Kannenpultit !

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11630
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

900i kirjoitti:Kuka todellisuudessa tietää montako kertaa on pata aukastu 15-20vuotta vanhassa autos?
Minä tiedän omasta 24-vuotiaasta autostani, että kerran on avattu, itse avasin ja kiristin muutama vuosi sitten. Iän vaikutuksista en sitten tiedäkään. Luulisi että enemmän vaikutusta on uudelleenkiristyksillä kuin vuosilla.

Tämä selostus oli tuolla toisessa keskustelussa linkitetty, päivitin ehjän linkin sinnekin.
http://www.townsendimports.com/Web/engi ... 6bolts.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

No kyllä sen tiesin kirjoittaessani että jokutietää että kun ostin sellaisen uutena..
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

xjford kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:
jep,itse mittautin kanssa kannenpulttini kun moottori tuosta S:tä hajosi.Venyneet olivat.Oli muuten alkuperäiset pulttit,ja entinen omistaja täälläkin foorumilla kertoi että jälkikiristystä ei tarvita..Ja vielä tällä hymiöllä: :twisted:
Sama jätkä muuten hitsailee täällä tonnarin peltisatseja... :D :D :D
ilmeisesti osaat lukea koska täällä foorumillakin kirjoitat niin voit katsoa korjausoppaasta ohjeet kannen kiristykseen.

jännä nähdä joo miten peltisarja toimii. sääli että sulla on satku. olisit varmaan ollut heti tilaamassa.
mites se bensapaineensäädin on toiminut? mä tein "huollon" siihen ennenkuin se sulle lähetettiin :P
Hyvinhän tuo on toiminut.Tosin en usko että sulla oli siihen osaa eikä arpaa..
Sähän itse laitoit "koneremontin" jälkeen sen bensanpaineensäätimen mikä käteen sattui!Niinhän sä itse soitit mulle:että siittä lähde etsimään vikaa..
Tän jätkän "koneremontin" jälkeen kone kesti kasassa noin 2000 km kunnes laukes..Persaukinen kun ei voinut tehdä jakopääremppaa..
Toivotan sulle pitkää ikää sen "autosi kanssa".Onko se taas sillen että mulla olis punto mutta kun kolarissa menetin :lol:
Viimeksi muokannut tomaatti, Ma Helmi 06, 2006 21:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Summarum, jup jup.
Miten se nyt on uusien pulttien kans. Liike mistä pultit tuli ei tuntenut enään kuin 81-9..vm. ja kaikkiin samat.. 8v. h- kone... E16 kannalla.

Ite oon kyllä aina kiristänyt eka 60 nm sitte 90 nm ja heti kohta 90° ja pelittänyt on ,ja ei oo palanut tiivisteitä. Nyt oli kaksi pulttia antanut periksi eli mennyt myötörajan yli ja vuoti ulospäin nestettä niistä kohti , ei sisäistä vuotoa.

Kyl varmaan pultit antaa periksi iän myötäki , saahan se sellasia lämpösokkeja ajan mittaan , välillä pakkasta -40°C ja kone lämpiää siitä +92°C.

Kun laskee että lämpötilaeroa on n. 100° ja kansi ja lohko on noin 0,5metriä pitkät niin valuteräksen ja alumiinin lämpölaajenemisero on muistaakseni 0,4 mm ! että melkoista líukumaa saa kannentiiviste välissä suorittaa ja senhän näkee kyllä kannentiivisteistä 1 ja 4 pytyn liekkirenkaista että liikettä on ollut ja samaten hankaa venttiilinkoppa kantta vasten koska venakoppa ei lämpene yhtä paljon kuin kansi.

Niin, miten se on ? Lämmitys ja 90° vai suoraan kylmänä momentin vedon jälkeen 90°...??? 8O
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

tomaatti kirjoitti: Tän jätkän "koneremontin" jälkeen kone kesti kasassa noin 2000 km kunnes laukes..Persaukinen kun ei voinut tehdä jakopääremppaa..
¨

onneks pääsin eroon ennenkuin laukes :lol:
ja tomssille tiedoksi että venyneet kannenpultit eivät aiheuttaneet jakopään rikkoutumista toisin kuin tomaatti epäilee :lol:
itse ainakin vetäisin suoraan kylmänä
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

En kai mä sitä epäile..Sun persaukisuuden takia se kone laukes.Ja ehkä tyhmyydes..
No nyt on kone hyvä joten ei tartte sitä miettiä.
Pistetäänkö vanha topic esille sun koneremontista?
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Kannatetaan! Esille vaan, tai edes linkki... *UTELIAS* :lol: :lol:
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

Ciswami kirjoitti:Kannatetaan! Esille vaan, tai edes linkki... *UTELIAS* :lol: :lol:
tässähän nämä :D

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 099#121099

eiköhän nyt sitten lopeteta tomssin aiheen terrorisointi :roll:
me voidaan tomaatin kanssa jatkaa yv:llä kiistelyä siitä kumpi on tyhmempi :D
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Voi veljet teidän kanssa... Mukava seurailla välillä kuinka "eräät nimimerkit" suorastaan heittävät vettä kiukaalle ja huudattavat hölmöjä... :lol: :lol:
Kyllä sai taas hyvät naurut :D :D :lol: :lol:
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Noihin edellisiinpä ei kehtaa muuta kommentoida,kuin lapsellista keskenkasvuisten kinastelua 8O :wink: !
Viimeksi muokannut ecopower, Ma Helmi 06, 2006 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Kattelin eilen kansipahvipakettia ( orggis) ja siellä lymyili elringin ohjeet ongelmaan: 60 nm, 80 nm, 90° ja kovaa ajoa. Ei lämmityksiä ym.

Teen kuten ennenkin. Nam.

Ja pojat pojat, eipäs tapella. Oli mielenkiintoista kattella noita aikaisempai linkkejä ko. hommasta. Pikku lisäyksiä niihin:

Hoonaus ei pilaa konetta vaan on pakollista jos uusii männänrenkaat. kiillottunut ja lasittunut sylinteri ei voitele uusia renkaita ja loput on arvattivissa eli pilaa männänrengasurat männistä jne. Mutta hoonaus pitää tehdä oikein ja oikeilla vehkeillä ja kivi karkeudella.

Kofapin renkaat on valmistettu Brasiliassa ja niin on muuten saabin orgiksetkin. Kaikissa orgis paketeissa on lukenut Made in Brasilia ja niin oli muuten mahlen mäntäpaketin renkaissakin.. 8O
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin