900i kirjoitti:Kuka todellisuudessa tietää montako kertaa on pata aukastu 15-20vuotta vanhassa autos?
Minä tiedän omasta 24-vuotiaasta autostani, että kerran on avattu, itse avasin ja kiristin muutama vuosi sitten. Iän vaikutuksista en sitten tiedäkään. Luulisi että enemmän vaikutusta on uudelleenkiristyksillä kuin vuosilla.
tomaatti kirjoitti:
jep,itse mittautin kanssa kannenpulttini kun moottori tuosta S:tä hajosi.Venyneet olivat.Oli muuten alkuperäiset pulttit,ja entinen omistaja täälläkin foorumilla kertoi että jälkikiristystä ei tarvita..Ja vielä tällä hymiöllä:
Sama jätkä muuten hitsailee täällä tonnarin peltisatseja...
ilmeisesti osaat lukea koska täällä foorumillakin kirjoitat niin voit katsoa korjausoppaasta ohjeet kannen kiristykseen.
jännä nähdä joo miten peltisarja toimii. sääli että sulla on satku. olisit varmaan ollut heti tilaamassa.
mites se bensapaineensäädin on toiminut? mä tein "huollon" siihen ennenkuin se sulle lähetettiin
Hyvinhän tuo on toiminut.Tosin en usko että sulla oli siihen osaa eikä arpaa..
Sähän itse laitoit "koneremontin" jälkeen sen bensanpaineensäätimen mikä käteen sattui!Niinhän sä itse soitit mulle:että siittä lähde etsimään vikaa..
Tän jätkän "koneremontin" jälkeen kone kesti kasassa noin 2000 km kunnes laukes..Persaukinen kun ei voinut tehdä jakopääremppaa..
Toivotan sulle pitkää ikää sen "autosi kanssa".Onko se taas sillen että mulla olis punto mutta kun kolarissa menetin
Viimeksi muokannut tomaatti, Ma Helmi 06, 2006 21:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Summarum, jup jup.
Miten se nyt on uusien pulttien kans. Liike mistä pultit tuli ei tuntenut enään kuin 81-9..vm. ja kaikkiin samat.. 8v. h- kone... E16 kannalla.
Ite oon kyllä aina kiristänyt eka 60 nm sitte 90 nm ja heti kohta 90° ja pelittänyt on ,ja ei oo palanut tiivisteitä. Nyt oli kaksi pulttia antanut periksi eli mennyt myötörajan yli ja vuoti ulospäin nestettä niistä kohti , ei sisäistä vuotoa.
Kyl varmaan pultit antaa periksi iän myötäki , saahan se sellasia lämpösokkeja ajan mittaan , välillä pakkasta -40°C ja kone lämpiää siitä +92°C.
Kun laskee että lämpötilaeroa on n. 100° ja kansi ja lohko on noin 0,5metriä pitkät niin valuteräksen ja alumiinin lämpölaajenemisero on muistaakseni 0,4 mm ! että melkoista líukumaa saa kannentiiviste välissä suorittaa ja senhän näkee kyllä kannentiivisteistä 1 ja 4 pytyn liekkirenkaista että liikettä on ollut ja samaten hankaa venttiilinkoppa kantta vasten koska venakoppa ei lämpene yhtä paljon kuin kansi.
Niin, miten se on ? Lämmitys ja 90° vai suoraan kylmänä momentin vedon jälkeen 90°...???
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
tomaatti kirjoitti:
Tän jätkän "koneremontin" jälkeen kone kesti kasassa noin 2000 km kunnes laukes..Persaukinen kun ei voinut tehdä jakopääremppaa..
¨
onneks pääsin eroon ennenkuin laukes
ja tomssille tiedoksi että venyneet kannenpultit eivät aiheuttaneet jakopään rikkoutumista toisin kuin tomaatti epäilee
itse ainakin vetäisin suoraan kylmänä
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
En kai mä sitä epäile..Sun persaukisuuden takia se kone laukes.Ja ehkä tyhmyydes..
No nyt on kone hyvä joten ei tartte sitä miettiä.
Pistetäänkö vanha topic esille sun koneremontista?
Voi veljet teidän kanssa... Mukava seurailla välillä kuinka "eräät nimimerkit" suorastaan heittävät vettä kiukaalle ja huudattavat hölmöjä...
Kyllä sai taas hyvät naurut
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Kattelin eilen kansipahvipakettia ( orggis) ja siellä lymyili elringin ohjeet ongelmaan: 60 nm, 80 nm, 90° ja kovaa ajoa. Ei lämmityksiä ym.
Teen kuten ennenkin. Nam.
Ja pojat pojat, eipäs tapella. Oli mielenkiintoista kattella noita aikaisempai linkkejä ko. hommasta. Pikku lisäyksiä niihin:
Hoonaus ei pilaa konetta vaan on pakollista jos uusii männänrenkaat. kiillottunut ja lasittunut sylinteri ei voitele uusia renkaita ja loput on arvattivissa eli pilaa männänrengasurat männistä jne. Mutta hoonaus pitää tehdä oikein ja oikeilla vehkeillä ja kivi karkeudella.
Kofapin renkaat on valmistettu Brasiliassa ja niin on muuten saabin orgiksetkin. Kaikissa orgis paketeissa on lukenut Made in Brasilia ja niin oli muuten mahlen mäntäpaketin renkaissakin..
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147