OG900 Turbo, tiedot hukassa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Hulttio
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2006 15:58
Paikkakunta: Kempele

OG900 Turbo, tiedot hukassa

Viesti Kirjoittaja Hulttio »

Heippatirallaa.

Viikon olen ollut Saabin omistaja (lue: uusi tällä foorumilla).

Pystyykö asiantuntijaraati kertomaan mikä mun Saabin moottori on moottoreitaan. Kyseinen auto on tälläkin foorumilla + nettiautossa myynnissä ollut tekniikanvaihto turbo vm-85.

Eli moottori on vaihdettu tyyppiin: B2012S12M (rekisteriote)
Lohkon numerosarjassa on pari pistettä enemmän eli B201.2.S12M

Rekisteriotteessa teho on 136kW (joka on muuten sattumoisin 114kW+20%).
Startti on pakosarjan puolella, ei intercooleria, APC on (ainakin venttiili, mistäkähän ohjainboksia kannattais etsiä? Ei ole takapenkin alla).

Eli jos tuosta moottorista jollakin olisi lisätietoa niin olisin tyytyväinen jos minäkin saisin tietoon :)
Itte tein, mistä arvasit?
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Hmm...saatko kuvaa koneesta? Onko se vanha 8v turbo ilman cooleria vai S?
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Nettiauton kuvien perusteella oli 8v turbo ilman cooleria. Hyvä, että ostit pois, aloin jo itsekin kiinnostumaan siitä. Tämähän oli juuri se muutoskatsastamaton?
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Hulttio
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2006 15:58
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Hulttio »

Joo 8 venttiilinen turbo ilman cooleria (kuuluisiko olla?), mekaanisella ruiskulla.
Ja tosiaan se APC venttiili on (kuuluisiko olla?).

Puhe on tästä Saabista
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ight=turbo

Kyllä tää pirssi on muutoskatsastettu. Tosin ei ole listaa siitä mitä kaikkia on vaihdettu (lueteltu vain seuraavat: moottori, vaihteisto, kytkin, vetoakselit ja iskunvaimintimet). Itestä näyttää että ainakin mittaristo (ahtopainemittarissakin lukee APC) ja luultavasti johtosarja. Prosentteja otteessa 32.2%

Rekisteriotteessa on että auto on muutettu:
Saab 900 TURBO/SIA/252 mallin mukaiseksi. Eikös tuo A viittaa automaattiin? Jännä homma kun kuitenkin kytkinkin on lueteltu vaihdettuihin osiin.

Kysymykset siis (osin toistoa)
Onko (alkuperäinen) teho 114kW?
Kuuluuko malliin APC?
Kuuluuko malliin Turbo?
Mikä on puristussuhde?
Mikä on oktaanitarve (+lyijy)?

Onko muuten tuohon moottoriin olemassa imusarjaa L-jetronikin ruiskulle (tai ylipäätään millekään sähköiselle ruiskulle)? Tilasin Megasquirtin -> olis vielä helpompi rakentaa.
Itte tein, mistä arvasit?
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Taisikin olla siis kyse eri yksilöstä, mitä itse muistelin.
Hulttio kirjoitti: Onko (alkuperäinen) teho 114kW?
IC:ttömässä 8-ventiilisessä turbokoneessa tehoa on alunperin ollut 145 hv, 114 kW taitaa olla välijäähdyttimellä varustetun t8:n tehot.
Kuuluuko malliin APC?
APC tuli mallivuoteen -82, tiedätkö tekniikan vuosimallia?
Kuuluuko malliin Turbo?
Sana "Turbo" mallitunnuksessa viittaisi vahvasti tähän.
Mikä on oktaanitarve (+lyijy)?
APC:lla varustettu turbo-saab vaatii toimiakseen vähintään 92-oktaanista bensaa, "ride the lowest and the least expensive". Kulkupuoleen oktaaniluku tietysti vaikuttaa, itse tankkasin 98:a aikoinaan -82 900 Turboni tankkiin. Moottorit muutettiin kestämään lyijytöntä bensaa muistaakseni -86 (?), eipä tuo lyijynkorvike toisaalta paljoa kustanna.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Hulttio
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2006 15:58
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Hulttio »

Sama pää kesät talvet :)
Siis turbon sijaan piti kysymäni intercooleria.

En tiedä tekniikan vuosimallia (mistäkähän sen saisi selville?). Liekö sitten sen saisi moottorityypistä selville. Eli B201.2.S12M
Itte tein, mistä arvasit?
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Jokke A kirjoitti:Moottorit muutettiin kestämään lyijytöntä bensaa muistaakseni -86 (?),
-85 ja eteenpäin kelpaa kaikkiin, ja luulen että M84 t16:setkin..en ole varma viimeisestä.
Gesture
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 15:05

Viesti Kirjoittaja Gesture »

Moottori on mitä luultavimmin B201. Ilmeisesti auto on muutettu vastaamaan mallisarjan tehokkainta, jolloin tehoa on saanut lisätä 20%, ja dynolappunen on esitetty muutoskatsastuksessa.
900 CV 2,5A -95
9³T -00
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2838
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kaikki t16 kannet on suunniteltu ajettavaksi lyijyttömällä bensalla.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Mikä tuo moottorityypin tunnus on? Mistä se on luettu?

Lohkoon stanssattu moottorikoodi kertonee jotain, löytyy termarikotelon vierestä, lisäilmaluistin alta.
Gesture
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 15:05

Viesti Kirjoittaja Gesture »

f-19 kirjoitti:Mikä tuo moottorityypin tunnus on? Mistä se on luettu?

Lohkoon stanssattu moottorikoodi kertonee jotain, löytyy termarikotelon vierestä, lisäilmaluistin alta.
Hulttio kirjoitti:Eli moottori on vaihdettu tyyppiin: B2012S12M (rekisteriote)
Lohkon numerosarjassa on pari pistettä enemmän eli B201.2.S12M
900 CV 2,5A -95
9³T -00
Hulttio
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2006 15:58
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Hulttio »

Eli vaihtoehtoja on siis kaksi (?) meikän Saabin moottoriksi.

1: Cooleriton turbo moottori ilman APC:tä puristussuhteella 7.2:1
2. Coolerillinen turbo APC:lla puristussuhteella 9:1

Eli mulla on joko vaihtoehto 1 johon on laitettu APC (paitsi että ohjainyksikkö puuttuu) tai vaihtoehto 2 josta on otettu cooleri pois.

Eikö tuota tosiaan näe päällepäin mistään? Puristuspaineen mittaus vois varmaan kuitenkin kertoa tuon puristussuhteen (Löytyykö keneltäkään tietoa mitä puristuspaineet pitäisi olla?).

Vai onko sittenkin answers.com väärässä ja versioita on muitakin?


<clip answers piste comista>
In 1982, Saab added Automatic Performance Control (APC), a knock-sensing system which allowed a much higher compression ratio (9:1 as opposed to 7.2:1) and this boosted performance from 145 PS (107 kW) to 155 PS (114 kW). This system also produced 20% better fuel efficiency and allowed the use of low-octane gasoline without causing engine damage.

Versions:

* 1979–1989 — 2.0 L (1985 cc) NA, single-carb, 100 hp (73.5 kW)
* 1979–1984 — 2.0 L (1985 cc) NA, dual-carb, 108 hp (79.5 kW)
* 1979–1993 — 2.0 L (1985 cc) NA, FI, 118 hp (87 kW) at 5500 rpm and 168 N·m (123 ft·lbf) at 3700 rpm
* 1979–1989 — 2.0 L (1985 cc) Turbo, 145 hp (107 kW)and 235 Nm
* 1986–1989 — 2.0 L (1985 cc) Intercooled turbo, 155 hp (114 kW)
* 1991–1993 — 2.1 L (2119 cc) NA, FI, 140 hp (103 kW)

<clip>
Itte tein, mistä arvasit?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tai
3. cooleriton turbo 8,5 rutistuksilla
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Gesture
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 15:05

Re: OG900 Turbo, tiedot hukassa

Viesti Kirjoittaja Gesture »

Hulttio kirjoitti: Eli moottori on vaihdettu tyyppiin: B2012S12M (rekisteriote)
Lohkon numerosarjassa on pari pistettä enemmän eli B201.2.S12M
Jos tuo moottorinnumero noudattaa ollenkaan samaa logiikkaa kuin 9-tontussa selviäisi siitä tämmoista:

B = Bensiinimoottori
20= 2,0L
1 = Yhdellä nokka-akselilla varustettu sylinterinkansi
2 = Sovitus autoon Saab 900
S = Ahdettu moottori, ei välijäähdytintä
1 = Nakutustunnistimella
2 = Päästätaso (2 = täyttää vähintään ruotsalaiset vaatimukset)
M = Vaihteistosovitus käsivalintainen

Näiden jälkeen pitäisi tulla vuosimalli (esim. F = 1985) ja valmistenumero.
Näin siis ainakin ysituhakoisissa.
900 CV 2,5A -95
9³T -00
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Gesture kirjoitti:
f-19 kirjoitti:Mikä tuo moottorityypin tunnus on? Mistä se on luettu?

Lohkoon stanssattu moottorikoodi kertonee jotain, löytyy termarikotelon vierestä, lisäilmaluistin alta.
Hulttio kirjoitti:Eli moottori on vaihdettu tyyppiin: B2012S12M (rekisteriote)
Lohkon numerosarjassa on pari pistettä enemmän eli B201.2.S12M
Joo olihan tuo se moottorin koodi. Näytti vähän oudolta vaan pisteiden kanssa, nehän ei mitään oikein merkkaa :? Vähän huonosti tuli luettuakin vielä viestejä...
Vastaa Viestiin