Kannenpulttien anodisointi?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Kannenpulttien anodisointi?

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Onko mitään järkeä?

Tuossa Trumppasessahan nuo pultit alkaa jossain vaiheessa hapettumaan kanteen kiinni, joten on tullut kemiaa tuntemattomana pohdiskeltua, miten esim. iridiumilla (kestää happoja ja kuumuutta) anodisointi toimisi (jos toimii ollenkaan).

Kai tää kysymys pitäisi laittaa jonnekin kemistien palstalle :? ..
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eikö sinne voisi laittaa jotakin rasvaa asennusvaiheessa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Joo, no kyllähän siellä on rasvaa ihan varmasti niin paljon, kuin sitä sinne asennusvaiheessa saatiin menemään. Nyt vaan haetaan vähän erikoisempaa ratkaisua, joka toivon mukaan kestäisi pikkasen pidempään.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Iridiumia käytetään näköjään kynänkärjissäkin..

http://www.suvituote.fi/mainoskynat.html

:roll:
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikös siihen voisi vaihtaa Saabin B-moottorin tilalle? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Eiii!! 8O 8O :wink:
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tizumo kirjoitti:Eiii!! 8O 8O :wink:
Ajattelin vaan että kun se trumpan kone on niin harvinainen ja mahtava niin jos varastoisit sen jälkipolville vaikka jossain perunakuopassa, ettei turhan päiten kulu :lol: :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

ng900aero kirjoitti:Ajattelin vaan että kun se trumpan kone on niin harvinainen ja mahtava niin jos varastoisit sen jälkipolville vaikka jossain perunakuopassa, ettei turhan päiten kulu :lol: :lol:
On käynyt mielessä tämäkin vaihtoehto pariin otteeseen. Samalla saa vaan heittää hyvästit museorekisteröinnille. Kieltämättä tuo kone myös sisuunnuttaa ihmisen niin, että kun on kerran homman ottanut, niin sitä ei sitten vähällä luovuta. Tuota ominaisuutta myös jääräpäisyydeksi kutsutaan.

Saabisminsa kussakin koneessa..sitä paitsi tuo käy vallan nätisti, on vähän ajettu (118tkm) ja kromipuskurisessa 99:ssä muodostaa erittäin originellin kokonaisuuden 8) .
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tizumo kirjoitti: On käynyt mielessä tämäkin vaihtoehto pariin otteeseen. Samalla saa vaan heittää hyvästit museorekisteröinnille. Kieltämättä tuo kone myös sisuunnuttaa ihmisen niin, että kun on kerran homman ottanut, niin sitä ei sitten vähällä luovuta. Tuota ominaisuutta myös jääräpäisyydeksi kutsutaan.

Saabisminsa kussakin koneessa..sitä paitsi tuo käy vallan nätisti, on vähän ajettu (118tkm) ja kromipuskurisessa 99:ssä muodostaa erittäin originellin kokonaisuuden 8) .
Varsin ymmärrettävää, kuvittelisin vain että 2-litrainen b-kone olisi toimintavarmempi ja miellyttävämpi ominaisuuksiltaan?
Itse oikeastaan meinaan modifioida 99-vanhustani niin ettei sitä pilattaisi museokatsastuksilla tulevaisuudessakaan vaan saisi jatkaa liikennöintiään normirekisterissä :)

Eri asia olisi toki mikäli joskus nostettaisiin museovehkeiden käyttöaikaa 30 päivästä johonkin siedettävämmälle tasolle.

Tosi kummallisen näköinen se trumpan koneen venakoppa, miten sinne alle mahtuu nokka, painimet ja muut rojut? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

ng900aero kirjoitti: Varsin ymmärrettävää, kuvittelisin vain että 2-litrainen b-kone olisi toimintavarmempi ja miellyttävämpi ominaisuuksiltaan?
Itse oikeastaan meinaan modifioida 99-vanhustani niin ettei sitä pilattaisi museokatsastuksilla tulevaisuudessakaan vaan saisi jatkaa liikennöintiään normirekisterissä :)

Tosi kummallisen näköinen se trumpan koneen venakoppa, miten sinne alle mahtuu nokka, painimet ja muut rojut? :D
B-kone on kyllä luotettavampi, mutta asialla tässä tapauksessa ei ole suurta merkitystä, kun autolla ajetaan vain kesällä, eikä silloinkaan päivittäin.

Ja sitten paluu aiheeseen:
Kannenpulttien iridium-anodisointi pitäisi olla mahdollinen, tosin pysyvyydestä ei voi mennä pitkään takuuseen. Saattaa käydä samoin, kuin pulttien alkuperäiselle pinnoitteelle. Kiitos vaan Tiede-lehden palstalle.

Erään teorian mukaanhan Trumpan kansiviat johtuvat osaksi siitä, kun pulttien teräs reagoi alumiinikannen kanssa muodostaen hapettumaa, joka alkaa painaa kantta kieroon. Eli uusi pinnoite kehiin vaseliineineen, niin eiköhän tuolla ainakin jonkun aikaa pärjää.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Miksi sitä vaseliinia? Pinnoita pultit ja laita ne kuivana paikoilleen. Vaseliinia ku ei sais mennä kierteille; liian pieni kitka kierteissä = liian korkea momentti pultissa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

No se on lähinnä siellä (toivottavasti) helpottamassa seuraavaa irroituskertaa, mut sen verran on kyllä varottu, että ei ole kierteille mennyt. Ja kun sitä pinnapulttiin on ohuelti laitettu, niin kyllä siinä kierteet saa kuivana pysymään. Pyyhkii ylijäämät pois, notta ei mene muttereiden momentit sekasin.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

dimebak kirjoitti:Miksi sitä vaseliinia? Pinnoita pultit ja laita ne kuivana paikoilleen. Vaseliinia ku ei sais mennä kierteille; liian pieni kitka kierteissä = liian korkea momentti pultissa.
Jossain chevyn viriviri pikkulohkon rakennuskirjassa luki,
että momentit on useimmiten ilmoitettu juurikin vaseliinia käytettäessä.

OT: Luin tuon kirjan ja tulin siihen tulokseen, että teen puolet kirjassa neuvotuista jutuista niin mulla on hyvä neloskone :lol:
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Kinkkisen jutun kanssa joudut painii. Yleensähän nois hapettumisissa tarvitaan joku tekijä, eli kosteus. Kondensoituuko, vai tulisko kansipahvin kautta neste sinne? Onnistuiskohan jyrsiä pultinreiän ylä ja alapäähän O-renkaalle kolo, joka olis tiukka pulttiin, mut puristuis kuitenkin kasaan vaikuttamatta momenttiin. Vaseliini valuu kuumuuden ja tärinän vuoksi äkkiä alas ja palaa kovaksi pieksi pultin juureen. Tämmöisiä on paha testata, voi mennä vuosia avaamistarpeen välissä. Ei oikein muuta keksi, kuin rauta+alumiini= alumiinitahna, rauta+rauta kuuma=kuparitahna, rauta+rauta kylmä (alusta) kierrelukite, muihin vaseliini.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Entä, jos vetäisee pultteihin tiivisteliimat? Se aukee, mutta ei laskis kosteutta sinne pultin reikään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin