinni) ja sit avata ennen säädintä ja tuleeko kamaa.
onko siinä säätimessä itsessään siis takaisku ?
pumpun lähdössähän on takaisku, sen jos onnistuu panemaan paluukanavaan niin kuis käy, ainakaan kama ei kierrä takaisin ?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Pohdiskelin minäkin tuossa mahdollisuutta, että takaisku olisi väärässä letkussa, eli olisi paluuletkun liittimeksi asennettu menoletkun takaiskullinen liitin? Silloinhan bensanpaine kasvaisi pumpun umpivastetta olevaan maksimiin, eikä paineensäätimellä olisi mitään mahdollisuuksia rajoittaa painetta.
Jätin kuitenkin kirjoittamatta, eikös tuossa mainittu, että jossain olosuhteissa auto on saatu käyntiinkin?
Vai mitä tarkoitti, että kuulan irrottamalla hörähtää? Mikä liitin mistä irrotettiin tälllöin? Eikö käy yhtään jos mitään liitoksia ei irroteta mistään?
Takaisku on pumpulta lähtevässä letkussa, estää aineen virtaamisen takaisin tankkiin. Paluuletku on vain paluuletku, pitäisi virrata vapaasti tankkiinpäin.
Paluuletkuun ei saa laittaa lähtevän letkun liitintä ilman että siitä poistetaan se yksisuuntaventtiiliosuus.
Jätin kuitenkin kirjoittamatta, eikös tuossa mainittu, että jossain olosuhteissa auto on saatu käyntiinkin?
Vai mitä tarkoitti, että kuulan irrottamalla hörähtää? Mikä liitin mistä irrotettiin tälllöin? Eikö käy yhtään jos mitään liitoksia ei irroteta mistään?
Takaisku on pumpulta lähtevässä letkussa, estää aineen virtaamisen takaisin tankkiin. Paluuletku on vain paluuletku, pitäisi virrata vapaasti tankkiinpäin.
Paluuletkuun ei saa laittaa lähtevän letkun liitintä ilman että siitä poistetaan se yksisuuntaventtiiliosuus.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuleepahan testattua järjestelmä pumpun max paineella jos ei muuta. Ajatushan tuossa on että "kovalla" paineella koitetaan saada "epäpuhtauksia" pois järjestelmästä. Koska painehan tuossa testissä kohdistuu koko järjestelmään pumpun ja tuon "tukoksen" välillä.jus kirjoitti:Eikös paineensäätimen vuotavuuden saa testattua irrottamalla paluuletkun kun pumppu on pysähtyneenä. Tällöin ei ehjän säätimen perästä pitäisi ainetta vuotaa?
Korjaamokäsikirja mainitsee myös säätimen puhdistamisesta seuraavaa:
Onkohan tällainen menettely järkevää, hyödyllistä tai haitallista?Vihje
Pitkällä kumisella paluuletkulla varustetuissa autoissa, joissa letku voidaan puristaa kokoon ilman seurausvaurioita, voidaan mahdolliset epäpuhtaudet polttoaineen paineensäätimen takaiskuventtiilissä huuhdella pois.
- käynnistä pumppu
- purista leetku umpeen hetkeksi, enintään 1 sekunniksi
- toista menettely muutamia kertoja
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Se kumi/muovi puru on peräisin suodatimen vaihdoista (letku malli) tai noista kumiletkuista joista irtoaa ikääntyessä jonkin verran pieniä paloja.9-5T kirjoitti:Paineet voi olla myös normaalit mutta koneen sammuttamisen jälkeen tippuvat hiljakseen. Säätimistä löytyy usein muovin/kumin purua joka on jostain peräisin mutta tällä ei liene suurempaa väliä vain sillä onko tiivis tai ei.
Mutta en kyllä muista montaa tapusta joista olis noita joutunut puhdistelemaan/vaihtamaan...
Mutta alkuperäiseen vikaan ehdottasin että poistaa kokeilun ajaksi tuon takaiskuvenan ja mittaa pensan paineen sen jälkeen.
Haiskahtaa kyllä hieman väärältä asennukselta tuollainen vika?
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135